باقر فداغی لارستانی

23 مارس 2013

فِداغ دهستانی در منطقهٔ لارستان استان فارس است که از سال ۱۳۸۸ به شهرستان تازه تأسیس گراش پیوسته است.

باقر فداغی یکی از دوبیتی‌سرایان قدیمی اهل فداغ است که اشعار ایشان به لطف آقای سعید رستگار در اختیار گنجور قرار گرفته است.

آنچنان که در منابع در دسترس (اینجا و اینجا) راجع به او ذکر شده سال تولد و وفاتش مشخص نیست اما نام او را «باقر ولی» نوشته‌اند که در اشعارش عموماً «باقر» تخلص می‌کرده. گویا در سواری و تیراندازی مهارت داشته و مدتی را به جهت سرکوبی و راهزنان در استخدام دولت بوده است. با این حال آنچنان که از اشعارش برمی‌آید گرفتار فقر بوده و عشق به وصال نرسیده‌اش نسبت به دخترعمویش «نرگس» سوزبخش ترانه‌هایش بوده است. محل وفات او قلعه یا قریهٔ به قولی «میمون» و به قولی دیگر «میمن» ذکر شده و به قولی حاکم وقت دستور داده او را از قلعه پرت کنند یا او را بکشند. با این حال با آن که سالهای سال است باقر فوت کرده و خاکش خشت یا کشت شده، مع‌الوصوف هنوز مردم فداغ و منطقه و لارستان و بیرم و اَرَد و اشکنان علاقه خاصی به اشعار باقر دارند و همیشه آنها را با سوز و گداز می خوانند.

اشعار باقر فداغی بازبینی مختصری شده و ذیل اشعاری که تصحیحاتی روی آنها صورت گرفته حاشیه‌هایی راجع به نقل اولیه گذاشته شده است.

اشعار باقر فداغی در گنجور رومیزی

کاربران گنجور رومیزی و ساغر اشعار باقر را از این نشانی با اندازهٔ حدوداً ۱۷ کیلوبایت می‌توانند دریافت کنند. اشعار این فهلوی‌سرا از طریق دریافت مجموعه‌ها در گنجور اندرویید و گنجور رومیزی هم در دسترس است. فایل epub اشعار نیز از این نشانی با اندازهٔ حدوداً ۶۱ کیلوبایت در دسترس و قابل دریافت است (توضیحات بیشتر در این باره).

۲ نظر برای “باقر فداغی لارستانی”

  1. محمد گفته:

    سلام لطفا اشعار دکتر فرشیدورد رو به مجموعه اضافه کنید

  2. حمیدرضا گفته:

    @محمد:
    امکانات گنجور جهت اضافه کردن شاعران جدید محدود است و در این زمینه محتاج یاری دوستان داوطلب هستیم، جهت راهنمایی اینجا را ملاحظه بفرمایید:
    http://blog.ganjoor.net/1389/04/27/dg-editor
    ضمناً در صورتی که اشعار مشمول قوانین حق تألیف باشد (شاعر، خانواده، ناشر و …) لازم است از صاحبان حقوق انتشار مجوز لازم اخذ شود.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)