پردیس پارسی – نرم‌افزار اندرویدی اشعار گنجور

22 می 2015

«پردیس پارسی» نرم‌افزاری اندرویدی است که به همت گروه مهرآفرینان هوشمند (ماه) متشکل از آقایان عباس طاهری سودجانی، محمد طاهری سودجانی و هاتف ایروانی تهیه شده است و به وسیله آن می‌توانید مجموعه اشعار گنجور (سایت و مجموعه گنجور رومیزی) را بدون نیاز به اینترنت مطالعه کنید. این نرم‌افزار رایگان است اما دسترسی بعضی از بخشهای آن (مثل فال حافظ) نیاز به پرداخت درون‌برنامه‌ای دارد. این برنامه به طور مستقل تهیه شده و گنجور در تولید و نگهداری آن سهیم نبوده است.

دریافت پردیس پارسی از کافه بازار

قابلیتهای این برنامه را که توسط آقای عباس طاهری سودجانی برای گنجور ارسال شده از زبان خود ایشان بخوانید:

پردیس پارسی، یک نرم‌افزار رایگان موبایل است که شامل بیش از یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار مصرع شعر از ۷۸ شاعر معاصر و سنتی پارسی است. این نرم افزار خدمت اندکی به فرهنگ گُهربار ایرانی، زبان گرانقدر پارسی، و گرانقدران پارسی زبان است. ولی همه هدف ما این نیست، هدف ما برداشتن اشک از روی گونه هاست؛ بیش از نیمی و چه بسا همه درآمد حاصل از کمک به نرم افزار در کارهای نیک به ویژه درمان بیماران سرطانی هزینه خواهد شد.

بارزترین ویژگیهای نرم افزار به شرح زیر است:

• جامع‌ترین نرم افزار شعر موبایل شامل آثار ۷۸ شاعر معاصر و سنتی

فهرست شاعران پردیس پارسی
مشاهده آثار شاعر
مشاهده شعرها
مشاهده شعر

• جستجوی بسیار سریع و هوشمند: از میان یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار مصرع، شعر مورد نظر خود را در یک چشم به هم زدن (بدون اغراق) بیابید!

جستجو

جستجو

• کم حجم و بدون هیچ نیازی به اینترنت یا دانلود فایلهای حجیم: همه اشعار، درون خود برنامه وجود دارد.

• قابلیت اجرا روی انواع گوشی‌ها (حتی آنهایی که زبان پارسی را پشتیبانی نمی‌کنند) و انواع تبلت‌ها

• قابل نصب روی نسخه‌های مختلف اندروید (بالاتر از ۳.۲) از جمله آخرین نسخه آن یعنی اندروید ۵

• امکان حاشیه نویسی و یادداشت‌گذاری برای هر شعر

• امکان ارسال یک شعر یا مصرعهای دلخواه آن از طریق پیامک، ایمیل، و غیره، همچنین امکان کپی کردن، نشانه گذاری، و افزودن آنها به علاقمندیها

علاقمندیها

• محیطی ساده و در عین حال زیبا و شاعرانه و قابل تنظیم از حیث رنگ‌بندی و نوع و اندازه فونت

• فال حافظ (با تکان دادن گوشی، فال بگیرید!)

فال حافظ

• امکان انتقال نرم افزار به حافظه جانبی (مموری)

• منوی کشویی زیبا و کاربردی

منوی کشویی

• راهنمای کاربری جامع درون خود برنامه؛

راهنمای برنامه

• امکان مطالعه اشعار در دو حالت عمودی و افقی گوشی

توضیح برخی قابلیت‌های نرم افزار به شرح زیر است:

۱- اشعار: نرم‌افزار، شامل اشعار و شرح مختصری از شاعران زیر است:

