گرشاسپ‌نامهٔ اسدی توسی

درود بر حمیدرضای عزیز

مجموعهٔ «گرشاسب‌نامهٔ اسدی توسی» که حروفچینی و غلطگیری آن به وسیلهٔ دوست عزیز آقای «سیاوش جعفری» صورت گرفته است را در پیوست برایت می‌فرستم.

شاد و موفق باشی،

رضی

از زبان دوست گرامی، آقای سیاوش جعفری:

ابونصر علی بن احمد اسدی توسی شاعر ایرانی قرن پنجم هجری و سرایندهٔ اثر حماسی گرشاسپ‌نامه است. وی به نقل مجمع الفصحاء در سال ۴۶۵ هجری درگذشت. آرامگاه وی در تبریز است. اسدی نظم گرشاسپ‌نامه را در سال ۴۵۸ هجری قمری به پایان رساند. گرشاسپ‌نامه در میان آثاری که به پیروی از شاهنامهٔ فردوسی نوشته شده‌اند، یکی از متنهای بسیار موفق به شمار می‌رود.

اسدی توسی از چند جهت دیگر هم در تاریخ ادبیات ایران دارای اهمیت است: کهن‌ترین دستنویس فارسی که تاکنون به دست آمده ‌(الابنیه عن حقائق الادویه) به خط اسدی توسی است. افزون بر این وی نخستین واژه‌نامهٔ پارسی را (بنا بر آنچه تا امروز به دست ما رسیده‌است) به نام لغت فرس تدوین نموده است.

متن این کتاب از روی تصحیح زنده‌یاد حبیب یغمایی واژه‌نگاری شده و برای نخستین بار در فضای اینترنت قرار می‌گیرد.

این کار به پاسِ کوششهای دوست گرامیمان «رضی علوی زاده» که برنامهٔ بسیار گرانبهای «ساغر» را برای دوستداران فرهنگ ایرانی فراهم آورده و با آرزوی برقرار ماندن سایت گنجور و گردانندهٔ گرامی آن، به ایشان تقدیم می‌گردد.

با آرزوی سرافرازی همهٔ ایرانیان

سیاوش جعفری

با تشکر از لطف و زحمت آقای جعفری، حاصل زحمات ایشان -شامل ۸۸۰۸ بیت شعر- از طریق این نشانی در سایت گنجور در دسترس قرار گرفته است. علاوه بر آن کاربران گنجور رومیزی و ساغر می‌توانند مجموعهٔ یاد شده را از این نشانی (حدود ۵۶۰ کیلوبایت) دریافت نمایند (امکان دریافت و نصب خودکار مجموعه با استفاده از دکمهٔ «دریافت مجموعه‌ها» در گنجور رومیزی نیز وجود دارد).

10 فکر می‌کنند “گرشاسپ‌نامهٔ اسدی توسی

  1. هاشمی

    سلام دوست عزیز!
    سوالی داشتم. در گنجور رومیزی که در صفحه ی دسکت تاپ من هست بخشی به نام دریافت مجموعه ها ندارد که بتوانم اشعار جدیدی اضافه کنم. چکار باید بکنم؟

  2. علي

    سلام
    آقاحميد خسته نباشي. قبلا گفته بودي كه سرت خيلي شلوغه و … ولي مدت زياديه (در حدود) كه OCR ديوان بهار تموم شده و ما منتظر اضافه شدن نتايج به گنجور هستيم. حداقل يه خبر اينجا بزن كه من وقت ندارم اشعار رو آماده كنم 🙂

  3. tony0098

    با درود به شما دوستان گرامی . من سایت شما رو با افتخار لینک کردم . شما هم در صورت امکان بلاگ من رو که در رابطه با هنر موسیقی ادبیات هست رو لینک کنید . پیروز باشید . بدرود .

  4. محمدرضا

    سلام
    با تشکر فراوان از زحماتتون
    لینک دانلود خرابه
    لطفا رسیدگی کنید
    بازم ممنون

  5. بازتاب: تازه‌های گنجور » بایگانی وبلاگ » آثار منثور مولانا و دیوان رشیدالدین وطواط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.