شماره‌های خطوط و ابیات از ابتدای بخشها و کتابها

4 اکتبر 2021

شماره‌های خطوط و ابیات از ابتدای بخشها و کتابها با لمس یا کلیک شمارهٔ بیت یا خط در دسترس قرار گرفته است که می‌تواند به دوستانی که کتاب خاصی را مطالعه می‌کنند در محاسبهٔ میزان مطالعه شده و نسبتش به میزان باقیمانده کمک کند و همینطور ابزاری کاربردی برای دوستانی باشد که متن گنجور را با متون چاپی دارای شمارهٔ خطوط مقایسه می‌کنند.

شماره‌های کلی ابیات

برای متون منثور آمیخته با نظم مثل گلستان سعدی، علاوه بر شمارهٔ کلی خط، شمارهٔ بیت به نسبت ابیات منظوم و شمارهٔ پاراگراف به نسبت پاراگرافهای نثر نیز نشان داده می‌شود.

شماره‌ها در متون مخلوط نظم و نثر

پیشتر بعضی از بخشهای طولانی شاهنامه جهت مطالعهٔ آسان‌تر به بخشهای کوچکتر شکسته شده و اکنون شمارهٔ ابیات بر اساس مجلدات چاپ مسکو نیز به ابیات شاهنامه اضافه شده است.

شماره‌های ابیات شاهنامه بر اساس مجلدات چاپ مسکو

۲ نظر برای “شماره‌های خطوط و ابیات از ابتدای بخشها و کتابها”

  1. ایمان گفته:

    سلام. بهتر است جدول در بالای متن ظاهر شود. زیرا شماره در ابتدای سطر درج شده است. اگر متن طولانی باشد باید به سمت پایین پیمایش کنیم تا جدول را ببینیم. اگر بالا درج شود همان جایی که کلیک می‌کنیم جدول ظاهر می‌شود. با تشکر

  2. حمیدرضا گفته:

    سپاس از دقت نظر و پیشنهاد خوب شما، در فهرست کارهای آینده گنجانده شد.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)