آثار دیگری از نزاری و دیوان نیر تبریزی

5 فوریه 2021

به همت آقای سید محمدرضا شهیم و پیگیری آقای مصطفی علیزاده دو اثر دیگری از حکیم نزاری قهستانی شامل مثنوی روز و شب و همینطور سفرنامهٔ منظوم او در گنجور در دسترس قرار گرفته است.

توضیح ارسالی آقای علیزاده راجع به مثنوی روز و شب را به نقل از تصحیح استاد نصرالله پورجوادی از این منظومه بخوانیم:

حکیم سعدالدین نزاری قهستانی (۶۴۵-۷۲۱)، شاعر شناخته‌شدهٔ بیرجند، پنج مثنوی کوتاه و بلند سروده که فقط یکی از آن‌ها در ضمن دیوان او به چاپ رسیده است.

مثنوی روز و شب که به بحر متقارب، بر وزن حدیقهٔ سنایی سروده شده، مناظره‌ای است به زبان حال میان شب و روز. مانند اغلب مثنوی‌های داستانی، مثنوی نزاری نیز با ابیاتی در توحید و ستایش باری‌تعالی و نعت پیامبر اکرم (ص) آغاز می‌شود؛ سپس شاعر به مدح شمس‌الدین علی شاه نیمروز می‌پردازد و آن‌گاه سبب نظم مثنوی را بیان می‌کند. به‌دنبال گفت‌وگوی روز و شب با واسطهٔ باد صبا، شاعر باز هم به شاه اظهاربندگی می‌کند و سپس حکایتی رمزی دربارهٔ قطب‌الدین حیدرزاده می‌آورد و از بخت بد و بی‌دولتی خود می‌نالد.

توضیح: این مثنوی و حدیقهٔ سنایی در بحر خفیف سروده شده‌اند و نقل قول اشکال دارد.

جدای از این دو منظومه، همت آقای شهیم یک دیوان ارزشمند دیگر نیز به گنجور هدیه داده است. دیوان نیر تبریزی نیز به همت ایشان به گنجور اضافه شده است.

نیر تبریزی

بخشهای عمده‌ای از این آثار وزنیابی شده و قافیهٔ آنها نیز مشخص شده و از این جهت امکان ردگیری تضمینهای پرشمار نیر تبریزی از اشعار شاعران دیگر از طریق قابلیت شعرهای مشابه وجود دارد.

این آثار به روال سایر مجموعه‌های جدید از طریق گنجور رومیزی، دریای سخن و ساغر و همینطور کتابخانهٔ گنجور قابل دریافت است.

۴ نظر برای “آثار دیگری از نزاری و دیوان نیر تبریزی”

  1. محمد گفته:

    سپاس از تلاش های بی وقفتون یک پیشنهاد هم دارم نغمه های رهی معیری هم اضافه کنید خیلی زیبت و دلنشین هستند

  2. کیا گفته:

    درود بر شما
    لطفا اگر مقدور هست نغمه های رهی معیری را اضافه کنید.
    بی نهایت سپاسگزارم از شما و تیم همراهتون…
    (کیا)

  3. حمیدرضا گفته:

    @محمد و @کیا :
    آثار رهی در سایت در دسترس است.

  4. احمد خزاعی گفته:

    بعنوان یک بیرجندی از همت جناب آقای محمدرضا شهیم برای قرار دادن آثار حکیم نزاری در گنجور سپاسگزارم، معتقد هستم اهمیت آثار حکیم نزاری و شخص وی با توجه به هم عصر بودن با بسیار مغفول مانده و توجه زیادی حتی در بیرجند به ایشان نمیشود، دو سالی است که به همت شهرداری و میراث بیرجند فضای مقبره حکیم نزاری بزرگتر شد و قابل تقدیر است، اما نز نقطه نظر توجه خاص، هنوز جای کار فرهنگی زیادی دارد.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)