دلیل حذف آثار شعرا از گنجور

9 ژوئن 2011

از روز سه‌شنبه آثار تعداد زیادی از شاعران از سایت گنجور (و نرم‌افزار گنجور رومیزی) حذف شد. دوستان زیادی از آن روز تا به حال دلیل این اتفاق را می‌پرسند که جهت اطلاع دوستان به عرض می‌رساند که:

همانطور که احتمالاً در جریان هستید سایت گنجور از روز آخر اردیبهشت در ایران فیلتر شده است. اشاراتِ دوستانِ مطلع؛ بعد از مدتی نشان داد که مسدود شدن گنجور به درخواست شرکت مهرارقام که در تولید نرم‌افزارهای ادبی به شکل تجاری فعالیت می‌کند انجام شده است. دلیل این شرکت برای چنین درخواستی، ادعای این شرکت روی ورود سیصد هزار بیت از اشعار منتشر شده در گنجور به کامپیوتر بوده که البته این اشعار از طریق مجموعهٔ دیگری که هنوز هم روی اینترنت -با عنوان آزاد و بازمتن- در دسترس است وارد گنجور شده بود و عملاً طرف شرکت مورد اشاره در این ادعا گنجور نیست (هر چند این شرکت هیچگاه در این زمینه با گنجور تماس نگرفته بود و دم دست‌ترین راه حل را در کمیتهٔ فیلترینگ جستجو کرده).

پس از تماس و مذاکره با شرکت مورد اشاره و عدم حصول توافق، به درخواست آن شرکت و به جهت مشکوک بودن منبع اولیهٔ ورود اشعار یاد شده، مجموعه‌های مورد ادعا از سایت حذف شدند (توجه فرمایید که دلیل پذیرش این درخواست نه اجبار حقوقی بوده و نه تمایل به خارج شدن سایت از فیلتر و تنها دلیل آن احترام به حقوق مورد ادعای شرکت یاد شده در ورود احتمالی این داده‌ها می‌باشد).

مراجعهٔ دوستان به صفحهٔ فیس‌بوک گنجور به نشانی https://www.facebook.com/ganjoor می‌تواند جزئیات این ماجرا -از آغاز فیلتر شدن گنجور در ایران تا وضعیت کنونی- را روشن کند.

جبران آنچه از دست رفته یکی از اهداف گنجور در روزها، هفته‌ها، ماهها و سالهای پیش روست. علاوه بر اشعار، مجموعهٔ قابل توجهی از حاشیه‌های دوستان پای شعرها هم از دسترس خارج شده که امیدوارم به زودی راهکاری جهت در دسترس قرار دادن بایگانی آنها -مستقل از اشعار مرتبط- پیدا کنم.

به‌روزرسانی: دوستان با مراجعه به این نشانی در نظرسنجی راجع به درستی این اقدام شرکت کنند (برای این که بتوانید شرکت کنید باید عضو فیس‌بوک باشید و صفحهٔ گنجور در فیس‌بوک را Like کرده باشید).

۶۹ نظر برای “دلیل حذف آثار شعرا از گنجور”

  1. ستاره گفته:

    سایت گنجور از سایت های بسیار کاربردی و مرود علاقه من بود . از وقتی فیلتر شد خیلی ناراحت بودم که چرا دیگر به انهمه شعر دسترسی ندارم . انهم اشعاری که به سختی می توان همه آنرا در یک کتابخانه یافت. هنوز هم جای تاسف دارد که به دلایل مادی دوستداران شعر و شاعری از دسترسی به اشعار شاعران کشور که حقیقتا گنج ارزشمندی ست محروم شده اند.
    امیدوارم دوباره گنجور با همان گنج معنوی خود در دسترس همگان قرار گیرد

  2. سعید گفته:

    سلام…
    تبریک میگم که باز سایت گنجور باز شد …
    من که منتظرم که در گسترش دیتابیس گنجور کمک کنم …

  3. کیمیا گفته:

    سلام از راه اندازی مجدد سایت بسیار خوشحال شدم
    ضمن احترام به تمامی نظرات دوستان لازم دیدم عرض کنم که دفاع از حقوق در داخل ایران کمی تا قسمتی مشکل است و بنده خدا مدیر سایت گنجور هم از این مورد مستثنا نیست و تا اندازه زیادی باید به ایشان حق داد و جایگاه ایشان را هم درک نمود ضمن اینکه این سایت منافع مادی فعلا برای ایشان نداشته است جز تلاش و زحمت و رنج زیاد و مستمر !
    ضمن قدردانی از تلاشهای زیاد شما ، منتظر اقدامات اثربخش تان هستیم و انشا الله بتوانیم کمکتان نماییم
    بنده و دوستانم در سایت مان آماده هر گونه کمکی مادی در این زمینه در جهت تایپ مجدد اشعار هستیم !
    مهم این نیست که به دنبال مقصر باشیم و … مهم این است که به فکر راه کار و چگونگی حل این مساله باشیم و این مساله قطعا نقطه جهشی برای این سایت و شما خواهد بود . همیشه به مشکلات به عنوان نقطه آغاز بک تحول بزرگ بنگرید و خداوند می داند که چه پیشرفت و جهشی در آینده در انتظارتان است . اندکی صبر و تلاش بیشتر یاری از خداوند می رسد ما هم اندک بضاعتی داریم و منتظر شما هستیم …

  4. فائقه گفته:

    حیف!
    فقط همین

  5. میثم گفته:

    آقا یه نفر همت کنه اشعار سیاوش کسراییٍ،هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری،شفیعی کدکنی، رو از سایت آوای آزاد برای گنجور رومیزی در بیاره(با فرمت gdb)

  6. صدیق گفته:

    انگاری، گنجور از فیلتر درومده، ولی حیف..، که دیگه ادمی کمتر ترغیب میشه بیاد اینجا برای مرور اشعار

  7. نگین گفته:

    سرکارخانم/جناب آقای صدیق:

    ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن

    وین سر شوریده بازآید به سامان غم مخور

    دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت

    دایما یک سان نباشد حال دوران غم مخور

    هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سر غیب

    باشد اندر پرده بازی‌های پنهان غم مخور

    ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی برکند

    چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور

    حال ما در فرقت جانان و ابرام رقیب

    جمله می‌داند خدای حال گردان غم مخور

  8. مهدی گفته:

    من با کار آقای محمدی موافقم، چون کار تایپ و … مربوط به دیجیتالی کردن اشعار مولانا رو شرکت مهر ارقام انجام داده و حق داره اجازه استفاده از اون رو به کسی نده، گرچه به مذاق من و شما خوش نیاد، ضمنا مساله فیلترینگ این سایت یک جنبه شاکی خصوصی داشته و نباید فیلترینگ این سایت رو قاطی شکایت های روز مره خودمون از وضعیت فیلترینگ کنیم

  9. حمیده گفته:

    حیف…
    فیلتر یک سایت ادبی که به ترویج فرهنگ و ادب این سرزمین کمک کرده است صد حیف
    شرکت مهر ارقام با تولید درج ۳ اگر چه خدمت بزرگی به نشر ادب پارسی کرده است اما این نرم افزار نواقص زیادی دارد چای بسیاری از دیوان شاعران در آن خالی است و از همه مهم تردر پژوهش ها نمی توان بدان استناد کرد چرا که نام منبع مصحح و شماره صفحه ندارد.
    امیدوارم این مشکل از سر راه گنجور و گنجور دوستان برداشته شود.

  10. ali گفته:

    من سالها پیش یک نسخه از این نرم افزار را تهیه کردم و بعد از چند ماه استفاده به علت خشدار شدن از کار افتاد.
    در هیچ کجای جهان شاعر هزار سال پیش شامل کپی رایت نمی شود.
    گویا در جنگل مولا هر کاری شدنی است. بهتر است به این حضرات فرمود شاعران معاصر کم نیستند آثار آنها را از آنها بخرید و در مقابل نشر آنها موضع بگیرید.
    متاسفانه سایت شما هم به همین دلیل ضربه خورده است. بهتر است اگر برایتان شدنی است راهی بیاندیشید.

