انتشار کتاب «گنجور، قدرت بی‌نهایت کوچک‌ها» نوشتهٔ مهدی سلیمانیه

19 دسامبر 2023

اول از زبان نویسنده بخوانید:

🔸️گنجور: قدرت بینهایت کوچک‌ها🔸️
(به بهانه انتشار کتاب تازه‌ام درباره سایت گنجور و بانی‌اش: حمیدرضا محمدی)
«خودت کدام کتابت را بیشتر دوست داری؟» گاهی این را می‌پرسند، و تا الان برایش جوابی نداشتم. اما الان جوابش را می‌دانم: همین کتاب تازه رسیده را: گنجور: قدرت بینهایت کوچک‌ها.
شاید چون گنجور را همه‌مان دیده‌ایم، اما نه به چشم معجزه‌ای اجتماعی. شاید برایمان سایت ادبی آشنایی بوده اما نمی‌دانستیم پشتش چه داستان عجیبی دارد. شاید برای آشنایی‌ام با بانی ِ در سایه مانده و متفاوتش: حمیدرضا محمدی. شاید هم چون اولین بار بود که کار پژوهشی را به زبان داستانی نوشتم. شاید هم چون حس می‌کنم در دوره احساس ناتوانی جمعیمان، در دورهٔ شکستها، روایت داستان گنجور، از قدرتمندی‌مان می‌گوید. از این که کنار هم چقدر قوی شدیم و چه معجزه‌ای ساختیم. شاید هم چون به بهانهٔ روایت داستان حمیدرضا، بانی گنجور، داستان خودمان، ما بچه‌های دهه شصت را روایت کردم. از مدرسه رفتن‌ها و کچلی‌ها، تا بمباران و سیاست و کنکور … روایت یک سخت‌جانی امیدوارانه و سازنده.
به هر حال کتاب گنجور بالاخره به بازار آمد.

پایان نقل قول.

آن وقتی که مهدی سلیمانیهٔ عزیز با ایدهٔ نوشتن کتابی در مورد گنجور با من تماس گرفت به او گفتم که به نظرم بهتر است وقتش را برای موضوع بهتر و مهم‌تری صرف بکند. این حرفها را چه در گروه‌های خودمانی و چه در برابر جمع‌های غریبه زده‌ام که گنجور بر روی زحمات دیگران بنا شده و اگر پیش از گنجور دیگرانی که برای دیجیتال کردن ادبیات فارسی سرمایه‌گذاری کردند نبودند گنجور دست کم به این شکلش وجود نمی‌داشت. بعد از شکل‌گیری گنجور هم کسان زیادی بودند که با آن که معلوم بود نام و زحمتشان در سایهٔ گنجور چندان به چشم نخواهد آمد و کارشان به نام گنجور و به کام من در میان انبوه کارهای دیگر همجنس کم‌فروغ خواهد ماند ایثارگرانه بی چشمداشت دیگری به گسترش و غنای آن کمک کردند (من خودم شخصاً هیچ‌گاه اینقدر بزرگوار نبوده‌ام که بخواهم به تناورتر شدن حاصل کاری که به نام دیگری تمام خواهد شد کمک کنم و از درک بزرگواری این عزیزان عاجزم). غیر از این، آن زمان به این فکر می‌کردم و می‌کنم (و این را به مهدی عزیز نگفتم) که اگر گنجور و به واسطهٔ آن من به سبب این کتاب زیر ذره‌بین قرار بگیریم شاید آسایشی را که هم‌اکنون دارم دیگر نداشته باشم و از این نظرگاه، استثنائاً بزرگواری کردم 😂 که گذاشتم او راجع به گنجور و من تحقیق کند و حرف بزند (جملهٔ آخر را تو را به خدا شوخی فرض کنید و به حساب تفرعنی و خودکس‌پنداریی که البته به آن مبتلا هستم نگذارید).

