به‌روزرسانی «غزل» به نگارش ۱.۵: نسخهٔ مک‌اواس و امکانات دیگر

16 فوریه 2023

آقای ابوطالب روشن برنامه‌نویس غزل، نگارش تازه‌ای از این نرم‌افزار را در منتشر کرده‌اند. این نرم‌افزار هم‌اکنون امکان اجرا تحت سیستم عامل مک را دارد.

فهرست نسخه‌های اجرایی غزل

امکان جستجو بر اساس ردیف و قافیه، سازگاری با دقت تصویر بالا و چند امکان کاربردی دیگر از امکانات جدید این نرم‌افزار بازمتن است:

امکانات غزل

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به مخزن کد این نرم‌افزار در این نشانی نسخهٔ مناسب سیستم عامل خود را دریافت و نصب کنند.

نسخهٔ مک نرم‌افزار غزل

۴ نظر برای “به‌روزرسانی «غزل» به نگارش ۱.۵: نسخهٔ مک‌اواس و امکانات دیگر”

  1. پژمان گفته:

    درود بر شما
    سادگی و زیبایی همزمان در این اثر وجود دارد
    هر چه گشتم گزینه‌ای بنام «چاپ» وجود نداشت
    من موفق نشدم یا واقعاً امکان چاپ وجود نداره؟
    به هرحال بخاطر این اثر موقر از شما سپاسگزارم.

  2. ایرج گفته:

    درود و آفرین برشما. نرم افزاری بسیار خوب و روان و گرانبها است. فقط ای کاش بخش کوتاه زندگینامه شاعر یا نویسنده در این نرم افزار حذف نمی شد یا دست کم قرنی که نویسنده در آن می زیسته مشخص می شد تا امکان دسته بندی شاعران در قرن ها می بود.شبیه آنچه در گنجور هست. در بخش جستجو این ویژگی می تواند خیلی به کار پژوهشگران بیاید. مثلا جستجو به شاعران قرن سوم تا پنجم محدود شود و…

  3. ایرج گفته:

    بخش جستجوی قافیه و ردیف را هم در نسخه ی آیمک امتحان کردم درست کار نکرد. مثلا کلمه ساقی را هم در ردیف هم در قافیه جستجو کردم نتیجه ای در بر نداشت در حالی که ده ها ردیف و قافیه با این کلمه وجود دارد. کاش اگر این درست می شد امکان انتخاب همزمان قافیه و ردیف با هم نیز ممکن می شد.

  4. ایرج گفته:

    درود دوباره. پس از بررسی مجدد برایم مشخص شد که ایراد از نرم افزار غزل نبوده و در زمینه جستجوی قافیه و ردیف نرم افزار خیلی خوب کار می کند. در همان صفحه ی جستجوی عادی با افزودن = و == نتایج بسیار عالی در جسجوی قافیه به دست آمد. در بخش جستجوی پیشرفته هم الان متوجه شدم که اشکال به دست نیامدن نتایج از کجا بوده و وقتی تیک قافیه را می زده ام ساقی را در همان مستطیل های بالایی نگه می داشته ام در حالی که برنامه نویس ارجمند آن را به گونه ای تنظیم کرده که کلمه باید در مستطیل رو به روی خود قافیه دوباره نوشته شود و کلمه ای که در مستطیل های بالایی نوشته شده غیر فعال می شود. تو را باد از پاک یزدان درود.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)