ویکی گنجور

4 ژوئن 2013

به‌روزرسانی: طی تغییراتی که در نحوهٔ میزبانی گنجور پیش آمد امکان راه‌اندازی مجدد ویکی گنجور روی میزبان جدید فراهم نشد. از جانب دیگر، متأسفانه ویکی گنجور حائز محتوای قابل ملاحظه‌ای نشده بود، ضمن آن که مقصد هرزه‌نگاری روباتهای خودکار شده بود. به این دلایل پس از بررسی جوانب این زیردامنه و پروژه از گنجور تعطیل شد.

یکی از مشکلاتی که همیشه بر سر راه کاربران گنجور قرار داشته، عدم وجود یک راهنمای جامع برای امکانات سایت و نرم‌افزارهای مرتبط بوده است. گاه و بیگاه تلاشهایی (مثلاً این نوشته از وبلاگ سترون ،مجموعهٔ نوشته‌های تازه‌های گنجور و …) برای پاسخگویی به این نیازها صورت گرفته است، با این حال هنوز یک راهنمای مرکزی، مجتمع و سازمان‌یافته برای این مجموعه امکانات ایجاد نشده است.

راه‌اندازی ویکی گنجور به نشانی http://wiki.ganjoor.net راه حلی برای پاسخگویی به این نیاز است با این هدف که به مرور زمان مجموعهٔ نوشته‌های پراکنده دربارهٔ چگونگی استفاده از امکانات سایت و نرم‌افزارها و همینطور پاسخ به سؤالات متداول دربارهٔ این پروژه در آن گنجانده شود تا هم کاربری و هم امکان استفاده از مشارکت دوستداران گنجور آسان‌تر شود.

با توجه به گستردگی مجموعهٔ مطالب قابل طرح در این ویکی (از راهنمای کاربری سایت و نرم‌افزارها گرفته تا سؤالات عمومی دربارهٔ نحوهٔ ادارهٔ گنجور) کامل کردن این ویکی زمانبر است و نیاز به صرف فرصت و دقت زیادی دارد. به همین دلیل از تمام دوستانی که به لزوم انجام این کار اعتقاد دارند، با استانداردهای ویکی‌نویسی آشنایی اولیه دارند و می‌توانند برای کامل کردن آن وقت بگذارند تقاضا می‌کنم در این کار به گنجور کمک کنند. علی رغم آن که در حال حاضر امکان ایجاد صفحه و ویرایش مطالب بدون ایجاد حساب کاربری وجود دارد اما توصیه می‌شود برای فعالیت جدی و کمک به گنجور در این زمینه حساب کاربری ایجاد کنید. مجموعه مطالب قابل طرح، از نحوهٔ استفاده از امکانات سایت و نرم‌افزارها (جستجو، جستجوی پیشرفته، نحوهٔ حاشیه‌گذاری، نحوهٔ یافتن شعرهای مشابه، جستجوی لغت در سایتهای لغتنامه، نحوهٔ نصب و استفاده از نرم‌افزارها و مانند آن) تا نکات عمومی دربارهٔ معنی و نحوهٔ تلفظ گنجور، رابطهٔ تصاویر استفاده شده برای شاعران با چهرهٔ واقعی آنها، تاریخچهٔ سایت و برنامه‌ها تا نحوهٔ استفاده از ویرایشگر گنجور برای ایجاد مجموعه‌های جدید، نحوهٔ توسعهٔ برنامه‌ها و سایتهای مشابه و توضیح دربارهٔ ابزارهای برنامه‌نویسی مورد استفاده در گنجور را شامل می‌شود.

ویکی گنجور: به کمک هم راهنمایی جامع برای گنجور بسازیم.

با سپاس همیشگی از دوستانی که وجود و تداوم کار گنجور مرهون کمکهای همیشگی آنهاست.

۱۱ نظر برای “ویکی گنجور”

  1. غزال گفته:

    سلام بسیار خوشحالم و همچنین سپاسگزارم که فعالیت های ارزنده و سازنده ای انجام می دهید.
    خیلی دوست داشتم در این طرح کارآمد شرکت کنم،ولی حیف که در توانم نیست
    برای شما آرزوی پیروزی دارم

  2. احمد گفته:

    خیلی عالیست ولی یک غزل نمیدانستم ازکیست هرچه جستجوکردم فقط درگزینه همه شاعران فقط اشعارحافظ ومولور نمایش داده میشدند ودراشعارشعرای دیگرجستجوانجام نمیشد

  3. احمد گفته:

    قسمتی ازشعررامینویسم اگرکامل ویامیدانیدازکیست لطفاراهنمایی کنی :بشنوزمن نمازازعشق/قبله بنمانمازازعشق /ازناله نمازصبح خیزد وزچشم شقایق اشک ریزد/ریزدسحرعطرعشق برباد /شیرین کندارزوی فرهاد….

  4. javad گفته:

    Baa Poozesh keh dastressi be khat e Farsi Nadaram.
    Ghazal bala mansoob beh sheikh hassan joori ast.
    Anra mytavaneed az tareegh e Google Farsi peyda konid.

  5. امید گفته:

    سلام

    کارتون عالیه.

    پاینده باشید

  6. ناشناس گفته:

    Ba Salam va Arze Addab khedmat shoma dast andar karan in ganjinei fahangi arzehmand, makhsosan dar in zaman.Samimaneh baray karr bozourgy ke anjam midid arezouy pirouzy daram.
    Daste shoma dard nakone va Khasteh Nabashied.
    Ba Ehteram
    Eghbal

  7. سروش بهروز گفته:

    عشق رااتش زنی اندیشه کن / روبهی حق باش شیری پیشه کن

  8. برگ بی برگی گفته:

    خیلی کار جالبیه … موفق باشید .. امیدوارم همه همکاری کنند

  9. محمد حسین گفته:

    کاشکی دیوان اشعار استاد بدیع الزمان فروزانفر رو هم می‌داشتید.

  10. یا گفته:

    سلام،خیلی سایت خوبی دستتون درد نکنه کمک زیادی به ما که دوستدار شعروادب فارسی هستیم میکنه،من خیلی از وقتمو تواین سایت به خوندن شعر ومطلب میگذرونم.براتون آرزوی سلامتی و موفقیت رو ازخدای بزرگ دارم.

  11. نيما گفته:

    دوست عزیز سلام.اولا از هر کی که تو این پروژه سهمی داشته تشکر میکنم
    دوما شما میتونید این برنامه اندرویید رو به قیمت خیلی ناچیز دو سایت های استور قرار بدید تا همه تهیه کنن
    و همچنین اشعار شعرا مختلف رو هم با قیمتی خیلی کم که برای همه قابل خرید باشه هم قرار بدید و کاری کنید که از طریق وای فای خود گوشی بدونن از سرور تهیه کنن.اینجوری هم ترغیب میشین که نرم افزار رو قویتر کنید.هم دیتا بیس نرمافزار رو بیشتر کنید و هم ازین راه کلی پول نصیبتون میشه

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)