گرشاسپ‌نامهٔ اسدی توسی

5 می 2012

درود بر حمیدرضای عزیز

مجموعهٔ «گرشاسب‌نامهٔ اسدی توسی» که حروفچینی و غلطگیری آن به وسیلهٔ دوست عزیز آقای «سیاوش جعفری» صورت گرفته است را در پیوست برایت می‌فرستم.

شاد و موفق باشی،

رضی

از زبان دوست گرامی، آقای سیاوش جعفری:

ابونصر علی بن احمد اسدی توسی شاعر ایرانی قرن پنجم هجری و سرایندهٔ اثر حماسی گرشاسپ‌نامه است. وی به نقل مجمع الفصحاء در سال ۴۶۵ هجری درگذشت. آرامگاه وی در تبریز است. اسدی نظم گرشاسپ‌نامه را در سال ۴۵۸ هجری قمری به پایان رساند. گرشاسپ‌نامه در میان آثاری که به پیروی از شاهنامهٔ فردوسی نوشته شده‌اند، یکی از متنهای بسیار موفق به شمار می‌رود.

اسدی توسی از چند جهت دیگر هم در تاریخ ادبیات ایران دارای اهمیت است: کهن‌ترین دستنویس فارسی که تاکنون به دست آمده ‌(الابنیه عن حقائق الادویه) به خط اسدی توسی است. افزون بر این وی نخستین واژه‌نامهٔ پارسی را (بنا بر آنچه تا امروز به دست ما رسیده‌است) به نام لغت فرس تدوین نموده است.

متن این کتاب از روی تصحیح زنده‌یاد حبیب یغمایی واژه‌نگاری شده و برای نخستین بار در فضای اینترنت قرار می‌گیرد.

این کار به پاسِ کوششهای دوست گرامیمان «رضی علوی زاده» که برنامهٔ بسیار گرانبهای «ساغر» را برای دوستداران فرهنگ ایرانی فراهم آورده و با آرزوی برقرار ماندن سایت گنجور و گردانندهٔ گرامی آن، به ایشان تقدیم می‌گردد.

با آرزوی سرافرازی همهٔ ایرانیان

سیاوش جعفری

با تشکر از لطف و زحمت آقای جعفری، حاصل زحمات ایشان -شامل ۸۸۰۸ بیت شعر- از طریق این نشانی در سایت گنجور در دسترس قرار گرفته است. علاوه بر آن کاربران گنجور رومیزی و ساغر می‌توانند مجموعهٔ یاد شده را از این نشانی (حدود ۵۶۰ کیلوبایت) دریافت نمایند (امکان دریافت و نصب خودکار مجموعه با استفاده از دکمهٔ «دریافت مجموعه‌ها» در گنجور رومیزی نیز وجود دارد).

۱۰ نظر برای “گرشاسپ‌نامهٔ اسدی توسی”

  1. هاشمی گفته:

    سلام دوست عزیز!
    سوالی داشتم. در گنجور رومیزی که در صفحه ی دسکت تاپ من هست بخشی به نام دریافت مجموعه ها ندارد که بتوانم اشعار جدیدی اضافه کنم. چکار باید بکنم؟

  2. حمیدرضا گفته:

    @هاشمی:
    این به‌روزرسانی رو دریافت و نصب کنید:
    http://j.mp/rcJ9PN
    حجمش خیلی کمه.

  3. علي گفته:

    سلام
    آقاحمید خسته نباشی. قبلا گفته بودی که سرت خیلی شلوغه و … ولی مدت زیادیه (در حدود) که OCR دیوان بهار تموم شده و ما منتظر اضافه شدن نتایج به گنجور هستیم. حداقل یه خبر اینجا بزن که من وقت ندارم اشعار رو آماده کنم 🙂

  4. فردین گفته:

    خسته نباشید همگی زحمت کشیدید
    جای این کتاب واقعا خالی بود
    ممنووون

  5. مجید گفته:

    چرا اینقدر دیر بروز می شوید؟

  6. علی گفته:

    من عاشق گنجور و گنجوریانم ….

    دوستت دارم عزیز دل.

  7. tony0098 گفته:

    با درود به شما دوستان گرامی . من سایت شما رو با افتخار لینک کردم . شما هم در صورت امکان بلاگ من رو که در رابطه با هنر موسیقی ادبیات هست رو لینک کنید . پیروز باشید . بدرود .

  8. محمدرضا گفته:

    سلام
    با تشکر فراوان از زحماتتون
    لینک دانلود خرابه
    لطفا رسیدگی کنید
    بازم ممنون

  9. حمیدرضا گفته:

    @محمدرضا:
    ممنون از لطف شما
    لینک مشکلی ندارد شاید این مطلب بتواند کمکتان کند:
    http://blog.ganjoor.net/1389/12/21/sf-download-help

  10. تازه‌های گنجور » بایگانی وبلاگ » آثار منثور مولانا و دیوان رشیدالدین وطواط گفته:

    […] همت آقای سیاوش جعفری (که پیشتر گرشاسپ‌نامهٔ اسدی توسی به همت ایشان به گنجور اضافه شده بود) کتابهای فیه ما فیه (شامل یک مقدمه و هفتاد بخش) و مجالس […]

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)