نسخهٔ ابتدایی گنجور اندروید

4 سپتامبر 2012

نسخهٔ ابتدایی گنجور اندروید، جهت بررسی ایرادات احتمالی و دریافت نظرات و پیشنهادهای دوستان در این نشانی در دسترس قرار گرفته است (جهت راه‌اندازی اولیه باید ادامهٔ نوشته را مطالعه کنید). بعد از رفع اشکالات احتمالی اولیه، نسخهٔ پایدار آن از طریق بازارهای اندروید (به شکل رایگان) در دسترس قرار خواهد گرفت. این برنامه همانند گنجور رومیزی و ساغر بازمتن خواهد بود.

در برنامه‌نویسی اولیهٔ این برنامه از تبلت گلکسی سامسونگ (نسخهٔ ۸.۹ اینچی مدل GT-P7300 با اندروید ۳.۲) استفاده شده و تصاویر ذیل روی این دستگاه تهیه شده است.

تذکر: دستگاه اندرویدی شما باید امکان نمایش پیوستهٔ متون فارسی را داشته باشد، فکر می‌کنم دستگاههای با اندروید بالاتر از ۳ مستقل از مدل دستگاه چنین امکانی دارند، گو این که عموم دستگاههایی که برای توزیع در بازار ایران تولید شده‌اند حتی با اندرویدهای قدیمی‌تر حائز امکان نمایش صحیح متون فارسی هستند.

اولین اجرا: در اولین اجرای برنامه -پس از نصب- با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد:

فایل پایگاه داده‌ها در مسیر تعیین شده وجود ندارد

مشکل احتمالی در اولین اجرا : اندازهٔ بزرگ قلم، اگر اندازهٔ فونت متون روی دستگاه شما زیادی بزرگ است در نوار ِ عنوان برنامه روی دکمهٔ پیکربندی کلیک کنید:

دکمهٔ پیکربندی روی نوار عنوان

می‌توانید از چهار اندازهٔ پیش‌فرض یکی را فعال کنید:

انتخاب اندازهٔ قلم

منتظر پیشنهادهای شما روی اندازهٔ پیش‌فرض قلم هستم، البته توجه فرمایید که در نگارش پایدار، کلیک بر روی دکمهٔ یاد شده باعث نمایش پنجرهٔ متفاوتی خواهد شد. در اینجا لازم است به سهم خودم از دوستانی که قلم Iranian Sans را طراحی و به شکل آزاد منتشر کرده‌اند تشکر کنم، قلم پیش‌فرض استفاده شده همین فونت است.

گام بعدی : کپی فایل پایگاه داده‌ها فایل پایگاه داده‌های گنجور رومیزی یا ساغر را روی دستگاه خود کپی کنید (نام این فایل ganjoor.s3db است). در ساغر، محل این فایل را می‌توانید از طریق پنجرهٔ «تنظیمات» پیدا کنید:

مسیر پایگاه داده‌ها در پنجرهٔ تنظیمات ساغر

در گنجور رومیزی ویرایش ۲.۵۳ نیز نشانی این فایل از طریق پنجرهٔ «پیکربندی» نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید با کلیک بر روی دکمهٔ «مرور» پوشهٔ مسیر فایل را باز کنید.

مسیر پایگاه داده‌ها در پنجرهٔ پیکربندی گنجور رومیزی

تذکر: اگر از ویرایشهای قدیمی گنجور رومیزی استفاده می‌کنید (مثلاً پیش از ۲.۲)، حتماً قبل از کپی فایل، آخرین نصاب به‌روزسانی برنامه را دریافت و نصب کرده، برنامه را یک بار اجرا کنید تا تغییرات پایگاه داده‌ها روی فایل اعمال شود. گنجور اندروید با فایلهایِ خیلی قدیمی ِ پایگاه داده‌های گنجور رومیزی مشکل خواهد داشت.

اگر به هر دلیلی نخواستید ساغر یا گنجور رومیزی را برای دسترسی به فایل پایگاه داده‌های مورد نیاز نصب کنید می‌توانید این فایل را از اینجا دریافت کنید.

پس از کپی فایل، مسیر فایل را روی دستگاه خودتان در کادر متنی «مسیر فعلی» وارد کرده، دکمهٔ «ذخیره و تلاش مجدد» را بزنید.

بعدنوشت: از آنجا که حدس می‌زدم با تنظیم مسیر فایل مشکل جدی خواهیم داشت در نسخهٔ اولیه دکمه‌ای با عنوان «جستجوی خودکار» اضافه کردم که کلیک روی آن باعث می‌شود خود برنامه مسیر فایل را تنظیم کند. دو سه پاراگراف بعدی را «فقط جهت اطلاع» بخوانید.

