پایگاه داده‌های مشترک برای گنجور رومیزی و ساغر

6 ژانویه 2011

در نوشتهٔ اعلان انتشار ویرایش ۲.۲ گنجور رومیزی اشاره شد که در این ویرایش می‌توانید مسیر فایل پایگاه داده‌های برنامه را (در هنگام نصب) انتخاب کنید. این قابلیت، علاوه بر حل مشکل دسترسی نوشتن در مسیر نصب برنامه در ویندوز ۷ امکان این را می‌دهد که برای گنجور رومیزی و ساغر از یک فایل پایگاه داده استفاده کنید.

فایل پایگاه داده‌های ساغر و گنجور رومیزی ganjoor.s3db نام دارد که در ویرایشهای قدیمی گنجور رومیزی در مسیر آن قرار داشت. برای تغییر مسیر این فایل در آخرین ویرایش، در محل نصب گنجور رومیزی فایل ganjoor.ini را باز کنید. مسیر دایرکتوری حاوی فایل یاد شده در برابر عنوان Path نوشته شده است که می‌توانید با تغییر آن به مسیر مورد نظر خود و ذخیرهٔ آن، مسیر پایگاه داده‌های برنامه را تغییر دهید. دقت کنید که لازم است خودتان فایل ganjoor.s3db را به مسیر مورد نظرتان کپی کرده باشید.

محتوی مسیر نصب گنجور رومیزی
محتوای فایل ganjoor.ini

مسیر پیش‌فرض پایگاه داده‌های ساغر در حال حاضر، در درایو ویندوز (عموماً C:‎)، زیرشاخهٔ کاربری که برنامه را نصب کرده (در ویندوز ۷ و ویستا این زیرشاخه Users و در ویندوز XP این زیرشاخه Documents And Settings نام دارد)، زیرشاخهٔ Pojh، زیرشاخهٔ Saaghar است. به عنوان نمونه برای من با کاربر ویندوزی hamid مسیر این زیرشاخه به این صورت است (ویندوز ۷):

C:\Users\hamid\Pojh\Saaghar

لذا من در صورتی که بخواهم از یک فایل پایگاه داده‌های مشترک برای هر دو برنامه استفاده کنم باید محتوای فایل ganjoor.ini را به این شکل تغییر دهم:

Path=C:\Users\hamid\Pojh\Saaghar

اگر نصاب کامل گنجور رومیزی را در اختیار دارید، امکان تعیین مسیر پایگاه داده‌های برنامه را در حین نصب دارید:

انتخاب مسیر پایگاه داده‌ها در نصاب کامل گنجور رومیزی

توجه داشته باشید که نصاب گنجور رومیزی در صورت وجود فایل ganjoor.s3db در مسیر انتخاب شده از قبل آن را رونویسی نمی‌کند و همان فایل قدیمی را نگه می‌دارد. در صورتی که تمایل دارید فایل قدیمی رونویسی شود باید خودتان پیش از نصب گنجور رومیزی آن را حذف کنید.

۱۲ نظر برای “پایگاه داده‌های مشترک برای گنجور رومیزی و ساغر”

  1. جهان بزرگی گفته:

    سلام
    وقتی پایگاه داده ها یکی شد یعنی باید همه ی شعرایی که در گنجور داریم در ساغر هم داشته باشیم .(یعنی من اینطور فهمیدم) اما شعرای جدیدی که در گنجور اضافه کرده ام در ساغر اضافه نمی شود …

  2. حمیدرضا گفته:

    @جهان بزرگی:
    من تست کردم همین کار رو و مشکلی ندیدم. شاعران جدید توی ساغر تصویر ندارن، اما اشعارشون کاملاً قابل استفاده‌ست. مطمئن بشید توی فایل ganjoor.ini مسیر فایل ganjoor.s3db ساغر ذخیره شده. البته اگه پیشتر توی گنجور رومیزی یه سری مجموعهٔ جدید اضافه شده و میخواید اینا توی ساغر در دسترس باشن باید ganjoor.s3db مربوط به گنجور رو که اگه ورژنهای قدیمی رو داشتید توی مسیر نصب اونه کپی کنید توی مسیر مربوط به ganjoor.s3db ساغر.

