گنجور: نمایه‌ای برای موسیقی ایرانی

18 سپتامبر 2016

تصور کنید در مسیر محل کار از روی رادیوی تاکسی تصنیفی دلنشین و دلخواه را می‌شنوید: «… در هیچ سر خیالی زین خوبتر نباشد …». به محض رسیدن، چند کلمه‌ای را که در ذهنتان باقی مانده جسنجو می‌کنید و به گنجور می‌رسید. چه خوب می‌شد اگر همینجا نام و نشان خوانندهٔ آن تصنیف و بهتر از آن پیوند خرید آلبوم حاوی آن را در دسترس می‌داشتید؟

با توجه به امکان خرید یا بعضا دریافت رایگان قانونی آثار هنرمندان موسیقی ایرانی از طریق سایت بیپ‌تونز، امکانی به گنجور اضافه شده است که با استفاده از آن می‌توانید در بخش قابل توجهی از آثار موسیقی ایرانی در این سایت جستجو کنید و تصنیفها و قطعات آوازی را که مرتبط با اشعار در دسترس از طریق گنجور هستند به دیگر علاقمندان ادبیات ایران معرفی کنید.

برای این کار ابتدا در کادر حاشیه‌ها و در قسمت «موسیقی مرتبط» روی «اینجا» کلیک کنید.

تعیین موسیقی مرتبط

در پنجرهٔ «انتخاب قطعهٔ موسیقی مرتبط با شعر» با تایپ قسمتی از نام خواننده در کادر متنی «خواننده» می‌توانید هنرمند مد نظر را پیدا کنید.

جستجوی خواننده

با کلیک بر روی نام خوانندهٔ مد نظر، فهرست آلبومهای در دسترس از طریق سایت بیپ‌تونز را مشاهده می‌کنید. با تغییر آلبوم فهرست آهنگهای موجود در آن آلبوم را می‌توانید ببینید. پیوندهایی برای مشاهدهٔ صفحات هنرمند، آلبوم و آهنگ جهت مشاهده و اطمینان از درستی انتخاب در دسترس قرار می‌گیرد.

انتخاب قطعهٔ موسیقی

با کلیک بر روی دکمهٔ «پیشنهاد قطعه» آهنگ انتخابی به فهرست پیشنهادهای کاربران برای شعر مد نظر اضافه می‌شود.

پیشنهاد قطعهٔ موسیقی

پس از بررسی و بازبینی پیشنهادهای ارائه شده و اطمینان از ارتباط صحیح قطعهٔ انتخابی با متن شعر (که به لحاظ نیاز به بررسی دستی ممکن است زمانبر باشد) آهنگ انتخاب شده در بخش «موسیقی مرتبط» نمایش داده می‌شود و با کلیک بر روی آن امکان دسترسی به آهنگ از طریق سایت بیپ‌تونز وجود دارد.

موسیقی مرتبط
مشاهدهٔ آهنک در سایت بیپ‌تونز

در حال حاضر به دلیل آن که اطلاعات سایت بیپ‌تونز به شیوهٔ صفحه‌خوانی در گنجور در دسترس قرار دارد و دسترسی زنده به سایت میسر نیست بخش بزرگی از آثار در دسترس از طریق آن قابل جستجو نیست. ضمناً تفکیکی بین نقش هنرمندان صورت نگرفته با این حال انتظار می‌رود که دوستان فقط بر اساس خواننده به معرفی آثار بپردازند. امیدواریم در آینده بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم و حتی‌الامکان پشتیبانی از سرویسهای قانونی دسترسی به آثار موسیقی ایرانی دیگر را فراهم سازیم.

امید است با تکیه بر همراهی علاقمندان ادبیات که همراه پشتیبان گنجور بوده‌اند گنجور به زودی به نمایه‌ای برای موسیقی ایرانی بدل شود.

۱۱ نظر برای “گنجور: نمایه‌ای برای موسیقی ایرانی”

  1. رايان گفته:

    با درود
    خیلی سپاس گزارم از طرح جدید ، بنده تمامی اشعار حضرت حافظ را که استاد شجریان و همایون خوانده اند تفکیک کرده و لیست درست کرده ام ( البته اجراهای رسمی و رادیو گلها برای استاد شجریان ) در این زمینه روی کمک بنده حساب باز کنید .
    لیست دیگری نیز از دیگر اشعار رسمی اجرا شده در اختیار دارم

  2. رحمانى گفته:

    خیلى خوب است

  3. کمال داودوند گفته:

    ایول ،دست گنجوردردنکنه،
    مرسی

  4. سید جابر محمودی گفته:

    با سلام. پیش ترها پروژه ی گلها برای تمام مجموعه ی ارزشمند گلها (گلهای تازه، گلهای رنگارنگ، برگ سبز و …) کار ایندکس گذاری را به سیوه ی ای فوق العاده انجام داده اند که به صورت آنلاین قابل دسترسی ست. در این نمایه هدف اصلی معرفی دستگاه ها و گوشه های موسیقی بوده ولی تمامی اشعار استفاده شده در گنجینه ی گلها نیز در این نمایه گذاری موجود است. دوستان علاقه مند که وقت کافی برای این کار دارند میتونند از این سایت برای تکمیل نمایه های سایت گنجور استفاده کنند. البته مشکل احتمالا در این خواهد بود که مجموعه ی گلها در سایت بیت تونز قابل دسترسی نیست.
    http://golha.co.uk

  5. آرش طاهری گفته:

    من یه آهنگ میخوام از استاد شجریان بذارم که تو برنماه یک شاخه گل ۴۰۷ خوندن.ولی لیست مربوط به استاد فقط آلبوم ها رو پشتیبانی میکنه.چیکار باید بکنم؟

  6. حمیدرضا گفته:

    @آرش طاهری:
    فعلا راهی وجود ندارد جز آن که در حاشیه شعر مرتبط به صورت نظر مورد را ذکر کنید.

  7. حمیدرضا گفته:

    @سید جابر محمودی:
    @آرش طاهری:

    با تشکر از پیشنهاد جناب آقای محمودی امکان برچسب‌گذاری اشعار با قطعات سایت گلها اضافه شد:
    http://blog.ganjoor.net/1396/03/14/golha/

  8. محمد گفته:

    جالبه که نام هیچ یک از بانوان غزل خوان در این فهرست نیست و نبود اسم بانوانی چون سیما بینا و شکیلا و… به شدت توی ذوق میزنه

  9. آلامتو گفته:

    همیشه پیگیر گنجور بودیم و ازش لذت میبریم.
    مخصوصاً اینکه دائماً در حال رشد و توسعه هستین.

  10. مهدی مرادی گفته:

    ایا میتوان مانند دیگر خوانش ها. بنده هم افتخار خوانش ابیات و اشعار حافظ را برای سایت گنجور داشته باشم؟
    میتونم چند نمونه ضبط شده خدمت شما ارسال کنم.؟

  11. حمیدرضا گفته:

    اینجا را ببینید:
    https://ganjoor.net/faq?id=4

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)