گنجور رومیزی ویرایش ۲.۰

10 اکتبر 2010

تغییرات این ویرایش به این شرح است:

۱. مشکل عنوانهای طولانی در فهرستهای حل شد. این در ادامهٔ حل همان مشکلی است که در ویرایش ۱.۹۲ در صفحهٔ نمایش شعر حل شده بود.

عنوانهای طولانی در فهرست اشعار

۲. برجسته‌سازی (جستجوی کلمات با Ctrl+F) در این ویرایش در خطوط پس از خط اول پاراگرافها هم کار می‌کند. البته تعیین محل کلمه مشکل دارد اما عملاً به نظرم قابل استفاده است و کاربر می‌تواند علی رغم نقص و ایراد از آن استفاده کند.

برجسته‌سازی در پاراگرافهای چندخطی

۳. محدودهٔ عمکرد دکمهٔ فال دیگر محدود به یا غزلیات حافظ یا همه نیست و می‌توان در پنجرهٔ پیکربندی مشخص کرد که آثار شاعر دیگر یا بخشی از آثار او (به همراه زیربخشهایش) در نمایش شعر تصادفی مورد استفاده قرار گیرد.


۴. اشعار نشانه‌گذاری شده در فهرستهای اشعار نیز با ستاره‌ای در سمت راست عنوانشان مشخص می‌شوند.

مشخص کردن اشعار نشانه‌گذاری شده در فهرستهای اشعار

۵. نویسه‌های نقل قول انگلیسی (” و ‘) که پیشتر از ورودیهای ویرایشگر حذف می‌شدند (بنا به درخواست یکی از دوستان) حفظ می‌شوند.

۶. در صورتی که کاربر، گزینهٔ پرس و جوی خودکار برای یافتن ویرایش جدید در هنگام شروع برنامه را در پنجرهٔ پیکربندی فعال کند، برنامه در هنگام آغاز برای یافتن مجموعه‌های شعر جدید نیز پرس و جو می‌کند و در صورت وجود مجموعه‌های جدید امکان دریافت آنها را در اختیار می‌گذارد. امکان این که برخی مجموعه‌ها «نادیده» گرفته شوند و در پرس و جوهای بعدی، علی رغم آن که کاربر آنها را در گنجور رومیزی خود ندارد برای آنها هشدار مجموعهٔ جدید داده نشود نیز پیشبینی شده است.

تغییرات جزئی دیگر شامل به‌روز کردن اطلاعات پنجرهٔ معرفی برنامه، گنجاندن ۵۱ شاعر در نصاب کامل، گنجاندن ترجمه‌ای از مجوز GPL ویرایش ۲ در نصاب کامل (این ترجمه) و همینطور چک ویرایش سکوی ‎.NET در نصاب کامل و ارائهٔ اخطار در صورت وجود خطاست.

نصاب بروزرسانی به این ویرایش را از اینجا دریافت کنید.

۶ نظر برای “گنجور رومیزی ویرایش ۲.۰”

  1. Sh گفته:

    سلام. یک دنیا ممنون از زحماتی که می کشید.
    می خواستم ببینم من با سیستم جستجوی گنجور رومیزی آشنایی کافی ندارم یا سیستم از قصد طوری طراحی شده که اگر کاربر بطور مثال دو کلمه X و Y را در کادر جستجو تایپ کند، نرم افزار بطور اتوماتیک به صورت “X Y” جستجو می کند نه X+Y … آیا همین طور است؟ چون به نظر می رسد در این صورت امکان پیدا کردن اشعار با دو کلمه در دو جای مختلف یک بیت (یا یک شعر) ناممکن می شود. امکان دارد که تمهیداتی برای این مشکل (البته اگر مشکل وجود داشته باشد و من اشتباه متوجه نشده باشم) اندیشیده شود؟
    باز هم از زحماتی که می کشید صمیمانه سپاس گزارم.

  2. آرش گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    از بابت گسترش دامنه‌ی عملکرد دکمه‌ی فال در ویرایش جدید بسیار ممنونم.
    اگر ممکن است، در ویرایش‌های بعدی گزینه‌ی «همه‌ی شاعران» را هم دوباره به دامنه‌ی عملکرد فال اضافه کنید.

  3. حمیدرضا گفته:

    @Sh:
    روش جستجوی گنجور همینطوری است که شما فرمودید، ان شاء الله در نسخه‌های بعدی قابلیتهای جستجو افزایش پیدا می‌کند.

    @آرش:
    ممنون بابت تذکر، در ویرایش جدید تصحیح شد:
    http://blog.ganjoor.net/1389/07/23/dg-2-1

  4. رضا گفته:

    چرا نمیشه گنجور رومیزی رو دانلود کرد؟لطفا اگه میشه لینک دانلود رو واسم بفرستید!
    تشکر میکنم از زحماتی که میکشید.

  5. حمیدرضا گفته:

    @رضا:
    مشکلش چیه؟ شما بعد از این که از رفتید به صفحهٔ داونلود باید چند لحظه منتظر بمونید تا داونلود شروع بشه، اگه احیاناً نشد روی try another mirror کلیک می‌کنید یه سرور دیگه رو انتخاب می‌کنید.

  6. رضا گفته:

    مرسی آقا حمید رضا دانلودش کردم.
    بازم تشکر.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)