  3. جهان بزرگی گفته:

    سلام مشکل حل شد . مساله این بود که این فایل درمحل نصب گنجور وجود داشت و من اونو به محل نصب برنامه ساغر کپی می کردم و فایل ganjoor.ini رو اصلاح می کردم ، ولی برنامه ساغر در محل دیگری این فایل را ذخیره میکند (Users) ، که با جایگزین کردن فایل این مسیر با فایل اصلاح شده و اصلاح مشکل حل می شه … ممنون از راهنماییتون . حالا اگه بخوام عکس شاعر رو تو برنامه ساغر اضافه کنیم چیکار باید کرد ؟

  4. حمیدرضا گفته:

    @جهان بزرگی:
    اول داخل گنجور رومیزی، آثار شاعر مورد نظرتون رو فعال کنید، بعد ویرایشگر گنجور رومیزی رو بازکنید (دکمهٔ ویرایشگر اگه منتهی الیه سمت چپ دیده نمیشه باید از طریق پیکربندی فعالش کنید)، توی ویرایشگر هم باید آثار شاعر مورد نظرتون فعال باشه، منوی دکمهٔ سمت چپ (ابزارها) رو باز کنید، عنوان «تغییر شناسه‌ها» رو انتخاب کنید، جلوی «شاعر» یه شماره نوشته (مثلاً اگه آثار خلیل الله خلیلی رو اضافه کرده باشید نوشته ۴۸)، این شماره رو یادداشت کنید. بعد برید عکس مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید، مثلاً از سایت گنجور ذخیره‌ش کنید توی کامپیوترتون، بعد با یه ویرایشگر عکس بازش کنید و با فرمت png با اسم همون شماره‌ای که یادداشت کردید ذخیره‌ش کنید (توی مثال من میشه ۴۸‎.png)، بعد این فایل رو کپی کنید توی زیرشاخهٔ عکسهای ساغر (برای من مسیرش اینه: C:\Program Files\Pojh\Saaghar\poets_images). اینطوری باید ساغر عکس مورد نظرتون رو بیاره.

  5. جهان بزرگی گفته:

    سلام
    ممنون از راهنماییتون…

  6. محمد حسن اسایش گفته:

    بسیارعالی است کلی کارم را راحت کردید.از لطف شما ممنونم ..پیوسته در پناه حق باشیدباز هم از این کار ها بکنید .ازوبلک من درزیر دیدن کنید وبه تما م قسمتها سر بزنید ومراز نظرا ت خود آگاه کنید.متشکرم.

  7. محمد حسن اسایش گفته:

    http://www.blogger.com/home?pli=1=از وبلاگ من دیدن کنید.

  8. عباس گفته:

    سلام
    یه سوال داشتم:
    این نرم افزارهایی که مجموعه ای از کتاب و مقاله و…(مث همین برنامه که توضیحش میدید) که با اتصال به اینترنت آپ میشن و لیست کتابای جدید برای دانلود میان هم پایگاه داده هستند؟ چطور و با چه زبان و یا نرم افزاری طراحی میشن؟

  9. عباس گفته:

    لطفا حتما کمکم کنید قصد ارائه مطالبی به این صورت رو دارم ولی نمیدونم چطور…

  10. حمیدرضا گفته:

    @عباس:
    گنجور رومیزی با C#‎‏ و پایگاه داده‌های SQLite نوشته شده اما تقریباً با هر زبان برنامه‌نویسی‌ی میشه چیزی که شما مد نظرت هست رو پیاده‌سازی کرد و زبان خاصی برای این کار نیاز نیست.

  11. عباس گفته:

    ممنون حمید عزیز

  12. عباس گفته:

    مهندس حمید جواب اون سوالی که از شما پرسیدم همینجا ذکر بفرمایید ممنون ازت

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)