گنجور رومیزی ویرایش ۱.۵

4 سپتامبر 2009

تغییرات و بهینه‌سازیهای ویرایش ۱.۵ گنجور رومیزی نسبتاً زیاد است. به عنوان اولین مورد می‌توان به امکان «شماره‌گذاری ابیات» اشاره کرد که نظیرش را در گنجور تحت وب هم داریم (با این تفاوت که فعلاً اطلاعات مربوط به آرایش ابیات در گنجور رومیزی برای قالبهای پیچیده‌تر درست نیست و برای این اشعار درست کار نمی‌کند).

قابلیت نشانه‌گذاری که در ویرایش قبلی ارائه شد در این ویرایش به کمک قابلیت شماره‌گذاری ابیات بهبود یافته و در این ویرایش می‌توانید علاوه بر کل یک شعر، یک یا چند بیت از آن را به طور مجزا نشانه‌گذاری کنید. برای این کار کافی است (در حالتی که شماره‌گذاری فعال است) روی شمارۀ بیت مورد نظر کلیک کنید. در این حالت یک «ستاره» جایگزین شمارۀ بیت می‌شود تا علامت آن باشد که آن بیت نشانه‌گذاری شده است. برای حذف نشانۀ یک بیت روی ستارۀ کناری آن کلیک کنید. کلیک بر روی دکمۀ «حذف نشانه» در نوار ابزار باعث حذف تمام نشانه‌های یک شعر می‌شود. در صفحۀ نشانه‌ها، هر نشانه فارغ از تعداد ابیات نشانه‌گذاری شده‌اش تنها یک بار فهرست می‌شود.

نشانه‌گذاری بیتها در گنجور رومیزی

اشکال جالبی در ویرایشهای قبلی در نمایش فهرست غزلیات شمس مشاهده می‌شد و آن این بود که با قلم پیش‌فرض تنها هزار و ششصد و خرده‌ای تا از غزلها فهرست می‌شد و باقی عناوین نشان داده نمی‌شدند. پس از تلاش برای پیدا کردن علت به این نتیجه رسیدم که در سکوی برنامه‌نویسی مورد نظر درازای یک کنترل محدودیت دارد (در این نمونه مقدار این محدودیت ۲ به توان ۱۵ است). برای حل این مشکل امکان صفحه‌بندی فهرستهای عناوین در این ویرایش ارائه شده است. حداکثر تعداد عناوین هر صفحه از طریق تنظیمات قابل تعیین است و برای حرکت بین صفحات می‌توانید از دکمه‌های صفحۀ قبل و بعد بر روی نوار ابزار استفاده کنید. ضمناً برای فهرستهای دیگری که نیاز به صفحه‌بندی دارند، یعنی نتایج جستجو و نشانه‌ها نیز همین دکمه‌ها برای حرکت بین صفحات قابل استفاده‌اند (در ویرایشهای قدیمی‌تر این دو دکمه فقط مختص حرکت بین شعرها بود و برای حرکت بین صفحات می‌بایستی از دو لینک پایین فهرستها استفاده کنید).

صفحه‌بندی فهرست عناوین در گنجور رومیزی

از آنجا که تعداد دکمه‌های نوار ابزار زیاد شده، امکان مخفی کردن دکمه‌های کم‌کاربرد را از طریق تنظیمات فراهم آوردیم و تعداد زیادی از دکمه‌های کم‌کاربرد نیز به طور پیش‌فرض مخفی هستند. بعضی ویژگیها نظیر رنگ زمینه، تصویر زمینه، رنگ متن و … نیز جهت بدلخواهسازی محیط برنامه از طریق پنجرۀ تنظیمات در دسترس قرار گرفته است. دکمه‌ای نیز برای باز گرداندن تنظیمات به حالت پیش‌فرض در پنجرۀ تنظیمات در نظر گرفته شده است.

تنظیمات گنجور رومیزی
دکمه‌هایی از گنجور رومیزی که به طور پیش‌فرض مخفی هستند

با فعال کردن نمایش دکمۀ «فال» از طریق پنجرۀ تنظیمات، می‌توانید با کلیک بر روی این دکمه هر بار یک شعر تصادفی را از غزلیات حافظ و یا همۀ شاعران (قابل تنظیم از طریق پنجرۀ تنظیمات) ببینید.

در پنجرۀ جستجو امکان جستجو به تفکیک شاعر نیز اضافه شده است. علاوه بر آن، آخرین کلمۀ جستجو شده و آخرین محدودۀ جستجو نیز برای دفعات بعد ذخیره می‌شود.

جستجو به تفکیک شاعر در گنجور رومیزی

از آنجا که تأییدیه‌های ویندوز ویستا برای اجرای برنامه در حالت مدیر سیستم آزاردهنده است اجبار به اجرای برنامه با دسترسی مدیر سیستم در این ویندوز را برداشتیم. در این حالت در صورتی که برنامه را در یکی از شاخه‌های سیستمی مانند Program Files نصب کنید برای اجرای آن تحت ویندوز ویستا مشکل خواهید داشت مگر آن که به صورت دستی دسترسی نوشتن را در پوشۀ نصب و فایل پایگاه داده‌های برنامه به کاربران سطح پایین‌تر بدهید. مسیر پیش‌فرض نصاب را برای کارکرد درست در این ویندوز تغییر دادیم.

برای بروزرسانی آسان‌تر و کاهش نیاز به مراجعه به سایت گنجور رومیزی از این پس به کمک فرمان «پرس و جو برای ویرایش جدیدتر» از منوی «راهنما» می‌توانید بدون مراجعه به سایت از انتشار ویرایش جدیدتر نرم‌افزار مطلع شوید، علاوه بر آن می‌توانید با فعال کردن گزینه‌ای در تنظیمات، پرس و جو برای ویرایش جدید را به طور خودکار در هر بار شروع برنامه انجام دهید (در صورت بروز خطای ارتباطی یا نبود ویرایش جدید در این حالت پیغامی داده نمی‌شود).

پرس و جو برای ویراش جدید

برای بروزرسانی برنامه این نصاب را دریافت و اجرا کنید.

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)