از جانب دیگر وقتی که به عنوان ناظر بیرونی به گنجور نگاه می‌کنم، از نگاه کسی که کاربر و مصرف‌کنندهٔ محصولات گنجور است می‌توانم اهمیت آن را فارغ از این که در اصل چه کسی پشت آن است درک کنم. خصوصاً که مهدی عزیز جامعه‌شناس است و دغدغه‌اش درک شکل‌گیری حرکت‌ها موجودیت‌های جامعه‌شناختی است. از این جهت، فکر می‌کنم خودم اگر بیرون گنجور و کاربر آن بودم دوست داشتم بیشتر در مورد آن و چگونگی شکل‌گیری آن بدانم. غیر از آن، این که شخصی با تألیفات چاپ شدهٔ متعدد و نام و پایهٔ علمی شناخته شده در حد دکتر مهدی سلیمانیه، بی هیچ چشمداشتی بخواهد در مورد تو ماه‌ها وقت بگذارد و بنویسد، نوشتنی که خودت هم می‌دانی کار بسیار سختی است، رشوه‌ای است که حتی اگر در ردهٔ ساده‌ترین و پاک‌ترین آدم‌های زمین قرار بگیری برای پذیرفتنش وسوسه می‌شوی چه برسد به من.

این شد که با مهدی همراه شدم و آنچه را که به ذهنم می‌آمد برایش در قالب روایت‌های خاطره‌گونه از زندگی خودم و از گنجور مطابق با طرحی که او دنبال می‌کرد تعریف کردم. در این تعریف کردن‌ها چندان حساب‌شده عمل نکردم، خیلی چیزهایی را که شاید باید می‌گفتم از قلم انداختم و شاید چیزهایی را که نباید می‌گفتم گفتم. نام‌های بسیاری بود که باید می‌آوردم و فراموش کردم و نام‌هایی هم بود که نباید می‌آوردم و فراموش می‌کردم که از هر دو گروه خواهشمندم به بزرگواری خودشان ناسپاسی من را ببخشند. با این حال بعد از خواندن نتیجهٔ کار نه از گفته‌ها شرمسارم و نه از نگفته‌ها احساس غبن می‌کنم. در روایت وقایع صادق بوده‌ام در حدی که مهدی بر اساس آن من را آدمی فروتن و متواضع و نقدپذیر یافته و البته تا آنجا که در متن کتاب چشم گردانده‌ام تلاش کرده از زهر صداقت من در بازگویی ماجراها کم کند.

مهدی عزیز هم البته از روایت‌های زندگینامه‌گونهٔ من یک نقل داستانی ساخته که با هماهنگی قبلی گاهی در آن تغییراتی از جنس خیال‌پردازی داده. این گسترش‌ها زیاد نیست (شاید در حد چند جمله در حد این که گفته باشد من کتابی را خوانده‌ام که نخوانده‌ام و مانند آن) و اگر چه در واقعیت اتفاق نیفتاده من در بازخوانی پیش‌نویس مهدی با توجه به هماهنگی قبلی نیاز ندیدم که خیلی در روایت او دخالت کنم. بخش داستانی کار مهدی را خواندنی و صمیمانه یافتم خصوصاً که به قول خودش قهرمان داستان دست کم در آغاز بیش از آن که من باشم پدرم بوده است. اگر چه من خودم را درآن به گونه‌ای الیور توییست قصه می‌یابم و می‌دانم که این نبوده و من به نسبت به یمن بزرگ‌منشی و بزرگواری پدرم، از قریب به اتفاق دیگر ایرانیان زندگی آسوده‌تر و مرفه‌تری داشته‌ام.

بخش اصلی کار مهدی هم تحلیل جامعه‌شناسانهٔ ماجرای گنجور به زبانی ساده و شیرین است در حدی که همچون منی که مطالعه‌ای در آن زمینه نداشته‌ام را سرگرم کرد و دوستش داشتم.

کتاب مهدی سلیمانیهٔ عزیز هم‌اکنون چاپ شده و در دسترس است. اگر دربارهٔ گنجور و پشت پرده‌های آن کنجکاوید آن را بخوانید.

علاقمندان در حال حاضر می‌توانند نسخهٔ دیجیتالی این کتاب را طاقچه و از این نشانی و نسخهٔ کاغذی را از فروشگاه اینترنتی ۳۰بوک و از این نشانی یا از ایران کتاب و از این نشانی یا از فروشگاه چهارسوق و از این نشانی و یا از فروشگاه ایده‌بوک و از این نشانی خریداری فرمایند.

