دیوان صامت بروجردی

2 سپتامبر 2019

به کمک همراه گرامی گنجور آقای سید صادق هاشمی و همزمان با ایام محرم، دیوان صامت بروجردی شاعر و نوحه‌سرای عهد قاجار، مشتمل بر بیش از ۹٬۰۰۰ بیت شعر در گنجور در دسترس قرار گرفته است:

دیوان صامت بروجردی در گنجور

علاوه بر آن، حجم قابل توجهی از دیوان صامت به شیوهٔ ماشینی (با استفاده از امکانات پایگاه سرود) وزنیابی شده و حروف قافیهٔ اشعار نیز مشخص شده است. به این ترتیب (با استفاده از قابلیت شعرهای مشابه) امکان یافتن اشعاری که صامت به آنها نظر داشته و آنها را تضمین کرده و جواب گفته فراهم شده است.

شعرهای مشابه

جدای از ارزش فرهنگی و مذهبی آن، دیوان صامت دارای نمونه‌هایی است که می‌تواند برای دوستان علاقمند به صنایع ادبی و زبانی جالب باشد. از آن جمله می‌توان به وجود انواع جدیدتر قالبهای شعری مثل بحر طویل، همینطور وجود اشعاری که به لحاظ کاربرد آنها در نوحه‌خوانی از قاعدهٔ تعهد به یک وزن یکتا یا قاعدهٔ تساوی ارکان پیروی نمی‌کنند (به عنوان نمونهٔ عدم تعهد به وزن یکتا: برخی از مصاریع این نوحهٔ معروف به وزن «مستفعلن فع لن مستفعلن فع لن» و برخی به وزن «مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع لن» هستند)، و وجود اشعار ذوقافیتین در دیوان او اشاره کرد.

نوحهٔ معروف صامت

آثار صامت بروجردی به روال سایر مجموعه‌های جدید از طریق گنجور رومیزی، گنجور اندروید و ساغر و همینطور کتابخانهٔ گنجور قابل دریافت است.

یک نظر برای “دیوان صامت بروجردی”

  1. سید صادق هاشمی گفته:

    دانلود پی دی اف دیوان صامت بروجردی:

    http://s6.picofile.com/file/8387456842/%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86_%D8%B5%D8%A7%D9%85%D8%AA_%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AC%D8%B1%D8%AF%DB%8C.pdf.html

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)