ادب‌نامهٔ حکیم نزاری قهستانی

24 ژوئن 2022

به همت گروهی از ادب‌دوستان و با پیگیری و سرپرستی آقای مصطفی علیزاده، بخش دیگری از آثار حکیم نزاری قهستانی در گنجور در دسترس قرار گرفته است.

ادب‌نامهٔ حکیم نزاری

مثنوی «ادب‌نامه» از حکیم نزاری که به تلاش این دوستان در گنجور در دسترس قرار گرفته، منظومه‌ای است هموزن بوستان سعدی در دوازده باب و یک دیباچه شامل بیش از دوهزار و دویست بیت، و محتوای آن دربردارندهٔ توصیفاتی از چگونگی رفتار وزیران، منشیان و دیگر درباریان است و «نخستین حرفش این است که از خدمتگزاری در دربار پادشاهان برحذر باشید چون عاقبت خوبی ندارد و نزاری در این کتاب می‌گوید که نتیجه حاصل از تجربه‌های زندگی نشان دهنده اخلاق مثبت و منفی است و همچنین در این کتاب آمده که هدف غایی، رعایت اخلاق، رسیدن انسان به سعادت و نیکبختی است».

«ادب‌نامه» را نزاری در یک مقدمه و دوازده باب به قصد رفع سوءظن علی‌شاه از خود و جلب عنایت او سروده است. در این منظومه شاعر به توضیح آداب و رفتار درباری در جوامع فئودالی آن زمان می‌پردازد ولی باز هم از بیان عقاید پیشرو خویش که در تضاد با آن آداب و قواعد است غافل نمی‌ماند. ادب‌نامه نیز همچون سفرنامه سرشار از لطایف بسیار، تمثیلات و حکایات منظوم است. روش هنری نزاری در این اثر همانند دیگر آثارش وجوه مشترک بسیار با سعدی است. نزاری از سرودن ادب‌نامه به نتیجهٔ دلخواه خویش که احیاء موقعیت خود در دربار بود دست نیافت.

فهرست همراهان تایپ ادب‌نامه به این شرح است:

🔺جناب آقای علیرضا از ابتدای صفحه ۱۹ تا پایان صفحه ۲۳
🔺 سرکار خانم نیکبخت از ابتدای صفحه ۲۴ تا پایان صفحه ۲۸
🔺 جناب آقای نقی زاده از ابتدای صفحه ۲۹ تا پایان ۳۹

🔺سرکار خانم عذرا از ابتدای صفحه ۴۰ تا پایان صفحه ۴۶

🔺 سرکار خانم مینا از ابتدای صفحه ۴۷ تا پایان صفحه ۵۶
🔺 سرکار خانم سحر از ابتدای صفحه ۵۶ تا پایان صفحه ۶۰
🔺 سرکار خانم نیکبخت از ابتدای صفحه ۶۱ تا پایان صفحه ۷۰
🔺جناب آقای یعقوبی از ابتدای صفحه ۷۱ تا پایان صفحه ۷۵
🔺 جناب آقای شهیم از ابتدای صفحه ۷۶ تا پایان صفحه ۱۰۰
🔺 سرکار خانم مریم از ابتدای صفحه ۱۰۱ تا پایان صفحه ۱۰۵
🔺 جناب آقای سجاد نقی زاده از ص ۱۰۵ تا ۱۱۷

همراهان این تلاش ثمرهٔ کار خود را به روح بلند شاعر فقید بیرجندی شادروان «فهیم بخشی» که در سال گذشته از میان ما رفتند و همواره حامی این گروه و تایپ اشعار حکیم نزاری بودند تقدیم کرده‌اند.

شادروان فهیم بخشی شاعر بیرجندی

علاقمندان می‌توانند با دریافت مجدد مجموعهٔ حاوی اشعار حکیم نزاری در گنجور رومیزی، ساغر، دریای سخن و سایر برنامه‌های سازگار به «ادب‌نامه» نیز دسترسی داشته باشند.

یک نظر برای “ادب‌نامهٔ حکیم نزاری قهستانی”

  1. جلیل بخشی گفته:

    باسلام واحترام محضر گرامیان
    بواسطه این ابتکار ارزنده و اظهار لطف مبتکران در جهت قدردانی از برادر بزرگوارم، صمیمانه سپاسگزارم.
    روحش شاد

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)