اشعار بابا افضل کاشانی

22 آوریل 2013

اشعار بابا افضل کاشانی به همت جناب «الف. رسته» با استفاده از جلد دوم کتاب «مصنفات بابا افضل» منتشره به سالهای ۱۳۳۱ و ۱۳۳۷ توسط انتشارات دانشگاه تهران به تصحیح مجتبی مینوی و یحیی مهدوی در گنجور در دسترس قرار گرفته است (اطلاعات بیشتر راجع به به باباافضل و اشعار این شاعر در اینجا). از آنجا که همچون خیام، مهستی گنجوی و ابوسعید ابوالخیر عمدهٔ اشعار منتسب به باباافضل در قالب رباعی بوده و این رباعیات بعضاً به چند شاعر منتسب هستند، اشعار؛ وزن‌گذاری و قافیه‌یابی شده‌اند تا با استفاده از امکان یافتن «شعرهای مشابه» بتوان رباعیات منتسب به شاعران دیگر موجود در گنجور را پیدا کرد.

اشعار بابا افضل کاشانی در گنجور

کاربران گنجور رومیزی و ساغر نیز می‌توانند مجموعهٔ اشعار باباافضل را با اندازهٔ حدوداً ۴۰ کیلوبایت از این نشانی دریافت کنند (کاربران گنجور اندروید نیز از طریق دریافت مجموعه‌ها می‌توانند این مجموعه را اضافه کنند). فایل epub اشعار نیز از این نشانی با اندازهٔ حدوداً ۸۲ کیلوبایت در دسترس و قابل دریافت است (توضیحات بیشتر در این باره).

طبق گفتهٔ جناب رسته تعداد رباعیات در چاپ شادوران مینوی ۱۹۷ رباعی بوده -که به تکراری بودن ۴ عدد از آنها اذعان شده- و در بازبینی جناب رسته ۵ رباعی تکراری یافته و حذف شده است. ضمناً در تسخهٔ چاپی رباعیات بدون ترتیب است که در گنجور بر اساس حروف روی مرتب‌سازی و فهرست‌گذاری شده است. کتاب مذکور گویا در سالهای دههٔ ۶۰ مجدداً چاپ شده است.

یک نظر برای “اشعار بابا افضل کاشانی”

  1. a hman گفته:

    سلام لطفا بدون تحقیق نگوئید بسیاری از اشعار و رباعیات از حکیم نمی باشد

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)