خسرو گلسرخی

13 مارس 2011

مجموعهٔ کامل شعرهای خسرو گلسرخی که به گمانم کامل‌ترین و دقیق‌ترین مجموعهٔ شعرهای گلسرخی به صورت الکترونیک است رُ برای گنجور آماده کردم. در تایپ این شعرها از دو منبع اصلی استفاده کردم کتاب «بیشهٔ بیدار» گزیدهٔ شعرهای گلسرخی، به کوشش مجید روشنگر، چاپ انتشارات مروارید و کتاب «خسته‌تر از همیشه» به کوشش کاوهٔ گوهرین، انتشارات آرویج، چاپ سال ۸۰.

در بسیاری جاها شعرهای گلسرخی ممکنه وجود داشته باشه از جمله آوای آزاد… اما شعر بلند «آوازهای پیکار» که حدود ۳۰ صفحه است برای اولین بار به گمانم در این فایل وجود داره… ترتیب نوشتن خطها و عنوانها و نشانه‌گذاریها بر اساس کتاب «خسته‌تر از همیشه» است.

اشعار خسرو گلسرخی در گنجور رومیزی

آنچه خواندید متن پیامی از آقای مهرداد بیات بود که به پیوست آن مجموعه‌ای از اشعار خسرو گلسرخی را به گنجور هدیه داده‌اند. با سپاس از ایشان به خاطر این هدیه و هدیه‌های پیشینشان، از علاقمندان دعوت می‌کنم این مجموعه را از این نشانی دریافت و همانند قبل، پس از دریافت، آن را از حالت فشرده خارج کرده، با اجرای فرمان «اضافه کردن مجموعه‌های اشعار …» از منوی «مجموعه‌ها» آن را به گنجور رومیزی خود اضافه کنند.

۲۰ نظر برای “خسرو گلسرخی”

  1. alireza گفته:

    عالی
    واقعا خسته نباشید
    زنده باد

  2. Niloufar Rahimian گفته:

    Aali. Dastetoon dard nakoneh, besyar aali.

  3. آرش گفته:

    سپاس از مهرداد بیات عزیز که واقعا زحمت کشیدند.
    ضمنا با عذر خواهی فراوان از زحمات دوستان گرامی باید بگم مجموعه ی شعر کارو در چندتا از اشعار که بررسی شد اشکالات تایپی غیر قابل تحملی داشت. مثلا شعر “شب است و ماه می رقصد” که یکسره شعر را از اصلش دور کرده اند و انگار منبع مورد نظر،آن را از حافظه خودش تایپ کرده بوده.به هر حال سپاس گزاریم.

  4. آرش گفته:

    امیدوارم دوست عزیزمان از انتقاد نرنجند و این به معنی قدر کارشان را ندانستن نیست.از حمید رضای عزیز هم علاوه بر سپاس همیشگی در گرداندن گنجور،به خاطر تحمل و حوصله در برابر پرسش ها و انتقادها صمیمانه ممنونم.

  5. حمیدرضا گفته:

    @آرش:
    ممنون که اشاره کردید.
    من خودم هم فایل اخوان ثالث رو که بازبینی می‌کردم مشکلات زیادی دیدم، از جمله مثلاً این که چهارپاره‌هاش عموماً مثل شعر نیمایی آورده شدن و به صورت بیت بیت درج نشدن. احتمال داره سر فرصت بشینم مشکلات اخوان رو حل کنم. اما فکر کنم مهران خان صمدنژاد توی مجموعه‌های بعدی اگه دقت بیشتری بکنن زحماتشون نتایج بهتری خواهد داد.

  6. مهران گفته:

    @ آرش
    آرش جان، جایی برای رنجیده شدن نیست، مرسی که اشکلات من رو یادآوری می کنید، درباره اشعار کارو قبلا هم عرض کردم که منبع موثقی نیست، اما در مورد شعری که مثال زدید خود من هم متوجه تفاوت ها در چند سایت شدم، و یک نمونه ی دیگر هم به اسم “خداوندا” آورده شد، اگر اگر اگر اشتباه نکنم این شعر در اصل به زبان ارمنی سروده شده و بعدا توسط برادر کارو یعنی خواننده فقید ویگن به فارسی ترجمه شده – یا یه همچنین چیزی! –
    پیشاپیش عذر خواسته بودم، امیدوارم تلاش من تاثیر منفی ای نداشته باشه

    @حمیدرضا
    متاسفانه بعضی اشتباهات منعکس شده از منبع می باشد و تقصیر من نیست، انقدر درگیر غلط های املایی و نقصان در ابیات بودم که متوجه این موضوع نشدم، ضمن اینکه عجله ای که برای ارسال فایل داشتم نیز مزید بر علت بود. اگر زحمت کشیده و اصلاحاتی که فرمودید را انجام دهید، ما نیز بهره مند خواهیم شد.