۴۰ نظر برای “انتشار کتاب «گنجور، قدرت بی‌نهایت کوچک‌ها» نوشتهٔ مهدی سلیمانیه”

  1. Mohammad گفته:

    سلام. واقعا سایت و محتوا بسیار عالیه من که عاشقشم
    فقط اینکه اگه یه اپلیکیشن هم داشتید خیلی کامل تر میشد.
    خسته نباشید، تیمتون بی‌نظیره

  2. احمد میدری گفته:

    سلام اینقدر کنجکاوم که به آقای سلیمانیه زنک می زنم و می پرسم. همیشه فکر می کردم یک سازمان بزرگ با بودجه دولتی البته با مدیری خوش ذوق و ملی این سایت را اداره می کنند. حالا که سلیمانبه در مورد آن نوشته است فهمیدم اینبار هم قضاوت و پیشداوری برخطا رفته است.

  3. مهیار گفته:

    به معنی واقعی کلمه ، یکی از جاهایی که بهش پناه میبرم گنجوره ، از زحماتتون ممنونم

  4. فاطمه زندی گفته:

    درود و عرض ادب

    حضرت حافظ : در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
    عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد …
    کار ارزشمند جناب محمدی بزرگوار از عشق سرچشمه گرفته و تا دنیا دنیاست روشنایی بخش خواهد بود .
    بنده به عنوان یک معلم بازنشسته تا عمر دارم سپاسگزار ایشان بوده و هستم.دلخوشی و مونسم این سایت وزین ست.‌‌از حضرت حق خواهانم که بر توفیقات ایشان بیفزاید و از شما جناب سلیمانیه گرامی که اقدام به تهیه و تدوین این کتاب کردید تشکر میکنم. ارادتمندتان فاطمه زندی

  5. محسن حلزون گفته:

    با سلام
    این دم دست بودن و تا خواستم اجابت بشه از ادبیات فارسی خیلی حال من رو خوب میکنه و اشتیاقم رو زنده و سرحال نگه میداره. از زحمات شما دوستان ندیده سپاسگزارم.
    در گوشی های IOS وقتی گنجور رو میخوای نصب کنی شکرستان رو معرفی میکنه. این هر دو یکیه؟

  6. فرشید فرام گفته:

    درود بر شما و همه عزیزانی که با نوشتن حاشیه ها بی پر بار تر کردن گنجور کمک کردند . پیروز باشید مردان بی ادعا

  7. هما گفته:

    خدا قوت! تن و جانتان به سلامت

  8. محمد گفته:

    گر اژدهاست بر ره ،عشق است چون زمرد
    وز برق این زمرد هین دفع اژدها کن

    با سلام و عرض ادب
    با تمام وجود از جانب تمام عاشقان ادب و فرهنگ فارسی،از زحمات تمام عزیزانی که در فراهم کردن این بستر فوق العاده و پر محتوا و پر از عشق ،نقش ایفا کردند سپاس گذاری میکنم و براشون طلب خیر و عافیت دارم🌱

  9. حمید گفته:

    خدمت بزرگی که شما در زمینه ادبیات به مردم ایران نمودید برای همیشه ماندگار خواهد ماند. پاینده و سرافراز باشید. 🌹
    با تشکر. حمید

  10. حمید گفته:

    خدمت بزرگی که شما در زمینه ادبیات به مردم ایران نمودید برای همیشه ماندگار خواهد ماند. پاینده و سرافراز باشید.

  11. خسرو گفته:

    سال های سال است که اصلی ترین رسانه ها در دست گروهی تمامیت خواه قراردارد که انتشار شعر و هر ابزار فرهنگی دیگری در جامعه را بر نمی تابد با محکوم کردن شاعران گرانقدر به کفر و …. سعی داشته اند شعر و شاعر را از فرهنگ ایران حذف کنند هر چند که هیچ فرهنگی را هم نتوانستند حاکم کنند و الان آشفته ترین شرایط در ایران در طول تاریخ را شاهد هستیم که نه از اسلام و نه از ایران مشانی نیست؛ در این آشفته بازار عزیزانی مثل شما همت گماشتند تا دوباره کورسویی از امید را در جامعه ایرانی زنده کنند بهترین ها را برای شما آرزو دارم

  12. محمدرضا گفته:

    موثق‌ترین رفرنس همراه، برای گنجینه ادبیات فارسی استید شما، سپاسگزارم از سایت نیک‌تان

  13. عسل گفته:

    همیشه اولین وب شعری هستید ‌که میام سراغش
    ممنون که انقدر خوبید.

