اشعار ملاهادی سبزواری و گنجور رومیزی ویرایش ۲.۱

15 اکتبر 2010

به لطف همراه گرامی گنجور، آقای علی پی‌سپار که پیشتر آثار سهراب سپهری و امام خمینی به لطف ایشان به گنجور رومیزی اضافه شده بود، دیوان اشعار ملاهادی سبزواری با استفاده از کتابخانهٔ تصوف (این قسمت) برای گنجور رومیزی آماده شد و در دسترس قرار گرفت. برای اضافه کردن آثار این فیلسوف ایرانی به گنجور رومیزی، پس از دریافت این فایل و خارج کردن آن از حالت فشرده، با اجرای فرمان «اضافه کردن مجموعه اشعار جدید» از منوی «ابزارها»ی برنامه فایل اشعار را انتخاب و آن را به گنجور رومیزی خود اضافه کنید.

علاوه بر آن نصاب بروزرسانی ویرایش ۲.۱ گنجور رومیزی، که تغییرات آن شامل تصحیحاتی در عملکرد و نحوهٔ پیکربندی دکمهٔ «فال» است (اضافه شدن دوبارهٔ گزینهٔ «همه» که توسط یکی از دوستان تذکر داده شده بود) و همینطور امکان اضافه‌ای در ویرایشگر دارد از این نشانی قابل دریافت است. امکان اضافه شده به ویرایشگر، با عنوان «انتقال شعر به بخش دیگر» از منوی بازشوی دکمهٔ «شعر جدید» در دسترس قرار می‌گیرد و به کمک آن می‌توان شعری را از بخشی به بخش دیگر انتقال داد.

۱۴ نظر برای “اشعار ملاهادی سبزواری و گنجور رومیزی ویرایش ۲.۱”

  1. سیاوش گفته:

    غزلیات سعدی در گنجور کامل نیست.حدود ۲۰۰ غزل آخر را ندارد.لطفا توجه بفرمایید.

  2. حمیدرضا گفته:

    @سیاوش:
    کلیات سعدی مورد استفاده‌ی شما چه نسخه یا تصحیحی است؟ تصحیح فروغی در قسمت غزلیات و مواعظ تقریباً از لحاظ آماری با گنجور همخوانی دارد.

  3. محمد گفته:

    سلام
    هم خسته نباشید می گم و هم تشکر می کنم از این کار ارزشمندی که انجام می دی.

    من حدود دو سالی هست که از گنجور استفاده می کنم. در مورد نحوه انتشار می خواستم پیشنهادی بدم.
    معمولا شما وقتی اشعار جدید رو انتشار می دی، باید دستی در نرم افزار اضافه کرد. به نظرم بهتره برای Import کردنش ابزار خودکاری در نظر بگیری که مثلا با یک Double Click بشه اشعار جدید رو وارد سیستم کرد. چیزی شبیه افزودن Glossary Files در Babylon.
    بعد این که اگر بتونی آخرین نسخه اشعار به همراه آخرین نسخه نرم افزار رو با هم یکجا در یک بسته قرار بدی؛ به این صورت که هربار که تغییری داده می شه در این بسته هم اعمال بشه؛ من به عنوان کاربر کافیه هربار بیام و نسخه آخر بسته کامل رو دریافت کنم و نصب کنم تا آخرین نسخه نرم افزار به همراه آخرین اشعار رو داشته باشم.
    نوشتن یک ابزار به روز رسانی خودکار برای شعرها و همچنین نرم افزار هم می تونه خیلی مفید باشه.

    این پیشنهادات شاید خیلی ایده آل گرایانه به نظر برسه و از اونجایی که شما به صورت تفننی و تفریحی به این نرم افزار می پردازی نباید انتظار داشت که این تغییرات خیلی سریع اجرایی بشه. ولی اگر در لیست ایده ها و پیشنهادها (To Do List) قرار بدی می تونی در آینده به این موارد هم بپردازی.

    پیروز باشی و پایدار
    تا به زودی
    خدانگهدار

  4. حمیدرضا گفته:

    @محمد:
    از لطف شما ممنونم.
    در مورد پیشنهاد اول، سعی می‌کنم به زودی اضافه بشه، تخصیص یه پسوند اختصاصی برای فایلهای شعر (gdb) در راستای همین قضیه بوده.
    در مورد پیشنهاد دوم (آخرین اشعار و آخرین ویرایش در یک بسته) مطمئن نیستم که منظورت رو درست فهمیده باشم اما اون نصابی که از طریق صفحهٔ اول سایت گنجور رومیزی در دسترسه:
    http://ganjoor.sourceforge.net
    معمولاً شامل همهٔ اشعار و تصحیحات سایت تا لحظهٔ انتشارشه. فقط از اونجایی که حجمش بالاست و آپلودش معمولاً پرزحمته دورهٔ تناوب انتشارش از برورزسانیها طولانی‌تره.
    در مورد پیشنهاد بروزرسانی خودکار نرم‌افزار و شعرها، اگه درست متوجه منظورت شده باشم و احتمالاً خود شما هم می‌دونی ابزارهایی برای اطلاع از انتشار بروزرسانیها از طریق منوی «راهنما» در دسترسه، همینطور میشه از طریق «پیکربندی» برنامه رو طوری پیکربندی کرد که وقت شروع چک کنه برای بروزرسانی، اما این که مثلاً خود به خود فایل دریافت کنه با توجه به میزان بهینه‌سازیی که در مقایسه با سازوکار فعلی ایجاد می‌کنه فکر می‌کنم قابلیتهای ضروری دیگه‌ای وجود دارن که کار روشون می‌تونه اولویت بالاتری از این قابلیت داشته باشه.

