پشتیبانی اولیه از فایلهای صوتی در گنجور رومیزی ویرایش ۲.۷

24 دسامبر 2013

مهمترین قابلیت ویرایش ۲.۷ گنجور رومیزی پشتیبانی از پخش فایلهای صوتی است. این قابلیت که از طریق دکمهٔ «خوانش» روی نوار ابزار و همینطور منوی «صداها» در دسترس قرار می‌گیرد به کاربر این امکان را می‌دهد که از روی کامپیوتر خود فایلهای صوتی متناسب با شعر را انتخاب کند و آن را به شعر منتسب کند. علاوه بر آن نحوهٔ همگامی فایل صوتی با خطوط شعر را معین نماید. نهایتاً نرم‌افزار با استفاده این اطلاعات همزمان با پخش فایل صوتی مصرع متناظر را با رنگ متفاوت (فعلاً به طور ثابت قرمز روشن) نمایش دهد.

دکمهٔ خوانش بر روی گنجور رومیزی

نکتهٔ بسیار مهم: تا به حال پیش‌نیاز نصب و استفاده از گنجور رومیزی سکوی دات نت ویرایش ۲.۰ بوده است و تلاش فراوان شده که این پیش‌نیاز در همین حد باقی بماند و کاربران مجبور به دریافت پیش‌نیاز جدیدی نشوند (از آنجا که پشتیبانی صحیح از اجرای نرم‌افزار تحت نگارشهای اولیهٔ ویندوز ۸ مستلزم استفاده از نسخهٔ ۴ این سکو بود تا مدتی مجبور بودیم در هنگام انتشار نسخه‌های جدید دو نسخهٔ متفاوت از برنامه در نصاب بگنجانیم تا روی سیستمهای متفاوت، فایلهای متفاوتی کپی شود). اما از این ویرایش به بعد، به دلیل نیازمندی کتابخانهٔ مورد استفاده برای پشتیبانی از فایلهای صوتی به ویرایش جدیدتر سکوی دات نت، نیازمندی گنجور رومیزی تغییر کرده و از این به بعد بدون نصب حداقل ویرایش ۴ سکوی دات نت گنجور اجرا نمی‌شود. دوستانی که روی کامپیوترشان ویرایش ۴ سکوی دات را ندارند می‌توانند آن را از این نشانی با حجم حدود ۴۸ مگابایت دریافت کنند (نصاب به‌روزرسان گنجور رومیزی در صورت عدم وجود این پیش‌نیاز پیغام مناسب می‌دهد و فایلهای ویرایش پیشین برنامه را رونویسی نمی‌کند).

برای استفاده از قابلیت یاد شده کافی است برنامه را روی شعر مورد نظر بگذارید. سپس از منوی «صداها» فرمان «خوانشهای شعر جاری …» را اجرا کنید (کلیک بر روی دکمهٔ «خوانش» روی نوار ابزار برای شعری که فایل صوتی منتسبی ندارد نیز اثر مشابهی دارد). سپس در پنجره‌ای که باز می‌شود با فشردن دکمهٔ «انتخاب فایل» فایل مورد نظر را (با پسوند mp3 یا wav) از روی کامپیوترتان انتخاب کنید. در صورت نیاز می‌توانید شرح پیش‌فرض پیشنهادی را تغییر دهید. می‌توانید برای یک شعر به هر تعدادی که لازم است فایل صوتی اضافه کنید اما فایل صوتیی که در ردیف اول قرار می‌گیرد به عنوان فایل اصلی مورد استفاده در محیط اصلی شناخته می‌شود و دکمه‌ای نیز برای انتقال فایلهای دیگر به این جایگاه در نظر گرفته شده است.

خوانشهای شعر جاری

توجه داشته باشید که امکان ضبط صدا (فعلاً و شاید تا همیشه) در گنجور رومیزی وجود ندارد و توصیه می‌کنم برای این کار از یک نرم‌افزار تخصصی استفاده کنید. پیشنهاد شخصی من نرم‌افزار بازمتن و رایگان Audacity است.

