گنجور رومیزی ویرایش ۲.۵

7 می 2011

در ویرایش ۲.۵ گنجور رومیزی امکان دریافت مجموعه‌ها تکمیل شده و برای استفادهٔ آسان؛ در قالب یک دکمه (ی قابل حذف از طریق پیکربندی) در دسترس قرار گرفته است.

دکمهٔ دریافت مجموعه‌ها

کلیک بر روی این دکمه، ابزاری را در اختیار می‌گذارد که به کمک آن می‌توان به شکل گام به گام مجموعه‌های اشعار را دریافت کرد.

سه نشانی پیش‌فرض، سه فهرست از مجموعه‌ها را در اختیار می‌گذارند که عبارتند از «مجموعه‌های تازه»، آثار «شاعران سایت گنجور» و «شاعران اختصاصی برنامه» (اگر از طریق ویرایشگر برنامه آثار بعضی از شاعران را پاک کرده باشید یا از ابتدا نسخه‌ای با داده‌های محدود دریافت کرده باشید این دو مجموعهٔ اخیر به کارتان خواهند آمد). همچنان که در ادامه شرح داده می‌شود امکان آن که نشانیهای دیگری توسط کاربر به این نشانیهای پیش‌فرض افزوده شوند وجود دارد.

دریافت مجموعه‌ها، گام اول، انتخاب نشانی فهرست

دکمه‌ای با نشان چرخ‌دنده در کنار دکمهٔ انصراف، تنظیمات مختصری را برای فرایند دریافت مجموعه‌ها در اختیار می‌گذارد. برنامه به طور پیش‌فرض، فایلهای دریافت شده را پس از پردازش پاک می‌کند؛ ممکن است بخواهید این رفتار را تغییر دهید و فایلهای دریافتی را برای اضافه کردن دستی (از طریق منوی «مجموعه‌ها») نگه دارید. پنجرهٔ «تنظیمات دریافت مجموعه‌ها» امکان تغییر این عملکرد و همینطور تغییر نشانی پیش‌فرض مسیر دریافت فایلهای دریافتی را در اختیارتان می‌گذارد.

تنظیمات دریافت مجموعه‌ها

با کلیک بر روی دکمهٔ «ادامه»، فهرست مجموعه‌ها دریافت می‌شود و می‌توانید عنوانهای مورد نظر خود را انتخاب کنید تا در مرحلهٔ بعد دریافت آنها آغاز شود و نهایتاً در گام پایانی شاهد پردازش و افزوده شدن آنها به برنامه باشید.

دریافت مجموعه‌ها، گام دوم، علامتگذاری مجموعه‌های مورد نظر برای دریافت
دریافت مجموعه‌ها، گام سوم، دریافت عنوانهای انتخاب شده
دریافت مجموعه‌ها، گام پایانی، افزوده شدن عنوانهای دریافت شده

ابزار «ویرایشگر فهرست مجموعه‌ها» (که از طریق پنجرهٔ تنظیمات دریافت مجموعه‌ها و همچنین منوی دکمهٔ ابزارها در ویرایشگر در دسترس قرار می‌گیرد) امکان تولید فایلهای XML قابل استفاده به عنوان نشانی فهرست مجموعه‌ها را در اختیار کاربران علاقمند می‌گذارد تا در صورت تمایل از طریق سایتهای دیگر یا شبکه‌های اینترانت بتوانند مجموعه‌های مورد نظر خود را مستقلاً منتشر کنند.

ویرایشگر فهرست مجموعه‌ها

گنجور رومیزی از نمایش تصاویر شاعران پشتیبانی نمی‌کند اما ابزار ویرایشگر فهرست مجموعه‌ها امکان گنجاندن نشانی تصاویر در فایل XML خروجی و همینطور گنجاندن تصاویر متناظر در فایلهای فشردهٔ مجموعه‌های خروجی را دارد که می‌تواند برای کاربران ساغر و شاید نسخه‌های آتی گنجور رومیزی مفید باشد.

گنجاندن تصاویر در فهرستهای مجموعه‌ها

علاوه بر ابزار شرح داده شده، در ویرایش جدید چند اشکال کوچک رفع شده (که مهمترین آنها تصحیح نمایش فهرست نشانه‌هاست در حالتی که شعرهای نشانه‌گذاری شده دیگر در پایگاه داده‌ها وجود ندارند) و یکی دو قابلیت جزئی دیگر نیز اضافه شده است.

نصاب به‌روزرسانی ویرایش ۲.۵ را از این نشانی دریافت کنید.

۱۱ نظر برای “گنجور رومیزی ویرایش ۲.۵”

  1. مهدی گفته:

    سلام
    یکی از مشکلاتی که من همیشه با گنجور دارم این بروز رسانی برنامه هستش ، چون من برنامه رو در درایوی غیر از c نصب کردم و الان بروز رسانی انجام نمیشه چون ویندوز عوض شده و فایل برنامه مسیر نصب گنجور را پیدا نمی کند و بد تر این که امکان دادن مسیر هم وجو ندارد

  2. حمیدرضا گفته:

    @مهدی:
    اگه نصاب کامل رو دارید یه بار نصبش کنید، مسیر جدید رو بهش بدید مشکل حل میشه.

