معرفی قافیه‌یاب برخط هم‌صدا

15 فوریه 2019

به همت جناب آقای جواد احشامیان، که پیش از ین نرم‌افزارهای متنوعی را در حوزهٔ ادبیات فارسی تولید و به دوستداران عرضه کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به نرم‌افزار دیوان حافظ شیرازی و همینطور نرم‌افزار اندرویدی شاهنامه فردوسی اشاره نمود، قافیه‌یاب برخط همصدا در این نشانی در دسترس شاعران و علاقمندان شعر و شاعری قرار گرفته است.

قافیه‌یاب برخط همصدا

برای آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار برخط با هم توضیحات ارائه شده روی سایت آن را مرور می‌کنیم:

قافیه‌یاب برخط هم‌صدا منبعی بزرگ از قافیه‌هاست که به کمک شاعران، ترانه‌سرایان و تمام آنهایی که اهل سرودن هستند؛ می‌آید. برای مثال ممکن سراینده شعر نتواند قافیه‌ای مناسب برای مصراعی از شعرش پیدا کند در این چنین مواقعی است که او به فکر منبعی می‌افتد که بتواند قافیه مورد نظر خود را درون آن جستجو کند و اینجاست که به ارزش چنین نرم‌افزاری پی می‌بریم.

قافیه‌یاب برخط هم‌صدا می‌تواند در کسری از ثانیه لیستی از کلمات هم قافیه را با توجه به کلمه یا حروف قافیه مورد جستجو برایتان به نمایش بگذارد تا از بین آنها بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

قافیه‌یاب برخط هم‌صدا در حال حاضر، دارای بانک اطلاعاتی با ۱۴۳،۵۴۰ کلمه فارسی می‌باشد.

طبق فرمودهٔ جناب آقای احشامیان، قافیه‌یاب برخط قابلیت قافیه‌یابی به صورت query string نیز داراست و صاحبان وب‌سایتها یا برنامه‌نویسان می‌توانند با تکیه بر این امکان آن را با سایتها و نرم‌افزارهای خود یکپارچه کنند. مثلا برای یافتن کلمات هم‌قافیه با کلمهٔ «باران» که چهار حرف پایانی آنها با آن هم‌قافیه است می‌توانید از این نشانی استفاده کنید (ورودی mfe تعداد حروف همسان از آخر کلمات مورد جستجوست):

https://rhyming.ir/rhyme-finder?w=باران&sb=1&eq=1&mfe=4

علاوه بر آن لغتنامهٔ دهخدا نیز در کنار این نرم‌افزار جهت یافتن معنی واژه‌ها گنجانده شده است.

لغتنامهٔ دهخدا در سایت قافیه‌یاب همصدا

یک نظر برای “معرفی قافیه‌یاب برخط هم‌صدا”

  1. جواد احشامیان گفته:

    درود بر شما جناب آقای محمدی.
    از لطف شما بابت معرفی این اثر سپاسگزارم.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)