نرم‌افزار بازمتن Audacity جهت ضبط صدا

اگر تمایل دارید پخش صدا با مشخص شدن مصرع متناظر همگام باشد می‌توانید دکمهٔ «همگامسازی» را بزنید و فایل را با شعر همگام کنید. روش کار به این صورت است که مثلاً اگر شعر از همان ابتدای فایل صوتی شروع می‌شود ابتدا دکمهٔ «مصرع بعد» و بعد دکمهٔ «پخش صدا» را بزنید. پس از خوانده شدن هر مصرع و قبل از شروع مصرع بعد، دکمهٔ «مصرع بعد» را بزنید. پس از پایان کار دکمهٔ «ذخیره» را بزنید تا شعر را با فایل صوتی «همگام» کرده باشید.

همگامسازی

پس از طی مراحل فوق می‌توانید با زدن دکمهٔ «خوانش» فایل صوتی را پخش کنید و همزمان مصرع متناظر هر قسمت را مشاهده کنید. امکان توقف موقت (pause) و ادامه از محل توقف از نوار ابزار و امکان توقف کامل (stop) از منوی «صداها» وجود دارد.

خوانش شعر در گنجور رومیزی

پشتیبانی از صوت در گنجور رومیزی در مراحل اولیه است و اگر دوباره فراغت، حوصله و عمری برای برنامه‌نویس آن حاصل شود ضمن پیشرفت امکانات همگامسازی و خوانش، قابلیتهایی جهت به اشتراک‌گذاری همگامسازیها اضافه خواهد شد. ضمناً مثل همیشه پیشنهادها و نظرات دوستان در پیشرفت کار مطمئناً مؤثر خواهد بود.

نصاب به‌روزرسانی را با اندازهٔ حدود ۴۰۰ کیلوبایت از این نشانی می‌توانید دریافت کنید.

۲۲ نظر برای “پشتیبانی اولیه از فایلهای صوتی در گنجور رومیزی ویرایش ۲.۷”

  1. علی گفته:

    سلام و دست مریزاد
    من طبق توضیحات این صفحه سعی کردم فایل صوتی غزل اول حافظ را مصرع به مصرع همگام-سازی کنم، ولی موفق نشدم. با آغاز هر مصرع به زبان موسوی گرمارودی، علامت مصرع بعد را می زدم، ولی در نهایت چیز دیگری از آب در می آمد. کلاً نرم افزار در قرمز کردن مصرع ها از فایل صوتی عقب می افتاد. چرا؟

    * ضمن سپاس بی پایان و بی دریغ از این کوشش های بی مزد و منت شما، خواهش دارم تمام سعی خود را بکنید که جملات و عبارت های نرم افزار را به فارسی هرچه موجزتر و مفهوم تر بنویسید. مثلاً در واکنش به اقدام برای بستن پنجره-ی همگام سازی بدون ذخیره کردن تغییرات، این پیغام ظاهر می شود: «تغییرات ذخیره نشده اند. از بسته فرم اطمینان دارید؟». به جای بستن آمده بسته. به نظرم این پیغام هم بد نیست: «تغییرات ذخیره نشده‌اند. فرم را می‌بندید؟»
    گنجور جای خود را در دل دوستداران شعر و ادب فارسی باز کرده. پس هر حرکت شما بر این دوستداران تأثیر می گذارد. چه خوب که با انتخاب جملات و عبارت های سرراست و بی غلط این تأثیر را بیش از پیش مثبت تر کنید.

