اشعار استاد بهرام سالکی

11 مارس 2012

از زبان استاد بهاءالدین خرمشاهی بشنوید:

سنایی عارف و شاعر بزرگ قرن پنجم هجری که آغازگر شعر عرفانی فارسی‌ست و بس حکایات شیرین از او به ویژه در اثر مشهورش «حدیقه الحقیقه» الهامبخش بزرگانی چون عطار و مولوی بوده است گاه از جِدّ به هزل می گراید ولی هدف اعلای او همچنان علمی، عرفانی و اخلاقی‌ست. او در این باب می فرماید:

هزل من هزل نیست تعلیم است

بیت من بیت نیست اقلیم است

پس از او عطار، مولانا، سعدی، اوحدی مراغه‌ای و جامی همه بر این شیوه رفته‌اند. عبید زاکانی با طنز پُر رنگ و حافظ با طنز مؤثّر کمرنگش هر دو در پی انتقاد و اصلاح اجتماعی بوده‌اند و پس از چند قرن باز در عهد مشروطیت اغلب شاعران پیشتاز تعهد اجتماعی و سیاسی خود را با تکیه به طنز ادا می‌کرده‌اند.
حالا حکایت هنرمند ذوالفنون معاصر حضرت استاد بهرام سالکی است که سختکوشی و ابتکار او در خوشنگاری و تذهیب مُصحف شریف معروف و مقبول خاص و عام است. او هنرمند بزرگی‌ست که خط بسیار خوشنمای کوفی را تکامل بخشیده و آن را از مهجوریتِ دشوارخوانی به مقبولیت خوشخوانی رسانده است. نزدیک به دو دهه از نگارش کُل مصحف شریف به خط کوفی ایرانی موسوم به «عقیق» به قلم ایشان می‌گذرد و تلاش عظیم انقلابی دیگر حضرت استاد در کتابت و تزیین سه مصحف شریف اعجازین دیگر موسوم به «ریحان» به خط فراموش شدهٔ ریحان «خاتم» به خط نسخ ابداعی و «جمیل» با آمیزهٔ دو خط نسخ و ریحان کارنامه‌ای درخشان برای ایشان ساخته است که خلق چنین آثاری واقعاً از حدّ طاقت بشری هر هنرمندی بیرون است: «ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء»

دیگر از هنرهای حضرت ایشان نقاشی در عالیترین سطح است که نمونه‌های نمایان از آن را در کتابت و مصورسازی بسیار بدیع و مبتکرانهٔ ایشان از «دیوان حافظ شیراز» می‌توان ملاحظه کرد. تا بدانی که به چندین هنر آراسته است.

از آثار هنرمندانه دیگر استاد سرودن مثنوی عالی «گرگ نامه» است؛ این اشعار عمیق و حکیمانه شرابخانه‌ایست که خمار صد شبهٔ همهٔ ما را می‌شکند. به قول حافظ:

علاج ضعف دل ما به لب حوالت کن

که این مفرح یاقوت در خزانهٔ توست

خداش در همه حال از بلا نگه دارد.

علاقمندان می‌توانند مجموعه اشعار ایشان را -که به لطف و اجازهٔ خود ایشان در اختیار گنجور قرار گرفته- از این نشانی دریافت کنند (کمتر از صد و پنجاه کیلوبایت) و آن را از طریق منوی «مجموعه‌ها»، فرمان «اضافه کردن مجموعه‌های اشعار …» به گنجور رومیزی خود اضافه کنند یا آن را از طریق دکمهٔ «دریافت مجموعه‌ها» بر روی نوار ابزار مستقیماً دریافت و نصب کنند.

دریافت مجموعه‌ها

۹ نظر برای “اشعار استاد بهرام سالکی”

  1. بهرام سالکی گفته:

    سلام بر جناب آقای حمید رضا محمدی دوست گرانقدرم و همراهان فرهیخته ی ایشان .
    از لطف تان متشکرم . باعث افتخار من بود که در سایت ارزشمند گنجور ، حضور داشته باشم . انصافا در این زمانه ی آشفته و در تلاطم طوفان این روزگار که زورق فرهنگ ایران زمین را جز خدا ، ناخدایی نیست ، شما و دوستان تان با ارائه ی آثار ادبیات غنی ایران عزیزمان و آن هم بدون هیچ چشمداشت مادی ، چه خدمت ارزشمندی را به ادب این سرزمین به انجام رساندید . درود خداوند بر شما باد .
    دوستدار و ارادتمندتان
    بهرام سالکی

  2. افرا آب شناسان گفته:

    درود بر دوستان نازنینی که چنین میراث ارزشمندی را حفظ و نگه داری کرده اند. به راستی سایت بینظیری ستو اقدام شما بسیار قابل تحسین…

  3. افرا آب شناسان گفته:

    درود بر دوستان نازنینی که چنین میراث ارزشمندی را حفظ و نگه داری کرده اند. به راستی سایت بینظیری ست و اقدام شما بسیار قابل تحسین…

  4. خسرو گفته:

    سلام
    خسته نباشی
    چه خبر
    خیلی وقته که شاعر جدیدی به گنجور رو میزی اضافه نشده

  5. morteza گفته:

    خیلی مفیدواقع شد .

  6. محسن گفته:

    درود بر دوستداران ادب پارسی .

    تصور میکنم شعر عقاب دکتر ناتل خانلری اثر پوشکین شاعر روسی است
    که توسط دکتر پرویز ناتل خانلری ترجمه شده .

    با احترام به شما بزرگواران

  7. مهری اسکندری گفته:

    خدای لا یزال را بیکران عشق و سپاس که در این هنگامه ی نا مرادیهای دهر ……………عزیزانی را در مسیر شناخت و معرفت وجودی هستی ، …….به ما هدیه دادند………… ما را قابل دانسته ، شهد ناب هنر و عرفان را از دستان با برکت ایشان بر ما نوشانده و ما را در بحر نورو عشق دنباله رو چنین عزیزانی ( استاد سالکی عزیز)رهنمون گشتند.

  8. sayed habibullah mousavi گفته:

    ba salam o adab khemate ustadanai azizam khodaye ra sepas ke dar injaye man zendagi mikonam baz mitawanam asari az uastadani sokhan ra bikhoanam banda ba bemeqdariyam pa ba harimi shoma khoban gozashtam omidvaram khorda nagirid ba mani harim shekan.mikhoaham bashoma mehmani nakhanda basham ba hichiyam

  9. تازه‌های گنجور » بایگانی وبلاگ » نسخهٔ جدید اشعار استاد بهرام سالکی (تیرماه ۹۴) گفته:

    […] اشعار استاد بهرام سالکی می‌توانند نسخهٔ جدید اشعار ایشان را برای گنجور رومیزی […]

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)