گزارش اشکالات و رتبه‌بندی خوانش‌ها و امکانات دیگر

24 دسامبر 2021

طی چند وقت اخیر تغییراتی در نحوهٔ دسترسی به خوانش‌ها در گنجور صورت گرفته است. بستهٔ نرم‌افزاری پیشین نمایش فهرست خوانش‌ها و پخش آنها (jPlayer) در صفحات اشعار با پخش‌کنندهٔ توکار مرورگرها جایگزین شده است (در صفحهٔ «دریافت خوانش» هنوز از این ابزار استفاده می‌شود) تا بلکه مشکلات گزارش شده توسط کاربران در سیستم عامل‌ها و مرورگرهای شرکت اپل رفع شود. فهرست خوانش‌ها در بخش ویژهٔ خود نمایش داده می‌شود و شمار خوانش‌ها به طور پیش‌فرض محدود به پنج خوانش اول شده است (دکمهٔ «همهٔ خوانش‌ها» برای مشاهدهٔ کلیهٔ خوانش‌های ثبت شده برای یک شعر دارای بیش از پنج خوانش اضافه شده است). این تغییر اخیر به منظور کاستن از شلوغی صفحات و همچنین تشویق علاقمندان به خوانش اشعار برای ارسال خوانش برای بخش‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته در گنجور صورت گرفته است (عموم خوانش‌های جدید عزیزان خصوصاً برای اشعار حافظ نه از لحاظ کیفی برتری خاصی نسبت به خوانش‌های موجود دارد و نه حاوی نکات جدیدی است که در خوانش‌های قبلی به آنها توجه نشده باشد).

با این حال، الگوریتمی برای تعیین جایگاه خوانش‌های یک شعر در نظر گرفته شده است که سابقه، امتیازات کاربران و همینطور اشکالات تأیید شده در آن دخالت دارد. اعمال الگوریتم رتبه‌بندی نیازمند رأی حداقل یک کاربر یا تأیید یک گزارش اشکال است. پیشتر رتبه‌بندی بعضی شعرها مثل غزلیات حافظ به صورت دستی تغییر داده شده بوده (در مورد دیوان حافظ به پیشنهاد آقای سهیل قاسمی تا خوانش‌های استاد فرح‌اندوز در صدر دیده شوند). اما با انجام هر یک از تغییرات یاد شده الگوریتم رتبه‌بندی اعمال خواهد شد. حذف کاربران باعث حذف آٰرای آنها و رتبه‌بندی مجدد اشعار متناظر خواهد شد (در صورت مشاهدهٔ رفتار خرابکارانه به منظور تغییر رتبه‌بندی خوانش‌ها کاربران خاطی حذف خواهند شد).

کاربران می‌توانند به خوانش‌ها رأی بدهند. این رأی علاوه بر آن که در الگوریتم رتبه‌بندی تأثیر می‌گذارد می‌تواند برای نشان کردن خوانش‌ها نیز به کار رود (رأی مالکین خوانش‌ها روی الگوریتم رتبه‌بندی خوانش خودشان تأثیر نمی‌گذارد و این کاربران می‌توانند بدون نگرانی از این ابزار برای نشان کردن خوانش‌های خودشان استفاده کنند). کاربران می‌توانند در پیشخان کاربری در بخش «خوانش‌های نشان شده» خوانش‌هایی را که به آنها رأی داده‌اند مشاهده کنند.

کاربران از این پس می‌توانند اشکالات خوانش‌های منتشر شده را نیز گزارش کنند. این گزارشات یا به حذف خوانش‌ها و یا در مواردی که اشکال جزئی تشخیص داده شود یا برای شعر خوانش جایگزین مناسبی وجود نداشته باشد به ثبت اشکال گزارش شده پای خوانش منتهی می‌شود.

مالکین خوانش‌ها از حذف یا ثبت اشکال روی خوانش‌هایشان از طریق بخش «اعلان‌های من» مطلع می‌شوند و می‌توانند فهرست خوانش‌های دارای اشکالشان را در پیشخان خوانشگران گنجور مشاهده کنند. جایگزینی خوانش با خوانش جدید به طور خودکار باعث حذف خطاهای ثبت شده می‌شود.

۵ نظر برای “گزارش اشکالات و رتبه‌بندی خوانش‌ها و امکانات دیگر”

  1. صفا گفته:

    با سلام
    خیلی سپاسگزارم از ارتقای روزافزون وبسایت گنجور. خواستم خواهش کنم نرم افزار «گنجور رومیزی» را برای سیستم عامل ios هم راه اندازی کنید. چرا که افرادی همچون من هستند که به windows دسترسی ندارند. به خصوص که از مهمترین ویژگیهای یک نرم‌افزار حرفه‌ای، قابلیت اجرا در اکثر/تمام سیستم عاملهای رایج است.

  2. Zarei Esfandiyar گفته:

    درود
    لطفا نحوه دسترسی به خوانش را توضیح دهید.

  3. بیابانکی گفته:

    با عرض سلام
    ما تمایل داریم خوانش و ضبط و تنظیم خوانش غزلیت حافظ . در صورت امکان راهنمایی کنید که در چه بخشی می توانیم قطعات ضبط شده را برایتان ارسال یا پیوست دهیم. سپاس

  4. حمیدرضا گفته:

    با سلام، راهنمای ارسال خوانش اینجا هست:
    https://ava.ganjoor.net/about
    نکتهٔ مهم: امکان ارسال خوانش جدید برای اشعاری که دارای ۱۰ خوانش یا بیشتر هستند (عموماً اشعار حافظ) وجود ندارد.

  5. مجید گفته:

    اجراها عالی و صاحب نظر نیستم فقط اجرا کردم میخواستم بشنوید

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)