  5. محمد گفته:

    @ حمیدرضا
    ممنون از پاسخ سریع و کاملی که دادی
    در مورد پیشنهاد دوم چون این تفاوت رو در زمان انتشار دیدم باعث شد چنین نکته ای رو بیان کنم.
    در مورد پیشنهاد سوم، در مورد به روز رسانی، ابزار موجود در راهنما فقط به روز رسانی های خود نرم افزار را تحت پوشش دارد و نه تغییرات در اشعار.
    منظورم این بود که برای نمونه اگر این بار در وبلاگ انتشار اشعار ملاهادی سبزواری رو اعلام کردی؛ خود نرم افزار هم وقتی باز می کنیم در بخشی اعلام کنه که بسته جدید شعر ملاهادی سبزواری آماده دریافت است و بتوان به صورت دلخواه با یک کلیک (یا خودکار) به دریافت و نصبش اقدام کرد.

    شکی نیست که شما اشراف کامل به جوانب مختلف این نرم افزار داری و حتما اولویت بندی انجام می دی.

    باز هم ممنون از زحماتی که می کشی و امیدوارم پیروز و پایدار باشی
    تا به زودی
    خدانگهدار

  6. حمیدرضا گفته:

    @محمد:
    این قابلیت (اعلام انتشار بسته‌های جدید شعر) وجود داره.
    اینجا رو ببینید:
    http://blog.ganjoor.net/1389/07/12/dg-1-93
    همینطور اینجا:
    http://blog.ganjoor.net/1389/07/18/dg-2-0
    مورد آخر.

  7. محمد گفته:

    @ حمیدرضا
    یعنی من احتمالا خیلی خوش شانس هستم که تقریبا هر چیزی که در ذهنم می خواستم در واقعیت هم پیدا کردم!
    جالبه که من نسخه آخر رو نصب نکرده بودم و در نسخه قبلی که نصب داشتم این امکان نبود. الان که به روز رسانی کردم، پیغام دریافت بسته های جدید شعر رو دیدم و بسیار مشعوف شدم. 🙂

    خیلی ممنون 🙂
    تا به زودی
    خدانگهدار

  8. محمدرضا گفته:

    سلام
    فکر کنم اشعار ایرج میرزا رو هم اضافه کنی بد نباشه
    در ضمن اگه قابلیت select رو به نرم افزار البته خارج از محیط ویرایش اضافه کنی بهتر هست.چون برای مثال یکی میخواد یه بیت رو تو نوشته ای جایی استفاده کنه باید کل شعر رو کپی بگیره که یکم دردسر داره

  9. رضا شیخ سامانی گفته:

    درود

    کارت عالی است.مدتی است که گنجور را استفاده می کنم و خیلی خوشم آمده.من عاشق انتشار آزاد همه چیز هستم!
    چند تا پیشنهاد داشتم:
    ۱- قرار دادن یک فرهنگ لغت کامل و معتبر در نرم افزار.که فکر کنم خیلی ایده الیستی باشه!
    ۲- در بخش کپی متن کل متن موجود یعنی خانه نام شاعر نام شعر و بخش و… کپی می شود که بهتر است این گونه نباشد یا اینکه در تنظیمات قابل تغییر باشد.
    ۳- یا اصلا اینکه مستقیما امکان select موجود باشد.

  10. حمیدرضا گفته:

    @رضا شیخ سامانی:
    مورد ۱ نیازمند اینه که یه فرهنگ لغت آزاد و رایگان در دسترس باشه که تا اونجا که می‌دونم چنین چیزی تا به حال وجود نداشته. مورد ۲ قابل انجامه سعی می‌کنم اگه فرصت شد انجامش بدم. مورد ۳ (همون پیشنهاد محمدرضا؛ نظر قبلی) با پیاده‌سازی فعلی سخته، بعید می‌دونم که حالا حالاها اضافه بشه.

  11. سیاوش گفته:

    دوست عزیز دیوان سعدی در نسخه ی فروغی هم ۶۳۷ غزل دارد و هیچ نسخه ای نیست که غزل های سعدی را به ۵۰۰ غزل تقلیل داده باشد.شاید از گزیده استفاده کرده اید.اما روشن است که گزیده هم نیست زیرا ترتیب غزل ها را تا شماره ۵۰۰ دقیقا چک کردم درست مطابق نسخه ی کامل است. و از آن جا به بعد ۱۳۷ غزل حذف شده .برای نمونه غزل: “دیدار می نمایی و پرهیز می کنی” در گنجور فعلی وجود ندارد.
    در مورد اشکال نادیده گرفته شدن واژه های حرکت دار (فتحه و ضمه و …)هنگام جست و جو” هم تدبیری بیندیش، اگر امکان دارد.
    آفرین بر تو که شایسته ی صد تحسینی.

  12. حمیدرضا گفته:

    @سیاوش:
    شما منظورتون گنجور رومیزیه، روی نوار ابزار روی دکمهٔ سوم از سمت راست (صفحهٔ بعد) کلیک کنید یا توی پنجرهٔ پیکربندی «حداکثر تعداد عنوانها در فهرست اشعار یک بخش» رو بیشتر از ۵۰۰ بگذارید.

  13. علی جان بزرگی گفته:

    سلام
    کار ارزشمند و بسیار پسندیده ای است.
    یک خسته نباشید و یک خداقوت از بنده پذیرا باشید
    در پناه خداوند باشید

  14. parmis گفته:

    besyarr alii kheilii mamnunn az shomaa.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)