ویرایش جدید نرم‌افزار ساغر

1 می 2011

ویرایش ۰٫۸٫۱۳ ساغر (نرم‌افزار بازمتن، رایگان و چندسکویهٔ مرور اشعار فارسی)، از اواخر هفتهٔ گذشته در سایت آن در دسترس قرار گرفته است.

رابط کاربری و نصاب فارسی و نمایش چندستونه (و قابل بدلخواهسازی فهرست شعرا) از مهترین تغییرات ظاهری و جستجوی بهتر (امکان نادیده گرفتن حرکات در جستجو)، امکان اضافه کردن مجموعه‌های جدید شعر و همچنین حذف شعرا و تعداد زیادی رفع اشکال و بهبود از تغییرات مهم داخلی این ویرایش هستند. راهنمای مختصر اما مفیدی نیز به همراه این ویرایش ارائه شده که می‌تواند راهگشا باشد.

اطلاعات بیشتر دربارهٔ این ویرایش از ساغر و فهرست کامل تغییرات آن را از زبان برنامه‌نویس خوب آن آقای سید رضی علوی‌زاده در این نوشته بخوانید.

ساغر ویرایش ۰٫۸٫۱۳

به آقای علوی‌زاده بابت کار تحسین‌برانگیزشان دست‌مریزاد می‌گویم.

۱۳ نظر برای “ویرایش جدید نرم‌افزار ساغر”

  1. مسیح گفته:

    سلام. چه نرم افزار خوبی هست.

    ممنون می شم اگه توضیحی مختصر و کلی بفرمایین که خارج از مباحث سکوهای پیاده سازی نرم افزارهای « گنجور » و « ساغر » و تفاوت های برنامه نویسی شون، تفاوت های این دو برنامه برای کاربران عادی ای مثل بنده در چه مواردی هست؟ و مثلا بنده که از نرم افزار خوب گنجور استفاده می کنم، آیا مواردی وجود داره که نیاز به استفاده از نرم افزار ساغر پیدا کنم؟

    به عبارت دیگه، آیا این دو پروژه به نوعی هم عرض و رقیب همدیگه هستن یا هر کدوم در فضایی متفاوت به سر می برن؟ تشکر

  2. حمیدرضا گفته:

    @مسیح:
    پیشتر در مورد ساغر یه معرفی نوشته شده:
    http://blog.ganjoor.net/1389/10/01/saaghar
    کلاً، هدف اصلی آقای علوی‌زاده -فکر می‌کنم- فراهم کردن امکان اجرای برنامه‌ای مشابه گنجور رومیزی روی سیستم عاملهایی غیر از ویندوز بوده که به دلیل نوع طراحی گنجور رومیزی و وابستگیش به سکوی ‎.NET امکانش برای گنجور رومیزی فراهم نیست. به همین دلیل برنامهٔ نهایی با گنجور رومیزی مشابهتهای زیادی داره و عملاً کارکردشون شبیه به همه. اما به دلیل تفاوت ابزارهای برنامه‌نویسی و همینطور تجربه‌های متفاوت برنامه‌نویسهاش مزایایی بر گنجور رومیزی داره -مثلاً سرعت جستجوی بالاتری داره، برجسته‌سازی کلماتش کم‌اشکاله و …- که ممکنه یه کاربر ویندوزی هم بخواد به جای گنجور رومیزی از اون استفاده کنه. هر چند فعلاً بعضی امکانات گنجور رومیزی -مثل ویرایشگر و نشانه‌گذاری- رو نداره ولی در آینده احتمالاً اینها هم اضافه میشه.
    در کل، به نظرم برای این که بدونید به ساغر نیاز دارید یا نه به نظرم باید اون رو دریافت کنید و آزمایش کنید و حتی اگر ویرایش جاریش به نظرتون کامل نیاد ویرایشهای آینده‌ش ممکنه بتونه براتون جای گنجور رومیزی رو بگیره.

  3. مسیح گفته:

    سلام، خیلی ممنونم از توضیحات مکفی تون

    بله، ان شاء الله در آینده ی نزدیک تستش خواهم کرد

  4. مهران گفته:

    خوبی حمیدرضا جان!؟

    چند وقت دنبال تبدیل دیتابیس درج ۳ به گنجورم،‌ امتحان کردی؟ حتی قابلیت کپی گرفتن از شعر ها هم فراهم نشده

  5. حمیدرضا گفته:

    @مهران:
    من برای این که خیال بد یه وخ به سرم نزنه همیشه از اونور خیابون مغازه‌هایی که درج ۳ دارن رد میشم 😉

  6. سید رضی گفته:

    سلام حمید رضا جان
    ممنون از اطلاع‌رسانیت و ممنون از این همه لطفی که داری، شرمنده کردی. 🙂

    @مسیح:
    آقا حمید رضا کامل گفت همه چیز رو، هدف ساغر دردسترس قراردادن پایگاه‌داده گنجور برای دیگر سیستم‌عامل‌هاست. و تنها دلیل اینکه نسخه ویندوزی آن را هم می‌بینید این است که سکوی برنامه‌نویسی استفاده شده از سیستم‌عامل Windows نیز پشتیبانی می‌کند!

