صفحهٔ نمایهٔ موسیقی با محوریت شاعران

27 اکتبر 2017

آیا می‌دانید که در آهنگهای مرتبط با اشعار گنجور، چه شاعرانی بیشترین تعداد قطعات مرتبط را به خود اختصاص داده‌اند؟ در زمان تهیهٔ این مطلب حافظ، سعدی، مولانا، باباطاهر، خیام، فخرالدین عراقی، رهی معیری، فروغی بسطامی، عطار و ابوسعید ابوالخیر به ترتیب ۱۰ شاعر پرمخاطب موسیقی ایرانی در گنجور هستند. در آینده ممکن است این ترتیب و ترکیب تغییر کند. چطور می‌توان به آمار به روز دسترسی داشت؟ جزئیات و تعداد قطعات و اشعار را از کجا به دست بیاوریم؟

احتمالاً می‌دانید که صفحهٔ نمایهٔ موسیقی اطلاعات جمع‌آوری شده در رابطه با استفاده از اشعار در دسترس در گنجور در آلبومهای موسیقی را با گروه‌بندی بر اساس هنرمندان نشان می‌دهد. البته در این صفحه به دلایل فنی -مشخص نبودن ارتباطات- اطلاعات قطعات سایت گلها و اجراهای خصوصی انعکاسی ندارند.

به پیشنهاد یکی از همراهان گنجور صفحهٔ مشابهی با عنوان «شاعران به روایت آهنگها» برای پاسخگویی به سؤالات پاراگراف اول ایجاد شده است که همچنان که اشاره شد ارتباطات قطعات و موسیقی و اشعار را به تفکیک و با محوریت شاعران و البته با اضافه شدن قطعات سایت گلها و اجراهای خصوصی در دسترس می‌گذارد.

شاعران به روایت آهنگها

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)