خیام، مولوی، فردوسی، نظامی، سعدی، پروین اغتصامی، عطار، سنایی، وحشی، رودکی، ناصرخسرو، منوچهری، فرخی سیستانی، خاقانی، مسعود سعد سلمان، انوری، اوحدی، خواجوی کرمانی، عراقی، صائب تبریزی، شیخ محمود شبستری، جامی، هاتف اصفهانی، ابوسعید ابوالخیر، ملک‌الشعرای بهار، باباطاهر، محتشم کاشانی، شیخ بهایی، سیف فرغانی، فروغی بسطامی، عبید زاکانی، امیرخسرو دهلوی، شهریار، عبدالواسع جبلی، فخرالدین اسعد گرگانی، فیض کاشانی، سلمان ساوجی، رهی معیری، اقبال لاهوری، بیدل دهلوی، قاآنی، کسایی، عرفی، رضی‌الدین آرتیمانی، خلیل‌الله خلیلی، نصرالله منشی، هلالی جغتایی، شاه نعمت‌الله ولی، اسدی توسی، هجویری، مهستی گنجوی، شاطرعباس صبوحی، باباافضل کاشانی، نیما یوشیج ( آوای آزاد)، احمد شاملو، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی، مهدی اخوان ثالث، محمدحسن بارق شفیعی، عبدالقهّار عاصی، امام خمینی، احمد پروین، ملا هادی سبزواری، نجمه زارع، سید حمیدرضا برقعی، وحدت کرمانشاهی، فاضل نظری، شیون فومنی، خسرو گلسرخی، کامبیز صدیقی کسمایی، شاه اسماعیل صفوی (خطایی)، بهرام سالکی، باقر فداغی لارستانی، جبار محمدی (اِلیار)، صادق سرمد، مصطفی مجیدی.

۲- جستجوی بسیار سریع و هوشمند: در نرم افزار، بخشی با عنوان جستجو در نظر گرفته شده که بسیار سریع و با قابلیتهای بی‌نظیر است که در زیر به صورت خلاصه آمده اند:

• در صورتی که بخواهید فقط در آثار شاعر یا شاعران خاصی جستجو کنید، این امکان برای شما وجود دارد.

• جستجو هوشمند بوده و عبارات مشابه را نیز جستجو می‌کند. برای مثال اگر عبارت «نور خدا» را جستجو کنید، هر سه مصرع زیر در جستجو ظاهر می شوند:

i. در خرابات مغان نور خدا می بینم

ii. خداواندا در این منزل برافروز از کرم نوری

iii. خدا از نور ما را آفریدست

• سه نوع روش در نرم افزار وجود دارد که امکان جستجو را بسیار آسان می‌کند: جستجوی واژه‌ها و همانند آنها، جستجوی عین واژه‌ها، و جستجوی عین عبارت. این روشها به تفصیل در راهنمای کاربری توضیح داده شده‌اند.

• وقتی روی یک نتیجه جستجو کلیک می شود، نرم‌افزار شعر حاوی آن را نمایش داده و به صورت خودکار روی همان مصرعی می‌ایستد که مورد جستجو بوده است.

• نرم افزار در نتایج جستجو، عنوان شعر و شاعر را نیز بالای هر مصرع نمایش می‌دهد، در نتیجه براحتی می توان شعر مورد نظر خود را یافت.

۳- تنظیمات: امکان تنظیم فونت اشعار، اندازه فونت، رنگ متن شعر، رنگ پس زمینه، تنظیمات صفحه نمایش، تنظمیات پشتیبانی از زبان پارسی، همگی در نرم افزار وجود دارند.

• در نرم افزار ۵ فونت زیبا برای سلایق مختلف در نظر گرفته شده است. همچنین اندازه فونت را می‌توان به طور دلخواه تغییر داد.

• رنگ متن شعر و پس زمینه آن را می‌توان به هر رنگ دلخواهی تنظیم کرد.

• اگر گوشی از زبان پارسی پشتیبانی نکند، نرم افزار این امکان را فراهم می‌کند که بدون مشکل از نرم افزار استفاده شود.

این نرم‌افزار را در کافه‌بازار و از این نشانی می‌توانید دریافت کنید.

۵۱ نظر برای “پردیس پارسی – نرم‌افزار اندرویدی اشعار گنجور”

  1. علی گفته:

    با تشکر از شما، اما عجیب است که شعرهای مریم جعفری آذرمانی در این نرم‌افزار نیست، این شاعر از تأثیرگزارترین شاعران دو دهه اخیر است و مجموعه غزلهای متعددی دارد که مورد توجه صاحبنظران مختلف قرار گرفته

نظرتان را بنویسید (نکتهٔ مهم: اگر برای نوشتن حاشیه در مورد شعرها اینجا آمده‌اید اشتباه آمده‌اید و باید در خود سایت گنجور حاشیه بگذارید. نظرات بی‌ربط به این نوشته پاک می‌شوند.)