  14. الهام مراد گفته:

    به عنوان یکی از علاقه‌مندان گنجور و همچنین یکی از علاقه‌مندان تلاش‌های اجتناعی جمعی برای کارهایی که فکر می‌کنیم “باید بشود” و کمتر به ذهنمان می‌رسد که خودمان هم می‌توانیم شروع کننده‌اش باشیم مشتتق خواندن این کتاب هستم. مشتاق این‌که بدانم گنجور چطور شروع شد و چطور ادامه پیدا کرد.
    ممنون از شما و ممنون از آقای سلیمانیه.

  15. سام پیله ور گفته:

    با سلام
    این نشرِ کتاب و تبلیغ غیر از درد سر برای آقای حمیدرضا محمدی نخواهد داشت. این نشرِ کتاب ایجاد حساسیت برای دلسوزان نظام , فیلترینگ بعضی ابیات و حذف نظرات و شاید ایجاد بار حقوقی برای آقای حمیدرضا محمدی نخواهد داشت. لطفا همان حالت چراغ خاموش را ادامه دهید!
    از ما گفتن بود!

  16. شهباز گفته:

    درود
    دست مریزاد و خدا قوت.
    همیشه از وبگاهتان استفاده کرده و میکنم، به قدر وسع خودم.
    خیلی کمک حال و دلگرم کننده بوده کارتان.
    به امید روزهای بهتر برا میهن و هم میهنان.
    بازم سپاسگزاری میکنم از کار ارزنده تان.

  17. بابک گفته:

    درود بر شما خوبان، حقیقتا طراحی و راه اندازی چنین وب سایتی با این حد از دقت وسواس در گردآوری این حجم عظیم از اطلاعات، اجرای جزییات و امکانات ؛ کاری بس سترگ و بینهایت ارزشمند بوده که نشان از عشق یک سالک به مسیری که در پیش گرفته است دارد. در پناه حق باشید

  18. نرگس گفته:

    قدردانتون هستیم بسیار زیاد❤️

  19. فرشته گفته:

    درود
    بی نهایت سپاس گزارم از محبت بی کران جناب سلیمانیه و تمامی عزیزان در این محفل پاکبازان
    پناه است گنجور در تاریکی

  20. سحر گفته:

    سلام و خدا قوت
    سال‌هاست که هر روز چند حداقل چند بیتی شعر می‌خوانم‌، اما با گنجور کار بالا می‌گیرد، گاهی چند ساعتی شعر می‌خوانم. آنقدر گواراست که نگویم. به خصوص که یک امکانی دارد که برای یک شعر، معادل‌های دیگری که شعرای دیگر در اشعارشان آورده‌اند که هم‌معنی بوده را هم می‌آورد و می‌توانی به آنها هم سری بزنی. یعنی شیرینی شعر را صد چندان کرده‌اید. لذت می‌برم. کِیف می‌کنم. زندگی می‌کنم.
    و این که اگر کمکی از ما ساخته است، بفرمایید که در خدمتیم.
    پاینده باشید و جاودان.

  21. علی ا. شاملو گفته:

    گردهمایی خانوادگی ای داریم که از گوشه و کنار جهان گرد هم می‌آییم، ادبیات ایران را می‌خوانیم و با نسل نو تر یاد میگیریم. مرجع مان هم البته و عمدتا گنجور است. سپاس

  22. عبدالرحیم گفته:

    به جرائت می‌توان گفت که گنجور هم وزن با شاهنامه فردوسی در تحکیم و بقا، و گسترش زبان و ادبیات فارسی موثر بوده و خواهد بود. پایداری بنیانگذار سایت گنجور را از درگاه ایزد یکتا خواهانم. 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

  23. قنبریان گفته:

    درود ها بر شما بزرگواران، در حقیقت فلک را سقف بشکافتید و طرحی نو درانداختید، اینکه گنجینه ی ارزشمند ادبیاتِ این مرز و بوم را یکجا و با گشاده دستی و با بهترین طراحی در اختیارِ همگان قرار می دهید خدمتی قابل تقدیراست برایِ ارتقای فرهنگِ ایران و همه فارسی زبانانِ جهان و ستایشگرِ شما هستیم که روزانه در صددِ ارتقایِ کِیفی و دُر سفتنِ این درگاهِ آسمانی هستید.