تذکر: مسیر احتمالی فایل در دستگاه با مسیری که از طریق کامپیوتر مشاهده می‌کنید متفاوت است. برای نمونه من در دستگاه مورد استفاده، روی کامپیوتر، فایل را در این مسیر کپی کرده‌ام:

Computer:GT-P7300:Tablet:Android:data:ganjoordb

اما برنامهٔ مرورگر ِ فایل ِ خود ِ دستگاه آن را در این مسیر به من نشان می‌دهد:

/Root/Android/data/ganjoordb

اما من باید نشانی آن را در برنامه به این شکل وارد کنم (در وارد کردن مسیر اسلَش ِ (/) قبل از اسم فایل پایگاه داده‌ها را وارد نکنید):

/mnt/sdcard/Android/data/ganjoordb

با توجه به مثالی که زده شده، سعی کنید مسألهٔ مسیر فایل را برای خودتان حل کنید!

در صورتی که همه چیز به خوبی پیش رفته باشد، کلیک بر روی دکمهٔ «ذخیره و تلاش مجدد» باید باعث نمایش فهرست شاعران شود:

فهرست شاعران

با کلیک بر روی نام هر شاعر، همانند گنجور رومیزی، مختصری از زندگینامه و فهرست آثار او را مشاهده می‌کنید و می‌توانید آثار او را مطالعه کنید.

آثار حافظ در گنجور اندروید

اشعار مصرّع به شکل وسط‌چین نمایش داده می‌شوند، با کلیک بر روی سلسله‌مراتبِ بخشها روی نوار عنوان می‌توانید در آثار شاعر حرکت کنید و با دکمه‌های «بعدی» و «قبلی» روی نوار عنوان می‌توانید شعرهای بعدی یا قبلی شعر در بخش جاری را مشاهده کنید. دکمهٔ «برگشت»ِ اندروید همانند دکمهٔ «برگشت» گنجور رومیزی یا دکمهٔ «خنثی‌سازی» ساغر عمل می‌کند. اگر عنوانی برای برگشت وجود نداشته باشد از برنامه خارج خواهید شد. امکان خروج همیشه از طریق دکمهٔ «خروج» روی نوار عنوان وجود دارد. در اجرای مجدد، برنامه آخرین صفحه‌ای را که در هنگام خروج داشتید مشاهده می‌کردید به شما نشان می‌دهد.

راهنمای سریع استفاده از گنجور اندروید

پرسش: روی دستگاههای با صفحهٔ نمایش کوچک، نوار عنوان را چطور مشاهده می‌کنید؟ آیا قابل استفاده است، مخصوصاً زمانی که شعرهایی در بخشهای داخلی‌تر آثار شاعر مشاهده می‌کنید؟

امکان نمایش متون نثر، خطوط شعر اشعار نیمایی و آزاد و نمایش متفاوت مصرعهای بندهای اشعار ترکیبی نیز در این برنامه وجود دارد. در ادامه تصاویر دیگری از اجرای برنامه را مشاهده می‌کنید:

گنجور اندروید: بخشی از مثنوی
گنجور اندروید: شعری از شاملو
گنجور اندروید: حکایتی از گلستان
گنجور اندروید: شعر چندبندی
گنجور اندروید: فهرست رباعیات خیام

امکانات جستجو و برجسته‌سازی، نشانه‌گذاری، شماره‌گذاری ابیات، فال و دریافت مجموعه‌های جدید از اینترنت در این نسخه هنوز وجود ندارند و اگر فرصت فراهم شود به مرور پس از رفع ایرادات گزارش شده در نسخه‌های پایدار برنامه اضافه خواهند شد.

در پایان، از شرکت پردازش موازی سامان و شخص آقای مقصودی مدیر عامل شرکت، به دلیل در اختیار گذاشتن دستگاه مورد استفاده جهت برنامه‌نویسی اولیه تشکر می‌کنم.

دوستان! لطفاً تصاویر اجرای برنامه روی گوشیهایتان را روی صفحهٔ فیس‌بوک گنجور به نشانی www.facebook.com/ganjoor به اشتراک بگذارید.

