دوبیتی‌های فایز و تکمیل دیوان وحدت کرمانشاهی

16 آوریل 2017

به همت آقای امیرحسین موسوی از اعضای تیم توسعهٔ می‌کده مجموعهٔ دوبیتی‌های فایز در گنجور (در این صفحه) و برنامه‌های جانبی در دسترس قرار گرفته است.

فایز
فایز

علاوه بر آن مجموعهٔ کاملتری از آثار وحدت کرمانشاهی از سوی آقای موسوی در اختیار گنجور قرار گرفته که در قالب دریافت مجموعه‌ها قابل افزوده شدن یا جایگزینی در گنجور رومیزی و ساغر است.

۸ نظر برای “دوبیتی‌های فایز و تکمیل دیوان وحدت کرمانشاهی”

  1. عمیس گنجی منفرد گفته:

    با عرض سلام.
    فایز دشتی صحیح میباشد.فایز شاعر اهل دشتی میباشد و دشتستان شهرستانی جدا از شهرستان دشتی است.بعضی جاهها به اشتباه فایز را دشتستانی نامیده اند.لطفا تصحیح بفرمایید.با تشکر
    گنجی هستم از بوشهر

  2. مرتضی قدوسی گفته:

    باسلام.اینکه فایز اهل شهرستان دشتی است کاملا درست و صحیح است ولی اینکه به اشتباه مشهور به فایز دشتستانی است صحیح نیست بلکه شهرت ایشان به فایز دشتستانی به این دلیل است که در زمان حیات فایز دشتی بخشی از شهرستان دشتستان که بزرگترین منطقه در جنوب استان فارس بوده است و اشتهار فایز به فایز دشتستانی به این علت بوده و شهرت فایز دشتستانی کاملا صحیح است. واین موضوع را نباید با تعصبات قومی و منطقه ای دخالت داد.چرا تاریخ خدشه دار میشود. بطور مثال مولوی را همه ی ما شاعر ایرانی میدانیم حال انکه مولوی در بلخ افغانستان متولد و در قونیه ترکیه به خاک سپرده شده. اکنون افغانستان باید مدعی باشد که مولوی شاعر افغانیست.یا ترکیه باید مدعی باشد مولوی شاعر ترکی است.. …..

  3. حمیدرضا گفته:

    با سپاس از جناب آقای قدوسی!
    علی رغم این که یک بار نظر دوستانی که فایز را «فایز دشتستانی» نمی‌دانند و «دشتی» می‌خوانندش پذیرفته بودیم صحبت جنابعالی به نظر منطقی‌تر آمد. از این جهت به فایز دشتستانی برگردانده شد.

  4. مرتضی قدوسی گفته:

    با تشکر از امعان نظر و نگاه نافذ برادر عزیز حمید رضا. امیدوارم همه ما دوستداران ایران در مواجهه با تمامی موضوعات بویژه مسایل فرهنگی وتاریخی فارغ از تعصبات قومی ومنطقه ای کاملا علمی و منطقی برخورد کنیم.سپاس از کانال زیبا و مفیدی که راه اندازی کردید

  5. فرهاد ح. گفته:

    سلام .درباره دشتی بودن فایز نظردوستان رادیدم .مگر زمان زندگی فایز کی بوده است؟ کدام سند (مستند یا حتی غیر مستند) ثابت میکند که درزمان زندگی فایز ،دشتستان شهرستانی بوده است و دشتی جزوی ازاین شهرستان؟؟؟؟؟؟؟ درفارسنامه ناصری که مربوط به حذوذ زمان فایز وقبل از وی میباشد به صراحت دشتی از گرمسیرات فارس دانسته اند .چه ربطی دارد که فلان شهرستان کوچک بوده یابزرگ .بعدهم کی گفته دشتستان بزرگترین شهرستان فارس بوده؟؟؟؟ علت اشتهاراشتباه،این بوده که اولین بار شخصی دشتستانی باتعصبات احمقانه ،اشعارفایز را چاپ کرده وبنام دشتستانی چاپیده … شماهم که از جریان بی اطلاعید ،لطف کنید یا بساط بی منطقتان را جمع کنید یا کمی مطالعه بفرمایید …..

  6. فرهاد ح. گفته:

    برای درج دوبیتی های فایزبهتراست به کتاب آقای عبدالمجیدزنگویی بنام ترانه های فایز دشتی که مستقیما ازروی دستنوشته های فایز نوشته وچاپ شده استفاده کنید .اگرهم میخواهید خیلی منطقی باشید فایز رااصفهانی یاشیرازی بنامید که بزرگترازدشتی بوده اند نه دشتستان که به عمرش شاعرندیده

  7. آتشباد گفته:

    ازجمله اسناددرباره فایزدشتی واوضاع دشتی درزمان وی ،فارسنامه ناصری وکتاب های سدیدالسلطنه ونوشته های منوچهرآتشی و…میباشد.کتاب “اشعارفایزدشتی” اثرسیدروح الله صفوی و کتاب “ترانه های فایزدشتی” اثرعبدالمجیدزنگویی ،برای درج درسایت گنجورمناسبند .درهردوکتاب ،بجزاشعار موثق فایز،شرح زندگانی وی وزادگاه و…ایشان وروشنگری درموضوع دشتی بودن حتمی ایشان آمده است.سرفراز باشید

  8. حمیدرضا گفته:

    @آتشباد:
    در حال حاضر تلاش شده همه جا تمام ارجاعات به فایز یا محدود به نام او باشد یا اگر شهرت او آمده دشتی و دشتستانی در کنار هم ذکر شده.
    باشد که هر دو گروه عزیزان خشنود گردند.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)