  24. الهام گفته:

    اون سایت چارسوق به نظر میاد که سایت مناسبی برای خرید نیست. متاسفانه من به این سایت سفارش دادم و مشکلی پیش اومده.
    تلفنشون خرابه. ایمیل هم جواب ندادن. فرم تماسشون هم مشکل داره‌
    الان نشستم ببینم کتابو با همیون اشکال در سفارش میارن یا پولم پریده 🙁

  25. محمد گفته:

    بنظرم کاربردی ترین و با ارزش ترین وب‌سایت فارسی جهان.
    حقیقتا «گنج»ور برازنده‌اشه.

  26. علی پیریایی گفته:

    واقعا سایتتون عالی هست. مرسی ازتون که این گنجینه ادب فارسی رو در اختیار قراردادین که هرموقع نیازی داشتیم بهشون با یه سرچ بهش برسیم

  27. کارو گفته:

    از بنیانگذاران و تلاشگران سایت گنجور تشکر میکنم که امکان دسترسی همگانی و رایگان را به گنجینه های ادبیات فارسی و عرفان و شعر مهیا کرده اند. در زبانهای دیگر مردم ایران هم چنین تلاشهایی انجام شده، به عنوان مثال گنجینه ای از ادبیات کردی در سایت «ڤەژین» به شیوۀ مشابهی گردآوری و ارائه شده است، اما متأسفانه نه سپاسی از دست اندرکارانشان شد و نه توجهی صورت گرفت و نه کتابی منتشر شد و حتی بدتر، انگهای سیاسی و اتهامات ناشایسته هم حواله داده شد. امیدوارم با تلاشهای اینچنینی، سرزمین بی مرز ادبیات آغوش خود را به روی همه مردم از هر زبان و فرهنگ بگشاید و تبادل فرهنگی و آشنایی با زبانها و فرهنگهای گوناگون آزادانه صورت بگیرد و قدر نیز ببیند.

  28. زیبا گفته:

    با سلام و درود
    من هم از شما تشکر میکنم و معمولا از این سایت استفاده میکنم، خدا خیرتون بده🙏
    سایتتون خیلی عالیه و اینکه من تو این مدت که استفاده میکنم فهمیدم کل اشعارتون با مشخصات دقیق و شماره غزل و قصیده و …گذاشتین، که آدم خیالش راحته که از یه منبع موثق استفاده میکنه، مثلا یه شعر که منسوب به یه شاعر هست رو اینجا پیدا نمی کنی، چون منبع نداره.
    انشالله پایدار و موفق باشید🙏
    با سپاس فراوان

  29. ع. توفیق گفته:

    سلام
    من بسیار از این سایت ارزشمند بهره بردم و می برم و خوشحالم از این که سایت وزین گنجور همچنان پربار و زنده است و‌در گسترش فرهنگ و ادبیات ایران نقش دارد. درود بر موسسین و مدیران محترم سایت و سپاس از این همت والایی که داشتین و دارین. تنتان تندرست .

  30. محمود شمس گفته:

    با سلام و عرض تبریک بابت انتشار کتاب گنجور ،
    سپاس ودرود بخصوص به جناب محمدی عزیز بانی محترم سایت گنجور
    با اینکه متاسفانه افتخار آشنایی از نزدیک با ایشون نداشتم
    ولی ارادت قلبی دارم به ایشون و تمام عزیزانی که در این سایت بی نظیر در زمینه شعر فارسی
    برای پاسداشت و انتقال این گنجینه غنی از حکمت و معرفت و زیبایی ، زحمت کشیده اند
    تا شیرینی زبان و ادبیات فارسی با هنر شعر و موسیقی منتقل شود و همه طعم آن را بچشند و از این اقیانوس زلال و بیکران شعر فارسی بهره و لذت کافی ببرند ، قدردانی و تشکر ویژه از عزیزانی که در حاشیه زحمت نوشتن معنی و تفسیر را به عهده گرفتند و عزیزانی که خوانش اشعار را انجام دادند .
    همگی به ترویج و گسترش زبان و ادبیات و شعر و فرهنگ‌ ایران عزیز و پر افتخار کمک شایانی کردید
    دست مریزاد و خدا قوت