۹۶ نظر برای “نسخهٔ ابتدایی گنجور اندروید”

  1. غزل ناز گفته:

    با سلام و احترام
    واقعا ممنون بابت کار قشنگتون
    خسته نباشید
    خدا قوت 😉

  2. اسكندر گفته:

    نسخه ios ؟

  3. نيكزادفر گفته:

    بابا ایوللا. تو این دور و زمونه کسی مجانی نتیجه این همه زحمت را مجانی در اختیار هموطناش قرار بده ایوللا داره و باید لا اقل برای سلامتیش دعا کردو تشکر نمود درود بر شما و همکاران احتمالیتان!.نیکزاد

  4. محمد قدياني گفته:

    با سلام و احترام
    خیلی خیلی ممنون بابت کار خوب وپر زحمت شما وهمکاران محترم
    خدا قوت

  5. عزت اله گفته:

    باسلامبسیار کارتان عالی میباشد موفق وسربلند باشید

  6. عزت اله گفته:

    باسلام بسیار کارتان عالی میباشد موفق وسربلند باشید هرگونه کمکی از دست ما برآ‍ید مضایقه ای نخواهیم داشت

  7. مهدی گفته:

    خیلی دوست داشتم این نرم افزارو رو موبایلم داشتم
    ممنونننننننننن

  8. محمد گفته:

    سلام خسته نباشید
    باتشکر از برنامه خوبتان.
    اگر امکان انتخاب متن و کپی کردن در کلیپ بورد برای ارسال با پیامک را اضافه کنید عالی میشود.همینطور قرار دادن بخش علاقه مندی ها برای ذخیره صفحات مورد علاقه.

  9. ali گفته:

    سلام و تشکر
    آیا شماراهی سراغ دارید که از طریق آن بشود فایلهای pdf را به ای بوکهای قابل استفاده روی موبایلهای اندروید تبدیل کرد .
    فایلهای pdf‌فرااوان است اما خواندن آنها روی موبایل مخصوصا وقتی که چشم ضعیف شده باشد ، سخت است اما اگر به ای بوک تبدیل شده و امکان انتخاب فونت هم داشته باشد ، قابل استفاده خواهد بود .تشکر

  10. حنیف الفت گفته:

    یک دنیا سپاس بخاطر پیشکش نمودن این برنامه مفید شما

  11. Ashlykhim گفته:

    Well done to think of sohemting like that

  12. mojtaba گفته:

    واقعا متشکریم از زحماتتون.دمتون گرم

  13. reza گفته:

    درود باد بر کسانی که عشق اشعار کهن ایران زمین را در وجود مردمان این مرز و بوم زنده میکنند و به ایرانیان مینمایانند
    که از چه فرهنگ غنی برخوردار اند. ما ایرانیان تا ابد در راه حفظ ادبیات سرزمین خو با جان و دل میکوشیم
    کیمیای ادب آن طفل صغیریست که چون آیینه ی صبر است و برومند زجای
    هر نوعه که بخشند بزرگان و حکیمان ترش و ملس و شور نگوید به غذای

  14. Mehran گفته:

    سلامو
    بدون مقدمه خدمتتان عرض کنم که بنا بر مقتضیات شغلم همیشه با دقت و وسواس سایتهای ایرانی و غیر ایرانی را مرور می کنم. بسیار خوشحالم که امروز (۴ آذر ماه ۹۱) برای اولین بار با این وبلاگ که تنها بخش کوچکی از تلاش بسیار عظیم و ستودنی شماست آشنا شدم.
    در واقع مطابقت تصاویر یک نسخه خطی از خمسه امیر خسرو دهلوی با سایر روایت های موجود ، من را به این سایت راهنمایی کرد. بی تردید این تلاش ستودنی شما حاکی از علاقه به حفظ و اشاعه آثار منظوم فارسی است که در سرتاسر دنیا از شاهکارهای ادبیات جهان محسوب می شوند و این خود بسی مایه افتخار هر ایرانی است.
    این حقیر در کنار حرفه اصلی که برنامه نویسی می باشد علاقه و تمایل زیادی به مطالعه و جمع آوری آرشیوی از آثار منظوم داشته و به همین دلیل در طول حداقل ۱۰ سال گذشته مجموعه ای از آثار اسکن شده کمیاب و نایاب خطی (شامل ادبیات منظوم ، نثر، قران های خطی، کتب دستنویس عربی، ترکی و…) جمع آوری کرده ام که همه آنها با کیفیت بسیار مطلوب ۳۰۰dpi اسکن شده و به با فرمت PDF نگهداری میشوند.
    مجموعه بسیار ارزشمند تهیه شده از سوی شما را بر روی PC و Smart Phone خود که Sony Xperia Sola می باشد نصب کردم و از همین امشب آن را به همه دوستان علاقمند معرفی خواهم نمود. ضمنا در صورت تمایل به در اختیار داشتن مجموعه ای که شرح آن داده شد، کافیست با بنده تماس بگیرید. این کمترین خدمتی است که در مقابل سخاوت بی حد شما می توانم انجام دهم.