  11. simorgh گفته:

    این چه کاریه؟ یعنی شمادگه نمی توانید اشعار حذف شده رو بگذارید؟! بهتر فیلتر باشید تا اینکه بخواهید حذف کنید – هر آدمی که یه مدت کمی با اینترنت آشنا باشه به راحتی بلده چطور از فیلتر شکن استفاده کنه
    فیلترباشید اما کامل باشید

  12. آرمان110 گفته:

    سلام….مشکل ما با نرم افزار شرکت مهرارقام این بود که محیطش رو غیر قابل کپی طراحی کرده بود ..من نمیدونم با این کار چی رو میخوان ثابت کنن..چند ساله که از قبل فروش یک نرم افزار ساده که بزرگترین کارش تنها تهیه متون شعر بوده جیبشون رو پر کردن با دادن انواع نسخه ها..۱۵هزار تومن دادم ونسخه درج۳رو خریدم در حالیکه عملا هیچ سودی برای من نداره که اهل تحقیقم ودوباره باید وقتم رو برای تایپ هر بیت شعر دلخواه میزاشتم..من نمیدونم تایپ کردن یه کتاب چقدر هزینه مادی داشته که اینها اینهمه بهشون فشار اومده که حتی حاضر نیستن دیگران اینهمه استفاده معنوی اونم جهت اعتلای فرهنگ ناب ایرانی اسلامی بکنن…خاک تو سرشون……سایت شما یه سایت تمیز وناب بود ومن شرمنده زحمات شما میشم وقتی میبینم مسئولین اینقدر احمقانه با این مسئله برخورد کردن..از نظر من یک برخورد فنی نبوده چون هیچ مرجعی نمیتونه سند محکمی از نظر شرعی وقانونی برای اثبات خلاف شما ارائه کنه اونم در عصر اطلاعات وگردش آزاد اطلاعات اونم داده هایی که در اکثر سایتها موجوده وهنر شما جمع آوری ونشر مرتب ومنظم اونها بوده…از تمام زحمات شما متشکریم…خسته نباشید…ایشالا در اسرع وقت شاهد پربار شدن مجدد سایت شما باشیم””غمگین نباید بود از طعن حسود ای دل***شاید که چو وابینی خیر تو در این باشد””یا علی—-خدانگهدار

  13. نرگس گفته:

    چه مسخره! به خاطر اینکه اونا پول به جیب بزنن ، بقیه کاربرهای اینترنت باید از خوندن مطالب فارسی محروم بشن؟
    البته مطمئن باشید نظرسنجی هیچ نتیجه ای نمیده، اونم اگه تو فیس بوک باشه!!!

    بهتره افرادی که از این کار ناپسند و بچگانه نازاضی هستند، به خود شرکت پیغام بزنن. ازتون خواهش می کنم اینکار رو بکنید. (البته مودبانه! 🙂

  14. امیر گفته:

    من اینجا پایان عمر گنجور را اعلام می دارم!

  15. صدیق ریگی گفته:

    بله، ولی همیشه گنجور رومیزی، با آن عظمتی که دارد، نزد ما باقی خواهد ماند، پس گنجور زنده هست. کاملا

  16. اسماعیل نیکپور گفته:

    با درود
    با تایپش که صاحبش نشدند اگر اینطوره باید برند تمام کتبی که قبلا چاپ شده رو هم خمیر کنند .
    شما چرا این اشعار برداشتید خواهش می کنم که دوباره بزارید شون یعنی ارزش ما طرفدارها گنجور کمتره از اون شرکت؟

  17. روزبه گفته:

    واقعاکه… حماقت و سیاست به شکل توامان در همه ی زندگی ما نفوذ کرده… یا بهتر بگم نفوذ داده شده.

  18. ناشناس گفته:

    فروغی بسطامی 🙁

  19. Morteza گفته:

    Nabaayad beserfechenin eddeaaye birapti ashaar ra hazf mikardid.
    Cheghadr aadame ahmagh daarim. Be khatere in site besyaar mofid sepaasgozaaram v bar mozaahemin laanat miferestam

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)