  7. آرش گفته:

    درود بر مهران و حمیدرضای عزیز.
    مهران جان نه تنها تلاشت اثر منفی ندارد بلکه بسیار هم ارزشمند است.
    کوه با نخستین سنگ ها آغاز می شود
    و انسان با نخستین درد…

  8. حمیدرضا گفته:

    @مهران:
    با آرش موافقم.

  9. مهران گفته:

    @آرش و حمیدرضای

    (شکلک گل و باز کردن پپسی!)

  10. امیر هوشنگ گفته:

    خسرو استادی تمام عیار که با شعر یک با یک برابر نیست هرجا تاکنون نیز در دلها زنده است روحش شاد و خاطراتش همیشه پایدار

  11. ehsan گفته:

    سلام بسیار عالی بود دستتون درد نکنه

  12. مسیح گفته:

    با عرض سلام. معذرت که مطلبم به موضوع این پستتون مربوط نمی شه یا شاید تکراری باشه.
    آیا این امکان وجود نداره که در کنار فایل های به روز رسانی کم حجم که کار خیلی خوبی هم هست، آخرین ورژن رو به شکل یکپارچه شده و کامل هم قرار بدین؟
    برای مثال الان ویرایش ۲٫۲ در ۱۰ دی ماه عرضه شده و بعد ویرایش های ۲٫۳ و ۲٫۴ تقریبا هر کدوم به فاصله ی ۱ ماهه از هم، ولی تو صفحه ی اصلی، هنوز فایل Setup ویرایش ۲٫۴ به شکل مستقل وجود نداره
    البته مسلما برای کانکشن های کند، این شکل یه موهبتی هست، ولی خیلی خوبه که برنامه به شکل یکپارچه هم برای دانلود قرار بگیره
    البته باید دید براتون مقدور هست و یا مشکلات و محدودیت هایی در پیش رو هست
    در هر شکل، متشکرم از زحمت های بیدریغ شما و سایر دوستان توسعه دهنده ی این مجموعه ی کم نظیر ادبیات پارسی

  13. مهران گفته:

    @مسیح

    http://blog.ganjoor.net/1389/12/13/dg-2-4/#comment-1655

  14. کیخسرو گفته:

    سلام
    با تشکر از شما و برنامه خوبی که تهیه کردید
    مشابه برنامه رو اومده بیرون
    شما در جریانش هستید ؟
    http://mihandownload.com/2011/04/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%BA%D8%B1%20.php

  15. مصطفی گفته:

    ضمن تشکر از تلاش قابل ستایشتان؛چنانچه مقدور است اشعار فریدون مشیری را نیز تهیه نمایید.
    با سپاس

  16. مسعود گفته:

    با درود به دوستداران فرهنگ پارسی و سپاس از زحمت و لطفتون،

  17. یوسف گفته:

    مخالفت و دشمنی با ادب و فرهنگ پارسی ، موضوع جدیدی نیست . و کاملا طبیعیست که فیلتر شده است .

    بهترست که نسل جوان ، فکر خود را با فرهنگ و ادب پارسی مسموم نکند ، برای پیشرفت کشور لازمست که
    همچنان به استعمال افیون و شیشه و کراک و تریاک و ……. ادامه دهد . در این صورت نسل جوان ما همیشه
    در بهشت خواهند بود .
    و عزیزان مملکت دار ، راضی و خشنود .

  18. جبرائیل گلسرخی گفته:

    ضمن تقدیر و تشکر از نویسنگان مطالب فوق با توجه به اینکه بنده تشابه اسمی با اقای گلسرخی دارم آنقدر از من سئوال کردند که با خسرو گلسرخی چه نسبتی دارین این موضوع در خود بنده حساسیت ایجاد کرده و نشان از بزرگی مرد فوق می باشد .و همه با بزرگی یاد می کنند و با اقتدار می گویند مرد با سوادی بود ولی متاسفانه بنده زیاد از سرنوشت و ایده های ایشان اطلاع ندارم و می خوام بیشتر از ایشان بدانم لطفا به ایمیل اینجانب راهنمایتان را ارسال بکنید

  19. گلسرخی گفته:

    golsorkhi2000@yahoo.com

  20. تازه‌های گنجور » بایگانی وبلاگ » تصحیح یک اشتباه: «شعر صبح از سهراب صمصامی است» گفته:

    […] اشکال، -از آنجا که حذف شعر ممکن بود باعث سوء تفاهم شود- مجموعهٔ اشعار خسرو گلسرخی با اضافه شدن توضیحی در این باره به‌روزرسانی […]

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)