    ارادتمند: مهـــران

  15. حمیدرضا گفته:

    @Mehran:
    از لطف شما و باقی دوستان سپاسگزارم.
    در واقع من برای ادامۀ کار بازبینی OCR:
    http://v.ganjoor.net
    نیازمند اسکن شدۀ نه کتب خطی و دستنویس که کتب چاپی با کیفیت مناسب -از آثار متعلق به شعرای غیرمعاصر- هستم. هر چند، این پروژه زمان طولانیی برای دیجیتالی شدن هر کتاب را به خود اختصاص می‌دهد و روند اضافه شدن کتابها به آن کند است و با توجه به آن که فرمودید کتب؛ خطی و دستنویس هستند حداقل در فاز جاری به کار گنجور نمی‌آیند، با این حال از بزرگواری شما سپاسگزارم.

  16. عبداله گفته:

    سپاسگزارم.

  17. احسان گفته:

    واقعا عالیه ، هر کس داره زحمت میکشه کارش درسته

  18. سید الاهدین تقدیسی گفته:

    سلام ممنون وافعا این یک گنجه من امروز اشنا شدم موفق باشید

  19. منصوري زاده گفته:

    سلام
    روی گوشی من با مشخصات زیر اجرا شد. سرعت مناسبی هم دارد. موید باشید
    Xperia x10 mini+cyanogenmod 7

  20. عادل کوتی گفته:

    بسمه تعالی

    عرض ادب و احترام خدمت اساتید عزیز . خیلی عالی بود ، استفاده کردیم .آرزوی توفیق روز افزون دارم برای شما بزگواران . خدمت بزرگی به خلق الله می نمایید . ومن الله اتتوفیق .

  21. امان الله افشارپور گفته:

    قطعآخداوندکه علم مطلق هست پاداش این کارمعنوی شماعزیزانراخواهددادبه امیدی که همه دوستان درحدتوان حمایت کنند.انشاالله

  22. رضا گفته:

    با سلام و عرض خسته نباشید واقعااااااااا منونم ، عالی بود ، من با اندروید ۲٫۳ اجراش کردم و ازش نهایت لذت را بردم ، یک دنیا ممنونم

  23. سید مهدی گفته:

    سلام. رنگ آبی روی پیش زمینه ی سیاه کمی چشم رو اذیت میکنه و خواندن رو مشکل میکنه.
    ممنون از زحمات و الطاف شما

  24. میزکی گفته:

    با سلام وتشکر فراوان خیلی خوبه اما ای کاش میتونستیم استفاده بکنیم

  25. زهرا گفته:

    با تشکر فراوان

  26. مهدی گفته:

    باسلام وعرض خسته نباشید به شما عزیزان و مدت زیادی هست که باسایت زیبای شما آشنا هستم .
    این موضوع نرم افزار برای سیستمهای آندروید است آیا قابلیت اجرا شدن برای سیستم های سیمبیان ورژن ۵ یا ۳ دارد یا خیر

  27. کیا گفته:

    باسلام وعرض خسته نباشید به شما عزیزان و مدت زیادی هست که باسایت زیبای شما آشنا هستم .
    این موضوع نرم افزار برای سیستمهای آندروید است آیا قابلیت اجرا شدن برای سیستم های سیمبیان ورژن ۵ یا ۳ دارد یا خیر.از زحمات کشیده شده برای در اختیار قراردادن اینگونه اطلاعات فوق العاده متشکرم .

  28. حمیدرضا گفته:

    @مهدی:
    @کیا:
    خیر، امکان اجرا ندارد، همچنان که پیشتر در ایمیل خصوصی به آقای مهدی متذکر شده‌ام این دو سیستم عامل از لحاظ اجرای برنامه‌ها کلاً متفاوتند و برنامه‌ها برای اجرا در سیستم عامل دیگر باید دوباره نوشته شوند. با توجه به محدودیت بالای فرصت در اختیار من به عنوان اداره کنندۀ کار، تصور نمی‌کنم برای سیستم عامل سیمبین کاری بتوانم بکنم مخصوصاً با توجه به افت حضور گوشیهای مبتنی بر این سیستم عامل در بازار، در هر حال اگر دوستان علاقمند باشند با توجه به این که نرم‌افزارهای گنجور رومیزی و ساغر بازمتن هستند می‌توانند با دریافت کد آن دو نرم‌افزار روی چنین نرم‌افزاری کار کنند.

