گنجورتک (Ganjoor-TeX)

19 جولای 2019

تک (TeX) یک سیستم حروف چینی است که با دو هدف طراحی شده است: اول این که هر کس بتواند با تلاشی محدود، کتابهایی با کیفیت خوب تولید کند و دیگر آن که سیستمی را طراحی کند که بر روی کامپیوترها و سیستم عامل های مختلف نتایج یکسان تولید کند. «تک» یک برنامه رایگان است و در محیط آکادمیک به خصوص در ریاضیات و کامپیوتر و فیزیک و علوم مهندسی استفاده زیادی دارد. با استفاده از تک، کاربر تنها نیاز دارد که دستورات محدودی را بداند و با استفاده از این دستورات کتاب یا مقاله با کیفیتی را با فرمت پی‌دی‌اف تولید کند.

دوستانی که علاقه دارند محتوای گنجور را به صورت پی دی اف تهیه کنند می توانند به پروژه گنجورتک (Ganjoor-TeX) مراجعه کنند:

https://github.com/ganjoor/ganjoor-tex

برای کاربران لینوکس و دوستان علاقه‌مند به گسترش محتوا، تعدادی برنامه پایتون تهیه شده است تا محتوای گنجور را بتوان به فایل های متنی تبدیل و با استفاده از این فایل های متنی، فایل تک تولید کرد. کاربران می توانند در فایل تک، فونت و شکل نمایش را تغییر داده و کتاب خود را از مجموعه اشعار گنجور تهیه کنند. اطلاعات دقیق تر را می توانید در فایل manual بیابید.

Ganjoor-TeX is a set of scripts to convert the content of the ganjoor.net (a Persian poetry) website into LaTeX files.

کاربران ویندوز و یا کاربرانی که فقط می خواهند از خروجی این برنامه به صورت فایل های پی‌دی‌اف استفاده کنند، چنانچه کتابی را نیاز دارند که در گنجور تک موجود نمی باشد، درخواست خود را اینجا ثبت کنند.

خروجیهای آمادهٔ گنجورتک
نمونه خروجیهای گنجورتک

نمونه خروجیهای گنجورتک
نمونه خروجیهای گنجورتک

آنچه خواندید متن معرفی پروژه گنجورتک بود که توسط ایجادکنندهٔ آن آقای شفیعی عزیز نگاشته شده است. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به صفحات پروژه در سایت گیتهاب از آن استفاده کنند.

یک نظر برای “گنجورتک (Ganjoor-TeX)”

  1. سعید موسوی گفته:

    با سلام و عرض ادب

    این که اشعار شعرا با TeX حروف‌نگاری شود عالی است و درخور تقدیر و تشکر. بنده خود نیز از همین نرم‌افزار استفاده می‌کنم. اما بهتر است که بیان شود که این ‌pdfهای تولید شده بر دیگر نسخه‌های موجود چه رجحانی دارد؟ چون برای کاربری که با TeX آشنا نیست، برایش خیلی فرق نمی‌کند که منبع تولید pdf‌ها چیست. بلکه به دنبال مزیت‌های آنها می‌گردد.
    به هر صورت کار ارزنده‌ای است. پیروز باشید.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)