    پایدار باشید

  2. حمیدرضا گفته:

    @علی:
    بابت گوشزد کردن مشکلات جمله‌بندی پیامها متشکرم. در بروزآوری بعدی درستشان می‌کنم.
    در مورد همگام‌سازی مصرعها، آن طور که فرموده‌اید درست عمل کرده‌اید، نفرمودید که زدن دکمۀ «آزمایش» همان جایی که همگام‌سازی را انجام می‌دادید هم بد عمل می‌کرد یا خیر. من روی دو کامپیوتر مختلف با فایلهای صوتی ضبط شده و همینطور آهنگهای خوانده شده از شعرها، این قابلیت را آزمایش کرده‌ام و مشکلات این شکلی ندیده‌ام. روش عملکرد سیستم به این صورت است که در هنگام خوانش شعر یک تایمر از ابتدای شعر با فواصل زمانی یک دهم ثانیه چک می‌کند که آیا باید مصرع دیگری را قرمز کند یا خیر. چون هر دو کامپیوترهایی که من با آنها آزمایش کردم سرعت بالایی داشتند حدس می‌زنم روی کامپیوترهایی با CPUهای ضعیف‌تر و حافظۀ کمتر ممکن است این روش بهینه نباشد. تلاش می‌کنم روی بهینه‌سازی عملکرد این قابلیت کار کنم و در صورتی که فرصتش فراهم شود آن را روی کامپیوترهای بیشتری امتحان کنم.
    در هر شکل، از این که نظرتان را فرمودید و از لطفتان نسبت به گنجور سپاسگزارم.

  3. علی گفته:

    سلام
    ممنونم از پاسخ کامل تان و صبر ناتمام تان.

    من باز هم طبق توضیحات عمل کردم و دکمه‌ی «آزمایش» را زدم. متأسفانه مشکل پاربرجا بود. به نظر می‌رسد نرم‌افزار از یک سیر زمانی منطقی پیروی می‌کند، ولی این سیر همگام فایل صوتی پیش نمی‌رود. اگر فایل صوتی استاد موسوی گرمارودی را مبنا قرار دهیم، نرم افزار در قرمز کردن مصرع‌ها، هر بار، یک مصرع عقب می‌افتد؛ غزل دوم حافظ را مثال می‌زنم:

    فایل صوتی: مصرع ۱
    نرم افزار: مصرع ۱
    فایل صوتی: مصرع ۲
    نرم افزار: مصرع ۱
    فایل صوتی: مصرع ۳
    نرم افزار: مصرع ۲
    فایل صوتی: مصرع ۴
    نرم افزار: مصرع ۲
    فایل صوتی: مصرع ۵
    نرم افزار: مصرع ۲
    فایل صوتی: مصرع ۶
    نرم افزار: مصرع ۳
    فایل صوتی: مصرع ۷
    نرم افزار: مصرع ۴
    فایل صوتی: مصرع ۸
    نرم افزار: مصرع ۴

    نرم افزار: مصرع ۹
    فایل صوتی: مصرع ۱۶ (آخر غزل)

    به نظرم، همان طور که شما گفتید، مشکل به cpu کامپیوتر مربوط می‌شود. امیدوارم در ویرایش‌های بعدی بتوانید این مشکل را رفع کنید تا ما کم‌سرعتان هم از این امکان جدید گنجور بی‌نصیب نمانیم.

    پایدار باشید

  4. حمیدرضا گفته:

    @علی:
    در ویرایش ۲٫۷۲ نحوه رنگی کردن مصرعها را تغییر دادم، قبلا از یک زمان‌سنج استفاده می‌شد ولی در ویرایش جدیدتر از زمان گذشته از شروع پخش استفاده می‌کنیم (و زمان‌سنج نقش فرعی دارد) و امیدوارم با این تغییر مشکل حل شود.

  5. حسین گفته:

    واقعا کارتون بی نظیره-بی تعارف فوق العاده لذت بردم.آیا امکان این هست که این برنامه را open Source بگذارید که قابلیت ارتقا روز افزون داشته باشد؟

  6. عبدالمجید گفته:

    بسم الله الرحمن الرجیم
    خدا قوت دمتون گرم خیلی عالیه

  7. عبدالمجید گفته:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    خدا قوت دمتون گرم خیلی عالیه

  8. تازه‌های گنجور » بایگانی وبلاگ » گنجور رومیزی ۲.۷۴: خوانش‌یاب گفته:

    […] رومیزی ۲.۷۴ امکان دریافت فایلهای صوتی همگام با متن یا خوانشهای در دسترس از طریق سایت گنجور را فراهم […]

  9. Tooba گفته:

    سلام
    ممنونم برای مدیریت این سایت عالی
    من مطابق با توضیحات در متن و ویدیو، فایل صوتی را متن شعر همگام سازی ، آزمایش و ذخیره کرده ام . تا اینجا همه چیز خوب است. حالا لطفاً راهنمایی بفرمایید چطور فایل های کامل شده را دریافت کنم و در کامپیوترم ذخیره کنم که بتوانم به فرمت های گوناگون تبدیل کنم برایتان ارسال کنم.
    سپاس بیکران

  10. حمیدرضا گفته:

    @Tooba:
    دست مریزاد.
    اگر همگامسازی را انجام داده‌اید کار زیادی ندارید.
    فیلم دوم در این صفحه را ملاحظه بفرمایید:
    http://ava.ganjoor.net/about/
    احتمالا سؤالاتتات را پاسخ می‌دهد.
    موفق باشید.

  11. حمیدرضا گفته:

    @حسین:
    گنجور رومیزی بازمتن است:
    https://sourceforge.net/projects/ganjoor/

  12. مهسا گفته:

    سلام اصلا گنجور لینکش فیلتره چرا نصب نمیشه . کسی میتونه کمکم کنه نصبش کنم؟ میخوام خوانش هارو دانلود کنم

  13. حمیدرضا محمدی گفته:

    @مهسا:
    از این نشانی دریافت کنید:
    http://dg.ganjoor.net

  14. مهسا گفته:

    سپاس از سایت بسیار خوبتون و مدیریت عالیتون. خیلی خوشحالم که با این سایت اشنا شدم موفق و پاینده باشید

  15. علی علیمرادی گفته:

    سلام
    خوانش روی وندوز من اجرا نمیشه.
    این پیغام رو میده:
    unhandled exception has occurred in your application if you click continue,the application will close immediatley.
    no driver calling acm format suggest.

    بی زحمت بگید چیکار کنم؟
    فرم ورک هم آپدیته
    خیلی ممنون.

  16. حمیدرضا گفته:

    @علی علیمرادی:
    کدک (codec)های صوتی ویندوزتان را آپدیت کنید.

  17. زهره ابوقداره گفته:

    درود
    گنجور یک دایره المعارف است
    من هر جا دچار تردید می شوم سریع به ان مراجعه میکنم
    ایکاش با اینهمه پیشرفت و دسترسی به ضبط در گوشی ، راه ساده تری را برای ارسال پیشنهاد می فرمودید
    با سپاس

  18. معرفی پیشخان خوانشگران گنجور - دریای سخن - دریای شعر فارسی گفته:

    […] بارگذاری خوانش‌ها همانند قبل مستلزم همگامسازی خوانش با متن شعر در گنجور رومیزی و تولید فایل xml شامل اطلاعات همگامسازی است. به […]

  19. صفا گفته:

    با سلام
    آیا امکانش هست این برنامه برای سیستم عامل مک هم ساخته بشود؟

  20. حمیدرضا گفته:

    خیر متأسفانه

  21. فرشید گفته:

    سلام، من یه بار گنجور رو پاک کردم. حالا دوباره نصب کردم اما وقتی میخوام خوانش رو اجرا کنم این ارور رو میده:

    unhandled exception has occurred in your application if you click continue,the application will close immediatley.
    no driver calling acm format suggest

    فریم ورک و کدک ها هم آپدیت هستند. سیستم عامل هم ویندوز ۱۰ پرو هست.

  22. حمیدرضا گفته:

    روی خوانش خاصی این خطا را می‌گیرید یا همهٔ خوانشها؟
    اگر خوانش خاصی است لطفا مشخصاتش را اعلام بفرمایید تا بررسی کنم. اگر همهٔ خوانشها، مشکل از ویندوز شماست و در این زمینه کمک فنی از من برنمی‌آید.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)