  31. خشایار خندان گفته:

    درود بر شما
    فقط خواستم از زحمات ارزشمنتون برای دیجیتالی کردن اشعار پارسی سپاسگذاری کنم

  32. محمد رضا گفته:

    سلام
    کار پژوهش در حوزه ی ادبیات بسیار گسترده است ، کمتر پژوهشگری هست که نیازش با گنجور برآورده نشود ، داشتن چنین موهبتی مدت ها آرزوی من بود تا این که به طور اتفاقی با گنجور آشنایم کردند ، الان سالهاست مرهون لطف و زحمات شما هستم . ممنون که آرزوی ما را اجابت کردید . به نظرم اینستاگرام ادبیات گنجور است که اگر واردش بشوی آمدنت با خود و خارج شدنت با خداست . باز هم سپاس که کوشش ماندگارتان

  33. رضا شیبانی گفته:

    ما را بس است سلسله جنبان اشاره ای

    کافی است بزم سوختگان را شراره ای

    تا پای بر فلک نگذاری ز مهد خاک

    مویت اگر چو شیر شود شیرخواره ای

    همت بلنددار که با همت بلند

    هر جا روی به توسن گردون سواره ای

    از اهل فکر باش که با دورباش فکر

    هم در میان مردم و هم بر کناره ای
    با عشق و ارادت تقدیم به گردانندگان سایت وزین و فاخر گنجور و گردآورندگان کتاب ناب«گنجور،قدرت بی نهایت کوچک ها»
    امضا:
    بی نهایت کوچکترین عضو و دوستدار گنجور

  34. Vahag kachaturian گفته:

    این چه آتشینست که در شعر و ادب فارسی مستتر است و همچون راهنمایی برای هر ایرانی مرجعی بالاتر از هر نوع فرهنگ و قانون و بعدجغرافیایی انیس زمان تنهایی امید دهنده زمان درماندگیست، باید از کسانی که در غربت یاد وطن کرده وزمانی احساس خود را در گوهرفشانی همراه خواندن اشعار بزرگان حکمت عظیم ایرانی جستجو می‌کنند جویا شد. این خدمت ادبی شما غیر ازاشاعه این فرهنگ عالی انسانی را به دورترین نقاط این جهان بلکه یاری و یاوری ای که برای غریب ماندگانی که اصل خویش باز میجویند

  35. Vahag kachaturian گفته:

    با پوشش از حضور جنابعالی در مورد قطع ناگهانی فوق،
    ادامه؛
    انجام می‌دهند خداوند یار و یاور شما باد دمتان گرم و موفق باشید

  36. اسداله رضایی گفته:

    این پاکی و سادگی و صداقت است که میماند.ابنهمه تواضع در گفتار نشان ازپاکیست پاکی میماندوبدل می نشیند.بهترین تفسیروتحلیل که غروردران مستترباشد محکوم بفناست من ازین جاگمشده های فارسی می بابم وبرشمادرود می‌فرستم ولی کاربرای تکمیل و ترمیم دارد

  37. محمد گفته:

    دم تمامی دست اندر کاران گنجور گرم همیشه در رحمانیت خداوند غرق باشین چون فکر میکنم دعایی بالاتر از این نیست

  38. محمد علی گفته:

    خسته نباشین کارتون خیلی عالیه
    اگه یه نرم افزار آفلاین هم تولید کنین خیلی خوب میشه

  39. علیرضا حسینی گفته:

    با سلام و احترام
    خدا نگهدارتون باشه. بسیار سایت گرانبها و ارزشمندی است. به نظر شخصی من اگر یک ایرانی با هر سطح سوادی واقعا ادبیات فارسی رو نشناسد و با این گنجینه ی غنی بیگانه باشه سوادش فقط سواد خواندن و نوشتن هست. من واقعا لذت میبرم از سایت گنجور. اجرتون با حضرت حق

  40. فریبرز هومتا گفته:

    همه تعاریف و سپاسگزاری ها را خواندم همه آنها را دوباره از من بشنوید که درخور آن هستید چون بهترینید درود بر شما و باز هم سپاس استواری تان را خواستارم

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)