  3. حمیدرضا گفته:

    @مهدی:
    راه حل دیگه‌ش هم اینه که regedit رو اجرا کنید توی مسیر
    HKEY_CURRENT_USER
    Software
    یه بار New Key بزنید (کلیک راست)، اسم کلید جدید رو بذارید Ganjoor، مقدار رشتهٔ Default رو برای این کلید (قسمت سمت راست) بذارید مسیر شاخهٔ گنجور رومیزی، نصاب به‌روزرسانی اینجا دنبال آدرس محل نصب برنامه می‌گرده.

  4. آرش گفته:

    حمیدرضا جان من متوجه آخرین ویژگی اضافه شده به گنجور نشدم آیا منظورتان این است که در بخش ویرایشگر فهرست مجموعه ها می شود کل یک دیوان را به صورت ورد یا متنی یکجا دریافت کرد و در ورد یا وبلاگ مورد یا هر برنامه ی دیگری مورد استفاده قرار داد؟
    آیا در کل چنین امکانی وجود دارد(تبدیل gdb به فرمت های قابل استفاده در ورد)؟

  5. حمیدرضا گفته:

    @آرش:
    خیر، قابلیت فوق کاربرد چندانی جز برای افراد معدود -در حال حاضر تصور می‌کنم فقط شخص من- ندارد، فقط محض اشاره دربارهٔ آن صحبت شده.
    در مورد قابلیت مورد نظر شما، در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.

  6. ساسان گفته:

    سلام
    لطفا نصاب و سایر افزودنی ها رو تو سایت دیگه آپلود کنید چون ظاهرا فیلتر کردند.
    با تشکر

  7. جهان بزرگی گفته:

    سلام
    آیا امکان ویرایش اسم شاعر در فهرست اصلی وجود دارد ؟ توضیحاتی که بهد از اسم شاعر می آید-مثلا احمد پروین- نظم فهرست به خصوص در برنامه ساغر را به هم می ریزد … اگر این شاعر را به ساغر اضافه کنید متوجه منظورم می شوید . البته این مشکل در گنجور که در هر ردیف فقط نام یک شاعر می آید به چشم نمی اید اما در ساغر که در هرردیف نام ۴ شاعر می آید باعث بی نظمی شده و زیبایی صفحه را به هم می زند … البته این را بگویم که روش چینش ساغر را بیشتر می پسندم و خودم هم از همان ابتدای انتشار این پیشنهاد را در سایت ساغر نوشتم که لیست شعرا چند ستونی باشد … به نظر می رسد بهترین راه برای حل این مشکل حذف توضیحات اضافی در فهرست و آوردن این موارد در قسمتی که شرح زندگانی و اثار شاعر آمده باشد ف تا نظر شما چه باشد …

  8. مسیح گفته:

    سلام

    مشکلی؟! که جدیدا متوجه رخدادش شدم این هست که وقتی در محیط نرم افزار، در هر قسمتی از آثار یک شاعر قرار داشته باشیم و گزینه ی « دریافت مجموعه ها » رو از نوار ابزار یا منوی مربوطه بزنیم و بعد در همین مرحله به هر دلیل پشیمون بشیم و پنجره ی باز شده رو بخواهیم ببندیم، حالا چه از طریق گزینه ی « انصراف » و چه با زدن دکمه ی Close، نرم افزار منتقل می شه به صفحه ی خانه و حالت قبلی رو از دست می ده، در حالی که نه دانلودی شده، نه مجموعه ای اضافه شده و نه حتی لیست مجموعه ها رو مشاهده کردیم.
    البته اگه دکمه ی « برگشت » رو بزنیم، به همون صفحه ی قبلی باز می گرده. اما گمان می کنم بدون احتیاج به این کار هم باید تا زمانی که مجموعه ای دریافت نکردیم، در همون حالت قبلیش بمونه و به صفحه ی خانه نره.

    دیگه بررسی و تأیید و ردش با شما. تشکر

  9. حمیدرضا گفته:

    @جهان بزرگی:
    بله، روی دکمهٔ «ویرایشگر» کلیک کنید (اگر این دکمه را ندارید از طریق پنجرهٔ «پیکربندی» تیک متناظر رو بزنید تا اضافه بشه)، برید سراغ آثار شاعر مربوطه (شبیه محیط اصلی می‌تونید بین شعرا و آثار حرکت کنید)، بعد روی فلش روی به پایین دکمهٔ «شاعر جدید» کلیک کنید، از منو «ویرایش نام شاعر» رو انتخاب کنید و تغییر بدید.
    البته در مورد آقای احمد پروین، مجموعه‌ای که روی اینترنت هست تصحیح شده (اون توضیح به زندگینامه منتقل شده) و اگر دوباره بگیریدش و اضافه‌ش کنید (با تأیید حذف آثار شاعر قدیمی وقتی سؤال میشه) مشکل حل میشه.

    @مسیح:
    چشم، مشکل رو در یه خرده ویرایش که به زودی در دسترس می‌گذارم حل می‌کنم.

  10. رضا گفته:

    سلام زحماتتون بسیار قابل تقدیره متشکرم
    تبلت من Lenovo A3000 است و نمی توانم نصب کنم لطفا راهنمایی نمایید.

  11. حمیدرضا گفته:

    @رضا:
    مشکل دقیقا کجاست؟ وقت نصب؟ چه پیغامی می‌گیرید؟

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)