دیوان عنصری بلخی و ازرقی هروی

7 جولای 2017

پیام دریافتی از آقای سیاوش جعفری (که مجموعه‌های گرشاسپ‌نامهٔ اسدی طوسی، دیوان رشیدالدین وطواط هر کدام زیاده بر ۸۵۰۰ بیت و همینطور آثار منثور مولانا پیش‌تر به همت ایشان به گنجور اضافه شده است):

درود بر جناب حمیدرضا محمدی عزیز!

ضمن آرزوی شادی و سربلندی برای شما و دیگر دوستداران فرهنگ ایران زمین، دو دیوان پیوست تقدیم می گردد. هر دو دیوان نخستین بار است که به صورت دیجیتالی در می آیند و در فضای وب قرار می گیرند. امیدوارم این کوشش ناچیز در پیشگاه اهل خرد و دانش پذیرفته آید.

با احترام- سیاوش جعفری

دیوان عنصری و ازرقی

دربارهٔ عنصری بلخی از زبان جناب جعفری بخوانیم:

ابوالقاسم حسن بن احمد عنصری بزرگترین استاد قصیده‌پرداز و مدح‌سرای قرن پنجم بلکه زبان پارسی است و تاکنون بدین پایه و مایه در جزالت لفظ و رشاقت سبک هیچیک از شعرای قصیده‌سرا با کثرت عده و توجه به معارضه نتوانسته‌اند قصیده‌ای انشاء کنند. از عنصری دیوانی به جاست که مشتمل بر مقداری از قصاید اوست و بنقل مجمع الفصحاء اصل این دیوان سی هزار بیت بوده است. وفات عنصری به ۴۳۱ هجری است.این متن بر اساس کتاب دیوان عنصری بلخی به تصحیح و مقدمۀ دکتر سید محمد دبیر سیاقی انتشارات کتابخانۀ سنائی نوشته شده است.

دیوان عنصری بلخی در ساغر

و دربارهٔ ازرقی هروی:

ازرقی هروی شاعر معروف اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم پس از شش تن شاعر درجۀ اول پیش از فتنۀ مغول یعنی رودکی، فردوسی، عنصری، فرخی، ناصر خسرو و مسعود سعد سلمان از بهترین شاعران درجه دوم این دوره و همدوش با منوچهری، ابوالفرج رونی، لامعی، معزی، انوری، صابر ترمذی، عبدالواسع جبلی، رشید وطواط و عثمان مختاری از شعرای خراسان و شاعران نواحی دیگر ایران مانند آذربایجان و عراق و اصفهان است. این متن بر اساس کتاب دیوان ازرقی هروی با تصحیح سعید نفیسی انتشارات زوار سال ۱۳۳۶ نوشته شده است.

ازرقی هروی

دیوان بازمانده و در دسترس عنصری شامل ۳۷۸۲ بیت و دیوان ازرقی شامل ۲۶۷۹ بیت شعر است و علاوه بر سایت برای گنجور رومیزی و اندروید (از طریق دریافت مجموعه‌ها) و ساغر (از طریق مخزن مجموعه‌ها) و همینطور کتابخانهٔ گنجور (در قالب epub) در دسترس است.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)