  29. y گفته:

    fakyou

  30. اصغر گفته:

    سلام اگر امکان داره نسخه جاوا هم بزارید

  31. اریسا گفته:

    دستگاهی که ساختید عالی است من خیلی خوشم امدمن ازش تا به حال استفاده ولی می دانم که عالی است

  32. اریسا گفته:

    دستگاهی که ساختیدعالی است من وخوانواده ام از این دستگاه خیلی خوشمان امد

  33. جمشیدی گفته:

    با سلام
    موسسه ما آمادگی طراحی نسخه آی او اس و جاوا اپلیکیشن گنجور را دارد
    لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمایید
    با تشکر

  34. شریف الله گفته:

    باسلام
    سپاس ازینکه خدمات ارزنده را عرضه میکنید

  35. موسیقی گفته:

    با عرض سلام و تشکر از زحمات ارزنده شما . نامی در خور شان شما برای خود انتخاب کرده اید . کامیاب و کامروا باشید

  36. موسیقی گفته:

    من که عاشق این سایت شدم دمتون گرم

  37. محمد رضا گفته:

    سلام آقا حمید رضا
    خوش به حالتون که یک همچین توفیقی را برای خدمت به ادبیات ایران کسب کردید

  38. mehrdad گفته:

    سلام امکان تغییر تصویر زمینه و رنگ پس زمینه همچنین رنگ قلم را فراهم آورید امکان حفظ موقعیت آخرین شعر خوانده شده را فراهم آورید

  39. بهزاد م گفته:

    سلام
    خیلی وقت است که این برنامه بروزرسانی نشده شما که این همه زحمت کشیدید حیف هستش که ادامه ندهید اگه کمکی از دست ما هم برباد با جان و دل میپذیرم
    ضمنا برنامه در قسمت جستجو مشکلاتی داره تو گوشی گالاکسی اس۵ فقط صفحه باز شده رو جستجو میکنه و نمیتونه کل اشعار یک شاعر یا تمام شعرا رو بگرده
    با تشکر از لطف شما

  40. بهنام گفته:

    سلام
    واقعاً از زحماتتون ممنونم. خیلی وقت بود دنبال همچین چیزی بودم.
    فقط اگه امکان داره قابلیت share & copy رو بهش اضافه کنید.
    سپاس

  41. شهرام گفته:

    سلام ممنون از زحماتتون
    من گوشیم سونی اولترا تی ۲ هستش متاسفانه موقع دریافت شاعران و فایلها همه رو با خطا مواجه میشه لطفا راهنمایی فرمایید

  42. نرگس گفته:

    باسلام و تقدیر فراوان من مدت مدیدیست که فقط از سایت شما استفاده میکردم و الان خیلی تلاش کردم که بتوانم برنامه گنجور رومیزی را روی گوشی اندرویدم نصب کنم اما متاسفانه بعد از انتخاب شاعران و دانلود اشعارشان اصلا برنامه به بانک اطلاعاتی وصل نمیشود و هیچ شعری را ندارگ.ممنون میشوم اگر کمکم کنید

  43. گروه مهرآفرینان هوشمند گفته:

    سلام بر همه دوستان پارسی‌دوست،

    نرم‌افزار «اشعار پارسی» منتشر شد! یک نرم‌افزاری اندرویدی رایگان که شامل اشعار ۷۸ شاعر از گنجینه گنجور است.

    «اشعار پارسی»، خدمت ناچیزی به فرهنگ گُهربار ایرانی، زبان گرانمایه پارسی، و شما گرانمایگان پارسی‌زبان است.
    برای آگاهی بیشتر درباره نرم‌افزار و دریافت آن به یپوند زیر بروید:
    http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.smartop.parsipoems

  44. کمال گفته:

    باعرض سلام،ووقت بخیراگربیشتربه مخاطبان خودرسیدگی کنیدبهتراست چراکه چندبارسوالی رامطرح کردم وجوابی ازطریق پستم دریافت نکردم ،ممنون

  45. پویا گفته:

    باسلام وتشکر.
    نیاز شدیدی به دو امکان جستجو و کپی متن اشعار احساس میشود. امیدواریم به زودی فراهم شود.
    سپاس

  46. حمید رضا گفته:

    من چندین ساله دارم از گنجور استفاده می کنم و واقعا باید بهتون برای این پشتکار و اقدام اساسی که انجام دادید دست مریزاد بگم

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)