  7. مهران گفته:

    @ ادمین خان

    مشکل اصلی درج اینه که خیلی انعطاف پذیر نیست، مثلا رو ویندوز ۷ ۶۴ بیتی کار نمی کنه و خیلی چیزها
    اما امکانات زیبایی داره اگه می شد بعضیاشون رو تو گنجور بر وزن رنجور(!) دید موجبات شادمانی می شد

    اگـــــــــــــــر راهی برای تبدیل پیدا کنیم، انقدر خوب می شه که میای اینور خیابون! تازه اینور خیابون سایه است!

  8. حمیدرضا گفته:

    @مهران:
    درج یه نرم‌افزار تجاریه و یه شرکت و کارمندهاش از قبلش دارن زندگیشون رو می‌چرخونن. مهندسی معکوس یا هر طور تلاش برای استفادهٔ نامتعارف از اون از نظر من پذیرفته نیست و من حاضر نیستم درش دخیل باشم. از طرف دیگه اینا دارن روی فرهنگ و ادبیات هزینه می‌کنن و درآمد هر چه بیشترشون مسلماً باعث می‌شه هزینه‌های بیشتری بتونن بکنن و این از خیلی لحاظها بیشتر به نفع ادبیات فارسیه تا کارهای امثال من.

  9. مهران گفته:

    @ادمین بداخلاق

    درج و گنجور هیچوقت نمی توانند جایگزین همدیگه باشند و هرکس اگه یه ذره وجدان داشته باشه نسخه اصلی نرم افزارهایی که براشون خون دل خورده شده رو خریداری می کنه، منم نخریدم چون استفاده نمی کنم (البته منکر داشتن نسخه کپی آن نیستم) ولی این دلیل نمی شه از یه سری ایده های جالبشون مثل امکان انتخاب چیدمان بیت ها و … الهام نگرفت، ضمن اینکه اگر برسیم اشعار گنجور را مطالعه و “نیوش” کنیم، کاری بس مهم انجام داده ایم.

  10. حمیدرضا گفته:

    @مهران:
    هدف گنجور رومیزی تولید یه نرم‌افزار کامل مرور اشعار نبوده و نیست. هدفش انتشار داده‌های گنجور به صورت بازمتنه، به همین دلیل من زیاد تمایل (و وقت و حوصله‌ای) به گسترش امکانات برنامه در اون حد ندارم.ضمناً برای اینجور کارها (پیاده‌سازی یا درست‌ترش کپی یه قابلیت) نیازی به خود نرم‌افزار نیست و اصلاً داشتن اون کمکی نمی‌کنه و مشکلی رو حل نمی‌کنه.

  11. مهران گفته:

    @ حمید رضا

    آقا، یه جا قرار بذار من رو بزن، شاید حوصله پیدا کنی (:

  12. مسیح گفته:

    سلام

    من هم نظر آقای محمدی رو تأیید می کنم. البته منکر این هم نیستم که « درج ۳ » یه سری محدودیت هایی داره. خود بنده چون سیستم عاملم ویندوز ۷ از نوع ۶۴ بیتی هست و درج کار نمی ده، از نرم افزار خوب گنجور استفاده می کنم

    البته دلیل مهم تر دیگه اش هم سبکی و سرعت نرم افزار گنجور در ازای خدمات و قابلیت هایی هست که ارائه می ده

    به هر شکل انتشار این نرم افزار با این حد از کیفیت و وقت گذاشتن روی اون، واقعا حرکت ارزنده ای هست که غیر قابل چشم پوشیه. شما واقعا به سهم خودتون در انتشار ادبیات شیرین پارسی نقش مهمی ایفا کردین. همین طور دوستان عزیزی که بی چشمداشت، مجموعه اشعار ناب شعرای این سرزمین رو تنظیم و اضافه می کنن

    توفیقاتتون افزون باد

  13. رضا گفته:

    سلام
    من از ساغر استفاده میکنم واقعا عالیه
    فقط ی نکته:اگه بشه برای ابیات صداگذاری هم بشه دیگه حرف نداره

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)