تذکره الاولیای عطار

30 نوامبر 2012

متن تذکره الاولیای عطار نیز با استفاده از نسخهٔ تایپ شده در مجموعهٔ کتابخانهٔ تصوف به سایت اضافه شده است (اینجا). نسخهٔ قابل دریافت برای گنجور رومیزی و ساغر -به شرط داشتن مجموعه آثار دیگر عطار در نرم‌افزار- از این نشانی (با حجم حدود ۶۳۰ کیلوبایت) قابل دریافت و نصب است. شایسته است که در اینجا این نکته ذکر شود که گنجور تا به حال از کارهای بی‌مزد و منت کتابخانهٔ تصوف استفادهٔ زیادی کرده است (این فهرست را ببینید)، دوستانی که -عموماً- بی آن که حتی نامی از خود در کارهای انجام‌شده‌شان باقی بگذارند مجموعهٔ بزرگی از آثار عرفای فارسی‌زبان را تایپ کردند و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی در دسترس همگان گذاشتند و هم‌اکنون به صلاحدید سازمانهای متصدی فیلترینگ اینترنت در ایران، جامعهٔ علاقمندان به آثار این بزرگان باید از دسترسی به نتایج این زحمات محروم بمانند.

کاربران نسخهٔ جاری گنجور آندرویید توجه کنند که اضافه شدن این اثر به نرم‌افزارشان بدون حذف موقت آثار عطار و دریافت مجدد آن (که متأسفانه حجم آن حدود پنج مگابایت است) ممکن نیست.

همان گونه که احتمالاً همراهان همیشگی گنجور در طول هفتهٔ گذشته متوجه شده‌اند نحوهٔ فهرست کردن نام شعر از ترتیب قدیمی (که بر اساس زمان اضافه شدنشان به سایت بود) به ترتیب الفبایی تغییر کرده است.

ترتیب قدیمی شعرای سایت گنجور
ترتیب جدید شاعران سایت گنجور

دوستانی که با ترتیب قدیمی خو گرفته‌اند هنوز می‌توانند آن را در این نشانی ملاحظه کنند (البته با اضافه شدن شعرای جدید این صفحه، احتمالاً به‌روز نخواهد شد).

ضمناً بی‌مناسبت نیست که در اینجا تصویر طرحی را ببینید که آقای سجاد فروغی به عنوان طرح پیشنهادی جایگزین طرح فعلی گنجور ارسال کرده‌اند:

طرح پیشنهادی آقای سجاد فروغی برای گنجور

دوستان زیادی راجع به طراحی سایت انتقاد یا پیشنهاد جایگزین دارند، اما متأسفانه با توجه به ضیق وقت و نیاز به وقت زیاد جهت هماهنگیهای لازم، در حال حاضر نمی‌توانیم از زحمات این دوستان استفاده کنیم.

ضمناً آثار «رشحه» دختر هاتف اصفهانی که به شکل سنتی بخشی از دیوانهای چاپی هاتف را تشکیل می‌داده از صفحهٔ اول در دسترس قرار گرفته است.

۵ نظر برای “تذکره الاولیای عطار”

  1. سجاد فروغی گفته:

    ادبیات کهن درس عشق و زندگیست
    من با گنجور زندگی ها کردم , خیلی از سایتها شعر کهن رو ترویج می کنند ولی هیچ کدام مثل گنجور اینقدر به دلم نمینشینه
    دلیلشم احساس میکنم اینکه گنجور هدفش متفاوت با بقیه وب سایت هاست و مانند بعضی سایت ها هدف جذب تبلیغ و بیننده نداره

    ۱ سری پیشنهادات ساختاری جزی هم دارم که انشا الله به زودی خدمتتون ارائه می کنم

    در زمینه طراحی هم اگه لایق بدونید هر کمکی از بنده بر میاد دریغ نمیکنم

    دلم میخواهد بتوانم خدمتی به ادبیات و زنده نگه داشتن این گنج بزرگ بکنم

    مرسی از همت شما

  2. سینا گفته:

    بسم الله
    من آدم رکی هستم.قول بهتون میدم هیچی تو دلم نیست از این حرفا….
    نمیدونم چند درصد اعمال نظر میکنید….بماند..
    من از کسانی هستم که از روز اول با گنجور بودم….بانک داده قدرتمندش خیلی کامله ……
    یه دو سه تا مشکل تو بانک داده هست که فعلاً بی خیال می شیم و نکته مهم دیگه ای را میگم
    اول :
    واسط کاربری گنجور همیشه و همیشه و حتی ساغر واقعاً بد طراحی میشن . نمیدونم چه عنادی هست…. رنگ بد . عکسهای بد . حتی فونت بد….گنجور با اون همه ابهتش زشته براش این نرم افزار….(ناگفته نماند خیلی خوب هستند نرم افزارها ولی بدشکل و بدریخت و بدهیبت) . آیکون هم که عوض کردین هم چنان فرقی نکرده…..به خدا آدم تو اون محیط سیاه گنجور اندروید دلش زده میشه…….بعد تا منو کناری را میزنی همه فونت را اگه بزرگ باشن درهم ریخته………..

    ببخشید .. البته میدونم همه زحمات گنجور به دوش شماست . هر که هم می آید نیمچه کمکی میکند و یا علی……کم میشود یار غار…… فراخوان همکاری بزنید شاید درست بشه……ببخشید خیلی…….

  3. سینا گفته:

    مثلاً پیشنهادی دارم….
    مطمئنا خیلی ها هستن تو خط نرم افزار آزاد
    طراح های قدرتمندی داریم….
    به کمک بطلبید……….مثلاً طرح جدید گنجور هنوز نیست………….چرا؟
    بعد این عکسهای شعرا خیلی بده..سایه توش اذیت میکنه…….اصلاً هم به محیط نمیاد..این باید عوض شه///نظر منه …. ببخشید.

  4. حمیدرضاگوهری گفته:

    ای بزرگان ! البته که انسان خجالت میکشد ازکارعظیم شما انتقاد کند وایراد بگیرد اما ، این کنجکاوی مرا کشت که چرا جای ابن یمین شاعربزرگ عصرسربداران دراین میانه خالیست ؟

  5. سینا گفته:

    ببخشید منظوری نداشتم ولی عظمت گنجور بیشتر از این حرفهاست….باید بهترین باشه

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)