معرفی پیشخان خوانشگران گنجور

1 دسامبر 2020

پیشخان خوانشگران گنجور ابزار جدیدی است که به دوستان علاقمند به مشارکت در خوانش اشعار گنجور امکان انتشار مستقیم خوانش‌ها بدون نیاز با تماس با گردانندهٔ گنجور را می‌دهد. این پیشخان، کنترل کامل خوانش‌ها را نیز به خوانشگران آنها اعطا می‌کند و آنها می‌توانند هر زمان که بخواهند اطلاعات خوانش‌ها (نام خوانشگر، نشانی وب‌سایت خوانشگر و …) را ویرایش کنند، آنها را جایگزین کنند یا حتی در صورت تمایل خوانش‌هایشان را از سایت حذف کنند. فرایند بررسی خوانش‌ها نیز خودکارسازی شده و علاوه بر ارائهٔ توضیحات لازمه در صورت رد خوانش‌ها در این پیشخان امکان تفویض اختیار بررسی خوانش‌ها به همراهان صاحب‌نظر نیز وجود دارد و به این ترتیب امید است که در آینده این فرایند وابستگی کمتری به گردانندهٔ گنجور داشته باشد.

پیشخان خوانشگران گنجور - همهٔ خوانش‌های من

فرایند بارگذاری خوانش‌ها همانند قبل مستلزم همگامسازی خوانش با متن شعر در گنجور رومیزی و تولید فایل xml شامل اطلاعات همگامسازی است. به این ترتیب می‌بایست فایل صوتی خوانش در قالب mp3 به همراه فایل xml شامل اطلاعات همگامسازی آن به طور همزمان بارگذاری شوند. امکان بارگذاری همزمان چندین فایل با محدودیت تعداد و حجم وجود دارد (پیشتر که انتشار خوانش‌ها به صورت دستی صورت می‌گرفت، تولید فایل صوتی با پسوند ogg نیز الزام شده بود که با تغییر سیستم فایل ogg دیگر مورد نیاز و البته قابل بارگذاری نیست).

پیشخان خوانشگران گنجور - مشاهدهٔ خوانش

دوستانی که پیش‌تر خوانش‌هایشان در گنجور منتشر شده می‌توانند با ثبت نام در پیشخان و اعلام پست الکترونیکی که با آن ثبت نام کرده‌اند به گردانندهٔ گنجور، کنترل خوانش‌های ارسال شدهٔ قبلیشان را نیز در اختیار بگیرند.

پیش شرط بارگذاری خوانش‌ها تعریف یک نمایهٔ پیش‌فرض است که مشخصات خوانش‌های بارگذاری شده را شامل نام و نشانی وب‌سایت خوانشگر و همینطور چند حرف انگلیسی (ترجیحا مرتبط با نام خوانشگر) برای یکتا کردن نام فایل‌های ارسالی را تعیین می‌کند.

پیشخان خوانش‌های گنجور به صورت بازمتن و با استفاده از فلاتر توسعه داده شده است و پایگاه داده‌ها و وب سرویس آن با گنجینهٔ گنجور مشترک است. از این جهت اگر پیش‌تر در گنجینهٔ گنجور ثبت نام کرده باشید با همان پست الکترونیکی و گذرواژه می‌توانید در پیشخان خوانشگران وارد شوید.

Ganjoor Recitations Panel at github.com

پیشخان خوانشگران گنجور روی سرور ویندوزی گنجور قرار دارد و انتشار نهایی خوانش‌ها مستلزم کپی فایلها و به‌روزرسانی اطلاعات روی سرور اصلی گنجور که مبتنی بر لینوکس است می‌باشد. با توجه به ترافیک بالای گنجور در بعضی ساعات ممکن است سرور اصلی گنجور در دسترس نباشد و انتشار نهایی با خطا مواجه شود که راهکارهای لازم برای «تلاش مجدد» در قسمت «صف انتشار در گنجور» پیشبینی شده است.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)