نمایش وسط‌چین ابیات در گنجور رومیزی

11 سپتامبر 2009

پیشتر اشاره شده بود که تا به حال اطلاعات چینش ابیات در پایگاه داده‌های گنجور رومیزی ویرایشهای پیشین صحیح نبوده است. در ویرایش ۱.۶ گنجور رومیزی این اطلاعات تصحیح شده (و پایگاه داده‌های کوچک حاوی این اطلاعات به همراه نصاب به‌روزرسان برنامه عرضه می‌شود تا فرایند تصحیح اطلاعات نادرست توسط برنامه صورت گیرد و به همین دلیل اندازۀ نصاب به‌روزرسانی کمی بیشتر از ویرایشهای پیشین است). با تکیه بر این اطلاعات امکان نمایش وسط‌چین ابیات در برنامه نیز فراهم شده که می‌توانید آن را از طریق پنجرۀ تنظیمات فعال کنید.

علاوه بر آن با تکیه بر این اطلاعات تصحیح شده، شماره‌گذاری برای شعرهای ترکیبی به صورت صحیح و با لحاظ کردن بندهای مجزا صورت می‌گیرد و همچنین تعداد کل ابیات (به انضمام بیت یا مصرعهای مابین بندهای شعرهای ترکیبی) و تعداد بندها (برای شعرهای ترکیبی) در نوار وضعیت برنامه، جلوی مسیر کامل شعر درج می‌شود.

نمایش وسط چین ابیات در گنجور رومیزی

در این ویرایش قابلیت برجسته‌سازی با لغزیدن خودکار نوار لغزندۀ عمودی به محل بیت حاوی کلمۀ جستجو شده کاملتر شده است. علاوه بر آن، با فعال شدن گزینه‌ای در پنجرۀ تنظیمات، در شعرهایی که با کلیک بر روی فهرست نشانه‌ها نمایش داده می‌شوند نوار لغزندۀ عمودی به محل اولین بیت نشانه‌گذاری شده می‌لغزد.

از این ویرایش به بعد، دیگر برنامۀ نصب (کامل) در صورت وجود فایل پایگاه داده‌ها آن را (به منظور جلوگیری از از دست رفتن فهرست نشانه‌های کاربر) رونویسی نمی‌کند.

نصاب به‌روزرسانی گنجور رومیزی ویرایش ۱.۶ را از اینجا دریافت کنید.

۲ نظر برای “نمایش وسط‌چین ابیات در گنجور رومیزی”

  1. مهدی گفته:

    من چند روز قبل ، یک متن ده موردی نوشتم ، اما وقتی ارسال کردم از طریق فرم تماس سایت ، ولی پیغام پیام دریافت شد رو نداد ،دید شما هم چیزی نگفتی میخواستم ببینم ارسالی شده یا نه

    دو بار هم همزمان ارسال کردم

  2. حمیدرضا گفته:

    @مهدی:
    نه، من ایمیلها جهت اطمینان مجدداً چک کردم، چنین موردی دریافت نکرده‌م.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)